Nowa katoda na bazie żelaza może obniżyć koszty baterii do pojazdów elektrycznych o 40%, a jej komercyjna opłacalność spodziewana jest za mniej niż pięć lat
Rynek pojazdów elektrycznych (EV) kwitnie, ale istnieje jedna poważna przeszkoda, która powstrzymuje go przed wejściem do głównego nurtu - koszty. Duża część tego kosztu pochodzi z akumulatorów zasilających pojazdy elektryczne, w szczególności akumulatory litowo-jonowe (LIB), które stanowią około 50% całkowitej ceny pojazdu. Akumulatory te, choć wydajne i niezawodne w swoich zastosowaniach, są zaprojektowane z drogich metali, takich jak kobalt i nikiel. Jednak zespół naukowców, kierowany przez Georgia Techhailong Chen, być może znalazł rozwiązanie, które może drastycznie obniżyć cenę pojazdów elektrycznych i zmniejszyć wpływ produkcji baterii na środowisko.
Przełomowe odkrycie zespołu koncentruje się na nowym materiale katodowym wykonanym z chlorku żelaza (FeCl3), znacznie tańszej i bardziej zrównoważonej alternatywie dla tradycyjnych materiałów katodowych. Podczas gdy standardowe katody są kosztowne i opierają się na ograniczonych zasobach, naukowcy twierdzą, że FeCl3 kosztuje zaledwie 1-2% tych materiałów - przy jednoczesnym zapewnieniu podobnej wydajności w magazynowaniu energii. Według Chena, może to radykalnie zmienić nie tylko branżę pojazdów elektrycznych, ale także wielkoskalowe systemy magazynowania energii, obniżając koszty o znaczny margines.
Dzięki zastosowaniu FeCl3, całkowity koszt akumulatorów litowo-jonowych mógłby zostać zmniejszony o 30-40%, pomagając zlikwidować lukę cenową między pojazdami elektrycznymi a ich odpowiednikami z silnikami spalinowymi silnikiem spalinowym (ICE) - jednym z głównych powodów, dla których ludzie wciąż zastanawiają się nad przejściem na elektryczne układy napędowe.
Zgodnie z badaniami, katoda FeCl3 ma wyższe napięcie robocze niż powszechnie stosowane katody, takie jak fosforan litowo-żelazowy (LiFePO4), co oznacza, że może przechowywać i dostarczać energię bardziej efektywnie. Zespół badawczy, w skład którego wchodzą współpracownicy z Oak Ridge National Laboratory i University of Houston, uważa, że technologia ta może osiągnąć komercyjną rentowność w ciągu pięciu lat. W porównaniu z postępem w dziedzinie pojazdów elektrycznych, jest to całkiem realistyczny termin. Zespół pracuje obecnie nad udoskonaleniem materiału, mając nadzieję, że wkrótce pomoże on obniżyć koszty pojazdów elektrycznych i sprawi, że zrównoważone rozwiązania energetyczne staną się bardziej dostępne nie tylko na rynkach lokalnych, ale w skali globalnej.
Źródło(a)
Georgia Tech przez ScienceDaily