Nowa Gigafabryka Tesla w Meksyku może służyć do "tańszej" produkcji Modelu 2 z inwestycją o wartości nawet 10 mld USD
Elon Musk może szykować się do ogłoszenia wkrótce nowej lokalizacji Tesla Gigafactory w Nuevo León, donosi Bloomberga dziś lokalna publikacja potwierdziła tę plotkę, rozwijając ją nieco bardziej. Tesla nie tylko przygotowuje się do uruchomienia Gigafactory w Monterrey na przedmieściach Santa Catarina (siedem godzin jazdy od Giga Texas), ale ma również duże plany dotyczące rozbudowy meksykańskiej fabryki.
Gigafactory w Meksyku, której początkowa inwestycja wyniesie nawet 1 mld USD, ma pomóc w produkcji komponentów do istniejących modeli Tesli, które na początku będą składane w Giga Texas, jak Cybertruck czy Semi. Później jednak, tip insiderzy wtajemniczeni w negocjacje, meksykańska inwestycja Gigafactory może zostać rozszerzona do ponad 10 mld USD i wykorzystana do produkcji bardziej przystępnego cenowo niż obecne modele samochodu Tesli:
Inwestycja, obejmująca fazy początkowe i przyszłe ekspansje, przekroczyłaby 10 mld dolarów. Będzie ona polegała na inwestowaniu w fazie początkowej w różne komponenty do istniejących modeli, a w przyszłych fazach byłyby to nowe modele o niższym koszcie niż obecne.
Tym tajemniczym nowym samochodem od Tesli może być bardzo dobrze tańszy model 2 przeznaczony na rynek masowy który powoli przechodzi ze statusu vaporware do etapu faktycznego rozważania w przyszłych planach rozwojowych Tesli. Jeszcze jesienią szef działu relacji inwestorskich Tesli powiedział, że producent samochodów będzie musiał opracować przystępny cenowo Model 2 w okresie obowiązywania aktualnego planu 5-letniego, a także przed uruchomieniem plotkowanej usługi pojazdów autonomicznych Robotaxi.
Później, podczas ostatniej rozmowy o zarobkach Tesli, Elon Musk powtórzył, że nadchodzi tani Model 2, i powiedział, że Tesla będzie dążyć do zmniejszenia kosztów produkcji o połowę w porównaniu do Modelu 3. Model 2 "będzie mniejszy, żeby było jasne", dodał, ale ostatecznie oczekuje się, że będzie sprzedawany w większych ilościach niż "wszystkie inne pojazdy Tesli razem wzięte". Chociaż nie jest jasne, czy zmniejszenie o połowę kosztów produkcji Modelu 2 spowoduje wprowadzenie go na rynek za połowę ceny Modelu 3, to z pewnością stanie się on samochodem Tesli klasy podstawowej, a przygotowania do jego masowej produkcji mogą być tym, co leży u podstaw najnowszego projektu Giga Mexico.
Tam Tesla mogłaby zastosować wszystkie lekcje dotyczące efektywności produkcji, które wyciągnęła podczas budowy lub rozbudowy swoich poprzednich Gigafaktur. W połączeniu z niższym kosztem pracy i bliskością USA, a także z wszelkimi zachętami federalnymi lub stanowymi, Tesla mogłaby zdołać osiągnąć ekonomię skali potrzebną do osiągnięcia ceny detalicznej Modelu 2 na poziomie poniżej 30 000 USD.
"Wszystko wskazuje na to, że ziemia dla Muska została już nabyta, to, co nie jest znane, to czy był to sam rząd stanowy, czy biznesmen", tipped lokalny doradca inwestycyjny, podczas gdy dodają, że zakupy ziemi nie idą przez pośredników nieruchomości, ale podmioty raczej kupują bezpośrednio "Miałem około 10 dostawców Tesli, którzy przyszli szukając opcji 'site', aby osiedlić się tutaj", poinformował inne źródło.
Elon Musk był podobno w Nuevo León dwa razy w tym roku, aby sprawdzić możliwe lokalizacje fabryki, a tej samej publikacji udało się zdobyć zdjęcia CEO Tesli wraz z żoną gubernatora stanu, a także z podsekretarzem ds. inwestycji Emmanuelem Loo, byłym mieszkańcem Austin, który jest uważany za głównego katalizatora projektu fabryki Giga Mexico
Wraz z Marco Gonzálezem, sekretarzem stanowym ds. rozwoju regionalnego i rolnego, odegrali oni również istotną rolę w tworzeniu dedykowanych pasów granicznych dla dostawców części Tesli w Meksyku, które pojawiły się latem.
Źródło(-a)
Reforma przez Reuters& LucesDelSiglo