Notebookcheck Logo

Nowy przełom w produkcji baterii EV o niskiej zawartości kobaltu przynosi 20% większą gęstość energii i nietoksyczną produkcję elektrod

Katoda o wysokiej zawartości niklu i niskiej zawartości kobaltu (zdjęcie: Leclanché)
Katoda o wysokiej zawartości niklu i niskiej zawartości kobaltu (zdjęcie: Leclanché)
Do czasu osiągnięcia etapu masowej produkcji baterii półprzewodnikowych, który może być jeszcze odległy o kilka lat, pojazdy elektryczne mogą korzystać z rozwiązań chemii akumulatorowej typu stopgap, takich jak niedawno odkryte przez Leclanché ogniwo o niskiej zawartości kobaltu. Oferuje ono o 20% większą gęstość energii, a jego produkcja jest bardziej przyjazna naturze.
E-Mobility

Szwajcarski deweloper baterii Leclanché udało się rozwiązać zarówno problem toksyczności produkcji elektrod, jak i zmniejszenie rzadkiego i drogiego kobaltu, zwykle używanego w mieszance katodowej dla wysokowydajnych baterii EV. Nie tylko udało się obniżyć udział kobaltu w mieszance nikiel-kobalt-mangan-aluminium (NCMA) do 5%, pozostawiając ją na poziomie 90% niklu, ale także zrezygnowano z użycia toksycznego N-Metylo-2-pirolidonu (NMP) jako rozpuszczalnika w procesie, wprowadzając zamiast niego roztwór na bazie wody.

Jak mówi dr Hilmi Buqa, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Leclanché:

Dzięki produkcji na bazie wody katod NMCA o dużej pojemności osiągnęliśmy decydujący kamień milowy w technologii litowo-jonowej. Dotychczas uważano, że ich produkcja przy użyciu procesów przyjaznych dla środowiska jest niemożliwa. Teraz jednak udało nam się opanować ten proces.

Tesla, na przykład, walczy o zwiększenie produkcji swoich 4680 ogniw, które nadal wykorzystują metodę pokrywania elektrod na mokro z użyciem rozpuszczalnika NMP, która wymaga znacznych nakładów energii na suszenie. Musi jeszcze opanować metodę produkcji na sucho, co pozwoliłoby jej naprawdę obniżyć cenę pakietu 4680 o połowę w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami 2170. Jak dotąd, prawie cała redukcja kosztów pakietu akumulatorów 4680 w produkowanym w Teksasie Modelu Y wynika z wykorzystania zalet strukturalnych ogniw w pakiecie a nie z postępu chemicznego.

W rzeczywistości, skorygowana gęstość energii ogniwa Tesli 4680 jest taka sama jak w przypadku akumulatora 2170y. Nowa bateria Leclanché o niskiej zawartości kobaltu jest jednak nie tylko bardziej przyjazna dla środowiska, ale także oferuje o 20% wyższą gęstość energii dzięki zwiększonemu udziałowi niklu w mieszance, a przy tym zajmuje tyle samo miejsca, co obecne trójskładnikowe baterie litowe. Ogniwa będą dostępne dla producentów EV i różnych innych producentów transportowych, takich jak konstruktorzy statków, w przyszłym roku, z"dłuższą żywotnością, wysoką stabilnością cyklu i dobrą zdolnością do ładowania", wskazuje Leclanché.

Pobierz ładowarkę 50A ChargePoint Home Flex EV na Amazon

Źródło(-a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 01 > Nowy przełom w produkcji baterii EV o niskiej zawartości kobaltu przynosi 20% większą gęstość energii i nietoksyczną produkcję elektrod
Daniel Zlatev, 2023-01-23 (Update: 2023-01-23)