Niestabilność procesorów Intel 13. i 14. generacji nadal nęka graczy i deweloperów
Wysokiej klasy 13. i 14. generacji procesory Intel do komputerów stacjonarnych doświadczają niestabilności już od jakiegoś czasu. Intel i producenci płyt głównych próbowali rozwiązać ten problem poprzez aktualizacje BIOS-u, które zasadniczo obniżyły limity mocy dla tych energochłonnych części. Jednak nie zadziałało to dla wszystkich, a teraz nawet twórcy gier odczuwają upał.
Alderon Gamestwórcy gry Path of Titans (tytuł MMO o tematyce dinozaurów), opublikowali dość podburzający wpis na swoim blogu, mówiący o licznych problemach, jakie napotkali ze sprzętem Intela. Wewnętrzne logi ujawniają tysiące awarii wśród użytkowników końcowych. Nawet serwery dedykowane/społecznościowe gry są niestabilne.
Nawet zespół deweloperów nie jest na to odporny i był ofiarą uszkodzeń pamięci/SSD spowodowanych wspomnianymi awariami. W rezultacie Alderon Games przenosi teraz cały sprzęt serwerowy / deweloperski na AMD i zachęca graczy do zrobienia tego samego,
Następnie, pracownik Digital Extremes pracownik przekopał się przez dzienniki awarii Warframe, darmowej gry RPG akcji, i odkrył, że ponad połowa z nich pochodziła z Core i9-13900K, 13900KF, 14900K i 14900KF. Na szczęście jeden z pracowników, którego dotknął ten problem, był w stanie go rozwiązać poprzez aktualizację BIOS-u.
Epic Games Tools, spółka zależna Epic Games, która tworzy oprogramowanie dla deweloperów, również odnotowała odmowę działania Oodle (narzędzia do dekompresji danych) na Core i9-14900K i 13900K. Podobnie jak inni, zalecają aktualizację BIOS-u i ograniczenie limitów mocy za pomocą narzędzia Intel XTU (Extreme Tuning Utility). Epic Games ma nawet dedykowaną stronę docelową dla Fortnite dla graczy Fortnite korzystających z wyżej wymienionego sprzętu, która po raz kolejny papuguje te same porady.
Co gorsza, luka Plundervolt z 2019 roku spowodowała ograniczenie możliwości undervoltingu dla procesorów Intela. Chociaż undervolting wiąże się ze spadkiem wydajności, jest to nadal lepsze niż całkowity brak możliwości grania w grę.