Notebookcheck Logo

Nowa katoda na bazie żelaza może obniżyć koszty baterii do pojazdów elektrycznych o 40%, a jej komercyjna opłacalność spodziewana jest za mniej niż pięć lat

Hailong Chen i Zhantao Liu prezentują nową, tanią katodę dla całkowicie półprzewodnikowych akumulatorów litowo-jonowych. (Źródło zdjęcia: Jerry Grillo / Nature Sustainability / Georgia Institute of Technology)
Hailong Chen i Zhantao Liu prezentują nową, tanią katodę dla całkowicie półprzewodnikowych akumulatorów litowo-jonowych. (Źródło zdjęcia: Jerry Grillo / Nature Sustainability / Georgia Institute of Technology)
Naukowcy z Georgia Tech, kierowani przez Hailonga Chena, opracowali nowy materiał katodowy z chlorku żelaza (FeCl3), który może obniżyć koszty baterii litowo-jonowych nawet o 40%, a jego komercyjna dostępność spodziewana jest w ciągu pięciu lat.
E-Mobility Science

Rynek pojazdów elektrycznych (EV) kwitnie, ale istnieje jedna poważna przeszkoda, która powstrzymuje go przed wejściem do głównego nurtu - koszty. Duża część tego kosztu pochodzi z akumulatorów zasilających pojazdy elektryczne, w szczególności akumulatory litowo-jonowe (LIB), które stanowią około 50% całkowitej ceny pojazdu. Akumulatory te, choć wydajne i niezawodne w swoich zastosowaniach, są zaprojektowane z drogich metali, takich jak kobalt i nikiel. Jednak zespół naukowców, kierowany przez Georgia Techhailong Chen, być może znalazł rozwiązanie, które może drastycznie obniżyć cenę pojazdów elektrycznych i zmniejszyć wpływ produkcji baterii na środowisko.

Przełomowe odkrycie zespołu koncentruje się na nowym materiale katodowym wykonanym z chlorku żelaza (FeCl3), znacznie tańszej i bardziej zrównoważonej alternatywie dla tradycyjnych materiałów katodowych. Podczas gdy standardowe katody są kosztowne i opierają się na ograniczonych zasobach, naukowcy twierdzą, że FeCl3 kosztuje zaledwie 1-2% tych materiałów - przy jednoczesnym zapewnieniu podobnej wydajności w magazynowaniu energii. Według Chena, może to radykalnie zmienić nie tylko branżę pojazdów elektrycznych, ale także wielkoskalowe systemy magazynowania energii, obniżając koszty o znaczny margines.

Dzięki zastosowaniu FeCl3, całkowity koszt akumulatorów litowo-jonowych mógłby zostać zmniejszony o 30-40%, pomagając zlikwidować lukę cenową między pojazdami elektrycznymi a ich odpowiednikami z silnikami spalinowymi silnikiem spalinowym (ICE) - jednym z głównych powodów, dla których ludzie wciąż zastanawiają się nad przejściem na elektryczne układy napędowe.

Zgodnie z badaniami, katoda FeCl3 ma wyższe napięcie robocze niż powszechnie stosowane katody, takie jak fosforan litowo-żelazowy (LiFePO4), co oznacza, że może przechowywać i dostarczać energię bardziej efektywnie. Zespół badawczy, w skład którego wchodzą współpracownicy z Oak Ridge National Laboratory i University of Houston, uważa, że technologia ta może osiągnąć komercyjną rentowność w ciągu pięciu lat. W porównaniu z postępem w dziedzinie pojazdów elektrycznych, jest to całkiem realistyczny termin. Zespół pracuje obecnie nad udoskonaleniem materiału, mając nadzieję, że wkrótce pomoże on obniżyć koszty pojazdów elektrycznych i sprawi, że zrównoważone rozwiązania energetyczne staną się bardziej dostępne nie tylko na rynkach lokalnych, ale w skali globalnej.

Zhantao Liu z nową tanią alternatywą dla akumulatorów litowo-jonowych z katodą żelazową. (Źródło zdjęcia: Jerry Grillo)
Zhantao Liu z nową tanią alternatywą dla akumulatorów litowo-jonowych z katodą żelazową. (Źródło zdjęcia: Jerry Grillo)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 09 > Nowa katoda na bazie żelaza może obniżyć koszty baterii do pojazdów elektrycznych o 40%, a jej komercyjna opłacalność spodziewana jest za mniej niż pięć lat
Anubhav Sharma, 2024-09-24 (Update: 2024-09-24)