Nowy RTX 5080 wygląda imponująco we wczesnych testach z 4x Frame Generation skutkującym niesamowitym wzrostem wydajności
Nvidia oficjalnie ujawniła desktopowe układy GPU RTX 50 na targach CES 2025 i karty te wyglądają całkiem nieźle, jeśli twierdzenia Nvidii okażą się prawdziwe. Prawdopodobnie najbardziej kuszącą kartą z linii RTX 50 jest RTX 5080 z ceną 999 USD i obietnicą niesamowitego skoku wydajności.
Dając nam pierwsze spojrzenie na wydajność RTX 5080 w DLSS 4, Digital Foundry przetestowało kartę w Cyberpunk 2077 i porównało wzrost wydajności z RTX 4080 Super.
Wydajność RTX 5080 z DLSS 4 Frame Generation
Począwszy od nowej generacji ramek DLSS 4 3x i 4x, GPU RTX 5080 odnotowuje ogromny wzrost wydajności, zgodnie ze wstępnymi testami Digital Foundry. W Cyberpunk 2077 działającym w rozdzielczości 4K z trybem RT Overdrive, DLSS 4 Performance i 2x Frame Generation, RTX 5080 może generować średnio 525% więcej klatek niż natywny rendering bez DLSS.
Różnica ta wzrasta do zdumiewających 725% przy 3x Frame Generation i jeszcze bardziej imponujących 913% przy 4x Frame Generation 4x Frame Generation w DLSS 4 może zwiększyć średnią liczbę klatek na sekundę w grze Cyberpunk 2077 o ponad 900%.
RTX 5080 vs RTX 4080 Super
Porównując RTX 5080 do RTX 4080 Super, DF donosi, że RTX 5080 z DLSS 4 Performance i 4x Frame Generation jest średnio o 91% szybszy w porównaniu do swojego poprzednika z DLSS 4 Performance i 2x Frame Generation.
Przy braku jakiegokolwiek zwiększenia pamięci VRAM i obniżki ceny, wzrost wydajności RTX 5080 z DLSS 4 w porównaniu do RTX 4080 Super jest głównym czynnikiem, na którym Nvidia opiera sprzedaż karty. Niestety, nie wiemy jak duży jest czysty wzrost wydajności rasteryzacji RTX 5080 w porównaniu do RTX 4080 Super. Musimy więc poczekać i przekonać się sami, gdy w końcu dostaniemy GPU w swoje ręce.
Ulepszenia jakości obrazu w technologii DLSS 4 Frame Generation
Oprócz wzrostu wydajności, DLSS 4 Frame Generation wprowadza również szereg nowych ulepszeń. Według Digital Foundry, obraz generowany przez DLSS 4 i jego nowy model Transformer wygląda lepiej niż DLSS 3 z jego modelem Convolutional Neural Network.
Na przykład, DLSS 4 Frame Generation wydaje się nie mieć efektu smużenia, który utrzymywał się w poprzedniej generacji. Podobnie, Rekonstrukcja promieni, technika DLSS 3, która poprawia jakość śledzenia promieni, również podobno uległa znacznej poprawie. Według DF, Ray Reconstruction w DLSS 4 jest bardziej stabilna i mniej podatna na utratę szczegółów.
Wreszcie, Nvidii udało się również nieco złagodzić problemy z szybkością klatek związane z DLSS w najnowszej wersji. Na szczęście wzrost wydajności nie powoduje dużego skoku opóźnienia, ponieważ DF donosi o opóźnieniu wynoszącym 57 ms w porównaniu do 50 ms w przypadku generacji klatek 4x i 2x.
Podsumowując, RTX 5080 wygląda na solidne ulepszenie w stosunku do RTX 4080 Super. Tylko czas i nadchodzące recenzje pokażą jednak, jak dobrze GPU zostanie przyjęte. Mamy tylko nadzieję, że będzie on dostępny w sugerowanej cenie detalicznej w momencie premiery i nie będzie miał fatalnych premier, do których byliśmy przyzwyczajeni.