Nowy Model Y z akumulatorem BYD wytrzymuje szybkie ładowanie dłużej niż wersja CATL, ponieważ Tesla wstrzymuje dostawy
Tesla niedawno zatwierdziła drugiego dostawcę tańszych, bezpieczniejszych ogniw LFP dla swoich podstawowych modeli EV o standardowym zasięgu. Jest nim BYD - największy konkurent Tesli, jeśli chodzi o samochody elektryczne - ale obecnie także drugi co do wielkości producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych na świecie po CATL.
CATL był jedynym dostawcą akumulatorów LFP dla standardowego Modelu Y i Modelu 3, ale teraz nowe partie Modelu Y produkowane w fabryce Giga Berlin są dostarczane z akumulatorami BYD bYD. Walka Modelu Y z akumulatorem BYD https://www.notebookcheck.net/Buffett-backed-BYD-leaks-the-specs-of-its-Model-3-competitor-Seal-with-innovative-blade-battery.608070.0.html vs CATL Kirin dopiero się rozpoczyna, ale wydaje się, że nowszy Model Y ma już przewagę.
Pierwsi właściciele Modelu Y, którzy odebrali wariant z akumulatorem BYD, poddali go testowi i porównali jego krzywą ładowania z obecnym modelem z pakietem CATL. BYD Model Y od razu osiągnął szczytową moc ładowania 172 kW i pozostał tam, aż akumulator osiągnął 50% naładowania, a następnie zaczął spadać, aż obie krzywe spotkały się na poziomie 90%.
Z drugiej strony, Model Y z akumulatorem CATL 62 kWh nie był w stanie utrzymać prędkości ładowania 172 kW i spadł niemal natychmiast, stopniowo osiągając 50 kW przy 90%. Przez cały ten czas pakiet akumulatorów BYD o pojemności 60 kWh zdołał utrzymać znacznie większą prędkość ładowania niż wariant CATL.
Określenie "blade" odnosi się do sposobu pakowania, a nie chemii, ponieważ oferuje bezpieczniejszą, oszczędzającą miejsce technologię. Według BYD, "podczas testów penetracji gwoździa, Blade Battery nie emitował dymu ani ognia po penetracji, a jego temperatura powierzchni osiągnęła jedynie 30-60°C." Akumulator został również "poddany innym ekstremalnym warunkom testowym, takim jak zgniatanie, zginanie, podgrzewanie w piecu do 300°C i przeładowanie o 260%"."Żadne z nich nie spowodowało pożaru ani eksplozji", twierdzi BYD, podczas gdy wydajne akumulatory EV na bazie niklu "przekroczyły 500°C i gwałtownie się spaliły" podczas testu paznokci.
Zdolność do podtrzymania szybkiego ładowania przez dłuższy czas rodzi pewne pytania dotyczące długowieczności, ale BYD może również stosować inną chemię lub poprawki optymalizacyjne niż CATL. BYD Tang SUV, który jest sprzedawany z baterią ostrzową, oferuje pewne zapewnienie w swoich materiałach promocyjnych, jeśli chodzi o żywotność.
"Jeśli chodzi o żywotność, bateria Blade osiąga 1,2 miliona kilometrów po 3000 cykli ładowania / rozładowywania, podczas gdy główne dane dotyczące wydajności BYD Tang zasilanego baterią Blade obejmują zasięg 505 km na jednym ładowaniu (NEDC) i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy. Instalacja Blade Battery w BYD Tang ładuje się od 30% do 80% pełnej pojemności w imponująco krótkim czasie 30 minut, z mocą wyjściową DC 110 kW", informuje BYD, więc trwałe ładowanie 172 kW nowego Tesla Model Y może być na porządku dziennym.
Mówi się jednak, że Tesla rozmawia z CATL na temat akumulatorów fosforanowych nowej generacji M3P które pozwalają na uzyskanie lepszej gęstości energii i prędkości ładowania, więc walka BYD vs CATL w Modelu Y może być daleka od zakończenia.
Niestety, lokalne fora donoszą, że Tesla nie zarejestrowała prawidłowo BYD Model Y i na razie zawiesiła jego dostawy. Ponieważ nowy Model Y ma wiele zmian w układzie napędowym pod maską, a także różnice strukturalne w odlewaniu unibody, musi zostać zarejestrowany na nowo, więc ci, którzy chcieliby wziąć wersję z akumulatorem BYD na przejażdżkę, będą musieli poczekać na rozwiązanie zagadki rejestracyjnej Tesli.
Złącze ścienne Tesla 48A z 24-calowym kablem można kupić na Amazon