Nowa rękawica VR z przełomową technologią dotykową, znacznie tańsza niż haptyczny produkt Metaverse
Produkty wirtualnej rzeczywistości są często nieporęczne i ciężkie. Dziedzina technologii VR koncentrowała się głównie na opracowywaniu wyświetlaczy wizualnych, co skutkowało mniejszą dojrzałością urządzeń zapewniających dotykowe sprzężenie zwrotne. Grupa Future Interfaces na Uniwersytecie Carnegie Mellon opracowała technologię rękawic dotykowych, wykorzystywaną przez Fluid Reality, która oferuje bardziej realistyczne poczucie fizycznego kontaktu i jest zarówno mniejsza, jak i bardziej przystępna cenowo niż konkurencyjne produkty, takie jak Meta.
Konkurencyjny produkt firmy Meta Marka Zuckerberga kosztuje około 15 000 USD, czyli jest znacznie droższy. Firma Haptx opracowała drogie rękawice do rzeczywistości wirtualnej (VR), które kosztują około 5 500 USD, a także są dostarczane z plecakiem zawierającym resztę sprzętu, który należy nosić podczas korzystania z rękawicy. Z kolei rękawice Fluid Reality będą dostępne za około 1000 euro. Chociaż Apple ogłosiło zbliżającą się premierę rękawic dla swojego zestawu słuchawkowego rzeczywistości rozszerzonej Vision Pronie podano jeszcze konkretnej daty premiery.
Produkt ma szeroki zakres zastosowań. Choć początkowo będzie wykorzystywany w branży gier i rozrywki, w przyszłości może znaleźć zastosowanie w wielu innych obszarach. Na przykład lekarze mogliby przeprowadzać operacje z daleka, technicy mogliby zdalnie rozpraszać materiały wybuchowe lub inteligentne rękawice mogłyby być używane w robotyce, aby pomóc robotom w wykonywaniu złożonych i niebezpiecznych zadań.
Poprzednie rękawice VR tworzyły wrażenie dotyku za pomocą małych, wypełnionych powietrzem komór w palcach i dłoniach rękawicy, które są zasilane powietrzem pod ciśnieniem. Gdy użytkownik dotyka czegoś w wirtualnej rzeczywistości, odpowiednia komora jest wypełniana powietrzem pod ciśnieniem, tworząc wrażenie nacisku lub oporu.
Jednak do korzystania ze sprężonego powietrza wymagane są duże kanistry powietrza, duże wiązki przewodów i dużo energii elektrycznej. Na przykład Haptx, Tactus Gaming i Manus VR używają rękawic zasilanych sprężonym powietrzem. Są one stosunkowo łatwe w budowie, ale zajmują stosunkowo dużo miejsca.
Przyglądaliśmy się temu, co robią te startupy, co robi Meta i stwierdziliśmy, że to nie jest droga naprzód. Po prostu nie ma sposobu na miniaturyzację systemu sprężonego powietrza. Bez względu na to, jak mały by on nie był, zawsze będzie w plecaku. Naszym zdaniem po prostu gonią za niewłaściwym drzewem.
- Chris Harrison
Zespół Harrisona wykorzystuje ciecz do tworzenia wrażeń dotykowych, co skutkuje bardziej precyzyjnym i cichszym systemem w porównaniu do konwencjonalnych rękawic VR, które działają na sprężonym powietrzu. Technologia ta może generować bardziej złożone wrażenia dotykowe i opiera się na zasadzie indukcji elektromagnetycznej, wykorzystując pole elektromagnetyczne do przemieszczania cieczy w komorach cieczy rękawicy. Do działania tej technologii, która została publicznie zaprezentowana podczas ACM Symposium on User Interface Software and Technology w San Francisco, wystarczy niewielka bateria i standardowa płytka drukowana (PCB).
Istnieją już firmy, które prowadzą rozmowy na temat wykorzystania tej technologii w rękawicach. Niestety nie mogę podać żadnych nazw, ale prawdopodobnie mogą Państwo ekstrapolować, które firmy mogą już w to zainwestować.
- Chris Harrison