Gamescom 2024 | Nvidia G-Sync stanie się tańsza i bardziej rozpowszechniona dzięki współpracy z MediaTek
Nvidia po raz pierwszy wprowadziła technologię Technologia zmiennej częstotliwości odświeżania G-Sync (VRR) została wprowadzona w 2013 roku w celu wyeliminowania rozrywania ekranu, zacinania się i opóźnień wejściowych w grach. Zasadniczo działało to poprzez synchronizację wyjściowej liczby klatek na sekundę GPU z częstotliwością odświeżania monitora. Wymagania w tamtych czasach obejmowały procesor graficzny pokroju GeForce GTX 650 Ti lub wyższy oraz dedykowany moduł G-Sync, który był albo wbudowany w sam monitor, albo taki, który można było zmodyfikować w kompatybilnych modelach.
Obecnie spora liczba wysokiej klasy monitorów do komputerów stacjonarnych i laptopów ma wbudowany zastrzeżony moduł, ale za wyższą cenę. Nvidia rozszerzyła program G-Sync w 2019 roku, aby certyfikować wiele monitorów AMD FreeSync jako "kompatybilne z G-Sync", chociaż tracą one pewne funkcje, takie jak HDR o niskim opóźnieniu, ultra-niskie rozmycie ruchu i analizator Reflex.
Zaletą FreeSync jest jednak to, że nie jest wymagany dodatkowy moduł, ponieważ jest on zasadniczo wbudowany w specyfikację DisplayPort 1.2 i HDMI 2.1. Poza tym, FreeSync jest wolny od opłat licencyjnych, co dodatkowo pomogło zwiększyć jego popularność. AMD ma również standardy FreeSync Premium i FreeSync Premium Pro z większą liczbą specyfikacji i wymagań, w tym kompensacją niskiej liczby klatek na sekundę (LFC).
Teraz Nvidia nie będzie już produkować tych modułów G-Sync, ale zamiast tego użyje skalerów MediaTek i nałoży na nie cały stos G-Sync. Skalery MediaTek są powszechnie stosowane w wielu wyświetlaczach, więc Nvidia ma nadzieję, że pozwoli to na dalszą penetrację technologii G-Sync na ekranach wszelkiego rodzaju.
Nowe skalery MediaTek G-Sync będą również oferować pełne wsparcie dla G-Sync Pulsar która została po raz pierwszy ogłoszona na targach CES 2024. G-Sync Pulsar pozwala na strobowanie o zmiennej częstotliwości w celu zwiększenia klarowności ruchu. Zasadniczo Pulsar moduluje strobowanie podświetlenia wyświetlacza zgodnie z częstotliwością odświeżania gry, aby zminimalizować migotanie.
Zapytaliśmy Nvidię o konkretne skalery MediaTek, które mogą wskazać i wymagania dotyczące procesora ARM w samym skalerze. Firma powiedziała, że skaler MediaTek MT9810 będzie jednym z pierwszych, które będą obsługiwać cały stos technologii G-Sync, ale nie skomentowała specyfikacji procesora ARM skalera, ponieważ technologia ta jest wciąż w fazie rozwoju.
Firma potwierdziła również, że funkcja ta nie może być po prostu włączona na istniejących wyświetlaczach ze skalerem MT9810 za pomocą aktualizacji oprogramowania układowego i będzie wymagać nowego sprzętu.
Nowe monitory ze skalerami MediaTek G-Sync
W związku z tym Nvidia ogłosiła trzy nowe monitory do gier 1440p 360 Hz HDR, które są wyposażone w nowy skaler MediaTek G-Sync. Należą do nich AOC AGON Pro AG276QSG2, Acer Predator XB273U F5 i Asus ROG Swift 360 Hz PG27AQNR.
Informacje o cenach tych monitorów nie są dostępne. Podczas gdy przejście na wykorzystanie istniejących skalerów powinno teoretycznie obniżyć koszty wdrożenia G-Sync, dokładne oszczędności dla klienta końcowego są w tej chwili niczyim domysłem.
Kup Alienware AW3423DW ultraszeroki QD-OLED z Nvidia G-Sync Ultimate na Amazon
Źródło(a)
Wydarzenie Nvidia Gamescom