Nowa bateria cynkowa przewyższa baterie litowo-jonowe pod każdym względem
Dowanol to wszechstronny rozpuszczalnik, który może być stosowany do praktycznie wszystkich żywic i olejów. Charakteryzuje się niską toksycznością, minimalnym wpływem na środowisko i przystępną ceną wynoszącą zaledwie 10 USD za litr. Najnowsze badanie https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/anie.202422047 przeprowadzone przez Case Western Reserve University w Cleveland w stanie Ohio, znalazło potencjalnie przełomowe nowe zastosowanie dla tej szeroko dostępnej substancji.
Zasadniczo wszystkie niedociągnięcia, które obecnie uniemożliwiają powszechne stosowanie baterii cynkowo-siarkowych w samochodach elektrycznychw samochodach elektrycznych, wielkoskalowych systemach magazynowania energii i urządzeniach mobilnych można rozwiązać poprzez wykorzystanie 1-metoksy-2-propanolu, który jest chemiczną nomenklaturą dla Dowanolu. Osiągnięto to poprzez włączenie drugiego dodatku, a mianowicie jodku cynku.
Testy laboratoryjne wykazały, że te ogniwa akumulatorowe mają zwiększoną przewodność i stabilność konkurencyjną. Co więcej, tworzenie się dendrytów, które są strukturami krystalicznymi mogącymi powodować zwarcia w bateriach i potencjalnie katastrofalne pożary w najgorszym przypadku, może być skutecznie tłumione.
Dodatkową korzyścią jest to, że i tak już imponująca gęstość energii baterii cynkowo-siarkowych została zwiększona o kolejne 20%. Skutkuje to gęstością energii wynoszącą prawie 470 Wh na kilogram, co jest prawie na równi z obecnie najlepszymi bateriami półprzewodnikowymi i znacznie przewyższa zwykłe komercyjne baterie litowo-jonowe.
Co więcej, produkcja baterii cynkowych jest już dość opłacalna. Ich struktura ogniw jest stosunkowo prosta, a surowce - cynk i siarka - są łatwo dostępne w rozsądnych cenach wynoszących zaledwie kilka dolarów za kilogram. Wykorzystanie powszechnie dostępnego i niedrogiego Dowanolu sprawia, że ta nowa technologia baterii jest jeszcze bardziej opłacalna z ekonomicznego punktu widzenia.
Zwiększone bezpieczeństwo, w połączeniu z lekkością i wysoką pojemnością tych baterii, czyni je szczególnie atrakcyjnymi dla samochodów zasilanych bateryjnie i wielu innych zastosowań. Głównym wyzwaniem jest przekształcenie tych obiecujących wyników badań w komercyjnie opłacalną, przemysłowo produkowaną baterię cynkową przeznaczoną na rynek masowy.