Nvidia DLSS 4 obiecuje 8-krotnie lepszą wydajność w grach, a także aktualizacje dla starszych procesorów graficznych GeForce RTX
Pojawiła się czwarta iteracja technologii Deep Learning Super Sampling firmy Nvidia. Po raz pierwszy ma ona zapewnić ponad ośmiokrotnie wyższą liczbę klatek na sekundę i opóźnienie o około połowę mniejsze niż w przypadku natywnego renderowania. Jak pokazuje film porównawczy od Nvidii (osadzony poniżej), liczba klatek na sekundę osiągana przez DLSS ma się podwoić w najnowszej wersji w porównaniu do DLSS 3.
Aby było to możliwe, Nvidia zintegrowała "Multi Frame Generation" z DLSS Frame Generation. Jak sama nazwa wskazuje, DLSS 4 nie generuje już "tylko" co drugiej klatki za pośrednictwem sztucznej inteligencji, ale raczej trzy czwarte wszystkich wyświetlanych klatek. Nvidia twierdzi, że wcześniej nie było to możliwe, ponieważ spowodowałoby to zbyt duże obciążenie GPU, a tym samym zmniejszyło wyjściową liczbę klatek na sekundę, ale dzięki innowacjom sprzętowym w GeForce RTX 5000, Multi Frame Generation jest teraz rzeczywistością.
Zupełnie nowy model Frame Generation AI działa o 40% szybciej i zużywa o 30% mniej pamięci VRAM. Używając Warhammer 40K: Darktide jako przykładu, Nvidia twierdzi, że DLSS 4 zapewnia o 10% wyższą liczbę klatek na sekundę, nawet przy konwencjonalnym Frame Generation, oszczędzając przy tym 400 MB pamięci VRAM. W połączeniu z GeForce RTX 5000, DLSS 4 jest podobno w stanie obliczyć prawie 94% wszystkich pikseli za pomocą sztucznej inteligencji zamiast renderować je natywnie.
Późniejszy wpływ na wydajność jest oczywisty: jak pokazują poniższe testy porównawcze, w zależności od gry, DLSS 4 zwiększa liczbę klatek na sekundę od nieco poniżej 370% do 720%, tj. od prawie czterokrotnego do ponad ośmiokrotnego.
Chociaż funkcja Multi Frame Generation jest dostępna tylko w przypadku GeForce RTX 5000, użytkownicy starszych kart graficznych również powinni skorzystać z DLSS 4 (nawet w przypadku GeForce RTX 2000), ponieważ modele AI dla zwykłej funkcji Frame Generation, DLSS Ray Reconstruction, DLSS Super Resolution i DLSS Edge Smoothing (DLAA) również zostały ulepszone.
Według Nvidii, ponad 75 gier obsługuje już DLSS, w tym takie hity jak Alan Wake 2, Black Myth: Wukong i Cyberpunk 2077.