Notebookcheck Logo

Nowe paliwo wytwarzane z amoniaku ma napędzać dekarbonizację sektora transportowego

Amogy prezentuje pierwszą na świecie bezemisyjną ciężarówkę napędzaną amoniakiem (Zdjęcie: Amogy)
Amogy prezentuje pierwszą na świecie bezemisyjną ciężarówkę napędzaną amoniakiem (Zdjęcie: Amogy)
Naukowiec Young Suk Jo stworzył nową technologię, która ma na celu wykorzystanie amoniaku jako tańszego i mniej emisyjnego paliwa w przemyśle transportowym. Amoniak oferuje wyższą gęstość energii w porównaniu do wodoru, co czyni go istotną alternatywą dla tworzenia przyjaznej dla klimatu sieci transportowej.
Business Science Renewable

Amoniak jest obiecującym paliwem ze względu na niski poziom emisji oraz łatwość transportu i magazynowania. Jednak proces krakingu amoniaku do wodoru i azotu jest energochłonny.

Sektor transportu odpowiada za około 15 procent globalnej emisji gazów cieplarnianych. Osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku wymaga całkowitej dekarbonizacji pojazdów takich jak ciężarówki i autobusy. Akumulatory do pojazdów elektrycznych zmniejszają emisję CO2, ale nie są w stanie przechowywać wystarczającej ilości energii do długodystansowych podróży kontenerowcami lub pojazdami ciężarowymi.

"Kraking" amoniaku

Young Suk Jo, laureat nagrody MIT Technology Review "2023 Innovator Under 35" i współzałożyciel start-upu Amogyopracował metodę wykorzystania amoniaku jako paliwa. Pomimo powszechnego zastosowania w przemyśle nawozowym, amoniak okazał się potężnym źródłem energii o gęstości energetycznej trzykrotnie wyższej niż sprężony wodór.

Proces obejmuje reaktor, który rozkłada amoniak na azot i wodór. Wytworzony wodór można wykorzystać w ogniwie paliwowym do produkcji energii elektrycznej. Chociaż kraking amoniaku nie jest niczym nowym, startup opracował nowatorską technologię, która sprawia, że proces ten jest bardziej wydajny i opłacalny.

Opracowany przez Amogy katalizator chemiczny umożliwia reakcję w niskiej temperaturze, dzięki czemu nadaje się do stosowania w pojazdach bez uszkadzania ich komponentów. Ponadto zespół badawczy zaprojektował bardziej wydajny reaktor, który może przekształcić około 40% energii zawartej w amoniaku w energię elektryczną, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z obecnym standardowym procesem.

Testy na pierwszych pojazdach

Firma po raz pierwszy przetestowała nowe paliwo na dronie w 2021 roku. W tym roku stworzyli ciężarówkę napędzaną paliwem amoniakalnym o zużyciu energii 300 kW. John Heywood, emerytowany profesor inżynierii mechanicznej na MIT i doradca Jo, powiedział, że postępy w pracach nad pojazdami demonstracyjnymi są niezwykle szybkie. System amoniaku zostanie zainstalowany na holowniku do końca roku.

Aby jednak zbudować przyjazną dla klimatu sieć transportową, należy szybko ustanowić procesy wytwarzające amoniak przy użyciu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Jest to konieczne, ponieważ obecna produkcja opiera się głównie na paliwach kopalnych.

Rendering przedstawia projekt Amogy holownika napędzanego amoniakiem
Rendering przedstawia projekt Amogy holownika napędzanego amoniakiem
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 11 > Nowe paliwo wytwarzane z amoniaku ma napędzać dekarbonizację sektora transportowego
Nicole Dominikowski, 2023-11-14 (Update: 2023-11-14)