Notebookcheck Logo

Nowy lakier solarny Mercedes-Benz obiecuje 12 000 km rocznego zasięgu dla pojazdów elektrycznych

Cienkie jak opłatek ogniwa słoneczne Mercedes Benz mogą być po prostu nakładane na karoserię samochodu, niezależnie od jego kształtu lub projektu (źródło zdjęcia: Esmihel Muhammad via Pexels)
Cienkie jak opłatek ogniwa słoneczne Mercedes Benz mogą być po prostu nakładane na karoserię samochodu, niezależnie od jego kształtu lub projektu (źródło zdjęcia: Esmihel Muhammad via Pexels)
Mercedes-Benz opracowuje farbę solarną, która zamienia powierzchnie samochodów w generatory energii z zaawansowanymi modułami solarnymi i dwukierunkowym ładowaniem.
E-Mobility Renewable

Pojazdy elektryczne (EV) zyskują na popularności w miarę jak świat zmierza w kierunku czystszej energii, ale jedno wyzwanie pozostaje - lęk przed zasięgiem. Kierowcy często martwią się, że zabraknie im energii podczas długich podróży lub spędzą zbyt dużo czasu na stacjach ładowania. Teraz, Mercedes-Benz pracuje nad przełomowym rozwiązaniem, które może sprawić, że pojazdy elektryczne będą bardziej samowystarczalne: farbą słoneczną.

Technologia ta zamienia całe nadwozie samochodu w generator energii, integrując moduły słoneczne z warstwą przypominającą farbę. Z 20% wydajnością, farba przechwytuje światło słoneczne i przekształca je w energię elektryczną, zasilając bezpośrednio akumulator wysokiego napięcia pojazdu. Zajmując powierzchnię około 11 metrów kwadratowych - podobną do powierzchni średniej wielkości SUV-A-ta farba słoneczna mogłaby wygenerować wystarczającą ilość energii do zasilania samochodu elektrycznego na dystansie do 12 000 kilometrów (~7456 mil) rocznie w idealnych warunkach.

Jak działa farba solarna

Kluczem do farby solarnej Mercedes-Benz są cienkie jak opłatek ogniwach słonecznych które można po prostu nałożyć na karoserię samochodu, niezależnie od jego kształtu i konstrukcji. W przeciwieństwie do tradycyjnych paneli słonecznych montowanych na dachach, farba solarna może pokrywać wszystkie powierzchnie zewnętrzne.

Wytworzona energia nie tylko zasila samochód podczas jazdy; nadal generuje energię elektryczną, nawet gdy pojazd jest zaparkowany. Pozwala to na większy zasięg i mniejszą liczbę postojów na ładowanie, a także stwarza możliwości wykorzystania nadwyżek energii w domach lub sieci energetycznej poprzez dwukierunkowe ładowanie. Pojawiają się jednak pytania - co z nadmiarem energii zgromadzonej w ten sposób? Jak zostanie ona zagospodarowana? Mercedes-Benz nie wyjaśnił tego w swoim komunikacie prasowym, ale nadmiar energii może zasilać domy (V2H, czyli vehicle-to-home), dostarczać energię z powrotem do sieci (V2G, czyli vehicle-to-grid), ładować inne pojazdy elektryczne (V2V, czyli vehicle-to-vehicle) lub być przechowywany na potrzeby przyszłej jazdy.

Przykłady i potencjał w świecie rzeczywistym

Skuteczność farby słonecznej zależy od ekspozycji na światło słoneczne, która różni się w zależności od lokalizacji. Na przykład kierowcy Mercedes-Benz w Stuttgarcie w Niemczech pokonują dziennie około 52 kilometrów. Farba solarna mogłaby pokonać około 62% tego dystansu przy użyciu samej energii słonecznej. W bardziej nasłonecznionych miastach, takich jak Los Angeles, samochody mogłyby generować nadwyżkę energii, pokrywając 100% lub więcej dziennych potrzeb związanych z jazdą, twierdzi Mercedes.

Rozwiązanie to może złagodzić obawy dotyczące zasięgu, jednocześnie obniżając koszty energii dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Ponadto Mercedes-Benz zapewnia, że farba jest zrównoważona, ponieważ nie zawiera metali ziem rzadkich ani krzemu, wykorzystuje nietoksyczne materiały i jest łatwa do recyklingu, co czyni ją zarówno przyjazną dla środowiska, jak i opłacalną.

Droga do zrównoważonej jazdy

Farba solarna jest wciąż w fazie badań, ale jej potencjał jest niezaprzeczalny. Umożliwiając pojazdom elektrycznym generowanie własnej energii, zmniejsza zależność od infrastruktury ładowania i sprawia, że samochody elektryczne stają się jeszcze bardziej praktyczną opcją dla kierowców na całym świecie. Na razie producenci samochodów, tacy jak Hyundai i Toyota używają tradycyjnych panele słoneczne w niektórych swoich modelach pojazdów elektrycznych. Ale jeśli Mercedes-Benz z powodzeniem wprowadzi na rynek swój lakier solarny, może to zmienić kształt czystego transportu.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 12 > Nowy lakier solarny Mercedes-Benz obiecuje 12 000 km rocznego zasięgu dla pojazdów elektrycznych
Anubhav Sharma, 2024-12-10 (Update: 2024-12-10)