Nowy przełom w produkcji baterii EV o niskiej zawartości kobaltu przynosi 20% większą gęstość energii i nietoksyczną produkcję elektrod
Szwajcarski deweloper baterii Leclanché udało się rozwiązać zarówno problem toksyczności produkcji elektrod, jak i zmniejszenie rzadkiego i drogiego kobaltu, zwykle używanego w mieszance katodowej dla wysokowydajnych baterii EV. Nie tylko udało się obniżyć udział kobaltu w mieszance nikiel-kobalt-mangan-aluminium (NCMA) do 5%, pozostawiając ją na poziomie 90% niklu, ale także zrezygnowano z użycia toksycznego N-Metylo-2-pirolidonu (NMP) jako rozpuszczalnika w procesie, wprowadzając zamiast niego roztwór na bazie wody.
Jak mówi dr Hilmi Buqa, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Leclanché:
Dzięki produkcji na bazie wody katod NMCA o dużej pojemności osiągnęliśmy decydujący kamień milowy w technologii litowo-jonowej. Dotychczas uważano, że ich produkcja przy użyciu procesów przyjaznych dla środowiska jest niemożliwa. Teraz jednak udało nam się opanować ten proces.
Tesla, na przykład, walczy o zwiększenie produkcji swoich 4680 ogniw, które nadal wykorzystują metodę pokrywania elektrod na mokro z użyciem rozpuszczalnika NMP, która wymaga znacznych nakładów energii na suszenie. Musi jeszcze opanować metodę produkcji na sucho, co pozwoliłoby jej naprawdę obniżyć cenę pakietu 4680 o połowę w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami 2170. Jak dotąd, prawie cała redukcja kosztów pakietu akumulatorów 4680 w produkowanym w Teksasie Modelu Y wynika z wykorzystania zalet strukturalnych ogniw w pakiecie a nie z postępu chemicznego.
W rzeczywistości, skorygowana gęstość energii ogniwa Tesli 4680 jest taka sama jak w przypadku akumulatora 2170y. Nowa bateria Leclanché o niskiej zawartości kobaltu jest jednak nie tylko bardziej przyjazna dla środowiska, ale także oferuje o 20% wyższą gęstość energii dzięki zwiększonemu udziałowi niklu w mieszance, a przy tym zajmuje tyle samo miejsca, co obecne trójskładnikowe baterie litowe. Ogniwa będą dostępne dla producentów EV i różnych innych producentów transportowych, takich jak konstruktorzy statków, w przyszłym roku, z"dłuższą żywotnością, wysoką stabilnością cyklu i dobrą zdolnością do ładowania", wskazuje Leclanché.