Nowe metody recyklingu baterii mogą sprawić, że e-samochody będą tańsze
Nowe metody recyklingu akumulatorów mają na celu uczynienie elektromobilności bardziej przyjazną dla środowiska i zapewnienie przystępnych cen samochodów elektrycznych. Akumulatory do samochodów elektrycznych wymagają materiałów pochodzących ze źródeł, które stają się coraz rzadsze ze względu na malejącą dostępność niektórych kluczowych minerałów. Surowce istotne dla akumulatorów litowo-jonowych obejmują kobalt, lit, grafit, nikiel i mangan.
Materiały te muszą być efektywnie wykorzystywane i poddawane recyklingowi w celu zmniejszenia ilości odpadów i ochrony zasobów. Popularność pojazdów elektrycznych zwiększa popyt na materiały wykorzystywane w akumulatorach litowo-jonowych. Przewiduje się, że do 2050 r. zapotrzebowanie na lit może wzrosnąć 20-krotnie. Chociaż dostępność geologiczna nie jest obecnie problemem, może wystąpić tymczasowy niedobór surowców.
Co więcej, zrównoważone zużycie surowców ma kluczowe znaczenie dla promowania mobilności przyjaznej dla klimatu i ułatwienia rewolucji czystej energii. Recykling ma kluczowe znaczenie dla poprawy bilansu gazów cieplarnianych emitowanych przez baterie. Nowe procesy recyklingu mogą skutecznie wydobywać metale ze zużytych baterii, na przykład z laptopów, różnych urządzeń elektrycznych lub samochodów elektrycznych: Kobalt i nikiel mogą być prawie całkowicie poddane recyklingowi, lit w ponad 80 procentach.
CATL, Redwood Materials i Li-Cycle
Na przykład CATL angażuje się w recykling baterii i zainaugurował zakład recyklingu w Ningde w Chinach w 2020 roku. Zakład może przetwarzać 10 000 ton rocznie litu, kobaltu, niklu i manganu ze zużytych baterii litowo-jonowych. Firma dąży do recyklingu 80% zużytych baterii do 2030 roku.
W ostatnich latach firmy takie jak Redwood Materials i Li-Cycle poczyniły znaczne postępy i stały się kluczowymi graczami w recyklingu baterii. Redwood Materials, założona przez byłego CTO Tesli, zamknęła rundę finansowania o wartości 1,3 mld USD w 2022 r., podczas gdy Li-Cycle otrzymała 1,5 mld USD kapitału od inwestorów publicznych i prywatnych w 2023 r.
Recykling nie wystarczy
Sam recykling baterii nie wystarczy, aby zaspokoić popyt. Niemniej jednak kilka rozwiązań może zmniejszyć zapotrzebowanie na materiały do produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych i pomóc w osiągnięciu celów klimatycznych. Rozwiązania te obejmują opracowanie nowych technologii akumulatorów, które wymagają mniejszej ilości surowców, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do produkcji akumulatorów litowo-jonowych oraz poprawę wydajności pojazdów elektrycznych.