Nowa konstrukcja akumulatora półprzewodnikowego opracowana przez partnera Mercedesa, firmę ProLogium, może zwiększyć zasięg Tesli Model Y do 600 mil na jednym ładowaniu
Po ogłoszeniu na stronie pierwszego ogniwa półprzewodnikowego ze 100% anodą z tlenku krzemu, partner Mercedesa, firma ProLogium wykorzystał trwające targi EES aby zademonstrować nową strukturę akumulatora półprzewodnikowego, która oferuje jeszcze wyższą gęstość energii. Nowy projekt, nazwany baterią litowo-ceramiczną o dużej powierzchni (LLCB), robi dla baterii półprzewodnikowych to, co zwiększenie rozmiaru ogniwa ze standardu 2170 do 4680 zrobiło dla obecnych pakietów EV.
Płaski kształt ogniwa LLCB, w połączeniu z wysoką przewodnością cieplną elektrolitu ceramicznego stosowanego w bateriach półprzewodnikowych, pozwala na bardziej kompaktowy system chłodzenia. Jednocześnie większy rozmiar ogniwa oznacza mniej równoległych połączeń. Wszystkie te udoskonalenia konstrukcyjne drastycznie zwiększają gęstość objętościową nowej baterii półprzewodnikowej. Według zastępcy wiceprezesa ProLogium Technology Product Center Simona Wu:
Dla tej samej przestrzeni, co główny pakiet baterii 2170 EV, gęstość objętościowa energii pakietu LLCB może być prawie podwojona, a dla tej samej całkowitej energii, waga pakietu LLCB może zostać zmniejszona nawet o 115 kg. Co ważniejsze, procesy produkcyjne LLCB będą wytwarzać mniej odpadów w postaci materiałów substratowych, a zmniejszona liczba ogniw będzie wymagać mniej surowców, co oznacza większą trwałość i przystępność cenową.
Oznacza to, że na przykład Tesla Model Y LR, która jest obecnie zasilana przez 2170 ogniw, będzie mogła pojechać o 79% dalej, jak pokazano na poniższym filmie promocyjnym. To prawie 600 mil zasięgu na jednym ładowaniu przy tej samej powierzchni akumulatora, jeśli w środku znajdują się ogniwa LLCB. Hipotetyczna bateria do Modelu Y wyprodukowana przez ProLogium byłaby również lżejsza, a jej produkcja bardziej zrównoważona.
Firma ProLogium, która niedawno ogłosiła budowę wartej 5,2 miliarda euro fabryki akumulatorów półprzewodnikowych we Francji, będzie testować swoje nowe ogniwa LLCB z europejskimi producentami samochodów, takimi jak Mercedes-Benzjeszcze w tym roku. Planowana wydajność fabryki akumulatorów półprzewodnikowych w Dunkierce to 48 GWh rocznej produkcji, która zostanie wdrożona w kilku fazach.