Nowa bateria NaS o długiej żywotności wykonana z olejku lawendowego
Prowadzone są intensywne badania nad bateriami sodowo-siarkowymi, o których już informowaliśmy godnej uwagi technologii wielokrotnie. Chociaż ich przewidywana gęstość energii jest nieco niższa w porównaniu do akumulatorów litowo-jonowych, inne zalety przeważają nad tym drobnym zastrzeżeniem.
Zastąpienie litu i kobaltu sodem i siarką znacznie obniżyłoby koszty produkcji akumulatorów. Te dwa składniki są powszechnie dostępne i nie zabrakłoby ich nawet w przypadku zastosowania tej technologii na dużą skalę gospodarczą. Jest to wyraźny kontrast w stosunku do kobaltu, który jest rzadkim materiałem, który w końcu wyczerpie się na naszej planecie.
Wyzwanie stanowi jednak wysoce reaktywna siarka, która jest kluczowym składnikiem szczególnie żrących kwasów. Po zaledwie kilkuset cyklach ładowania, a czasem nawet mniej, ogniwa baterii ulegają awarii z powodu zwarcia.
Znajomy zapach może rozwiązać ten problem
Naukowcy z Max Planck Institute of Colloids and Interfaces zajmują się obecnie tą kwestią, wykorzystując solidną konstrukcję wykonaną z linalolu i siarki. W tym przypadku jony siarki są utrzymywane w miejscu, podczas gdy jony sodu mogą przechodzić przez siatkę, która według badań jest około 100 000 razy cieńsza niż ludzki włos.
Pozwala to na wymianę elektronów bez zmiany lub uszkodzenia struktury komórki. Kolejna zaleta - linalol to dobrze znany zapach, który jest szeroko stosowany w kosmetykach i jest uprawiany na dużą skalę w postaci lawendy.
Tak więc nowa bateria NaS jest w dużej mierze wykonana z niedrogich i łatwo dostępnych substancji. A jego wydajność jest już ogromna. Po 1000 cyklach ładowania pozostała pojemność wynosiła 87% w stosunku do wartości początkowej. Próg 80% został osiągnięty po 1500 cyklach, co oznaczałoby koniec cyklu życia baterii.
Co więcej, napięcie ogniwa wynoszące około 1,0 V i gęstość energii wynosząca około 500 watogodzin na kilogram są również imponujące. Dopiero okaże się, czy produkcja tej baterii na dużą skalę będzie zrównoważona. W każdym razie może to być ekscytująca nowa technologia akumulatorów dla producentów i entuzjastów pojazdów elektrycznych, a także dla hodowców lawendy.