Wcześniej w tym tygodniu, różne źródła natknęły się na dowody na to, że niektóre GeForce RTX 5090 były dostarczane z mniejszą liczbą Raster Output Pipeline (ROP) niż reklamowano. Jak już wtedy wspominaliśmy, potoki ROP są wykorzystywane przez procesory graficzne GeForce RTX 5090 i innych kartach graficznych Nvidii do antyaliasingu, wśród innych zadań krytycznych dla GPU.
Według GPU-Z, dotknięte GeForce RTX 5090 zostały zaprezentowane jako posiadające 168 ROP, czyli o 8 mniej niż referencyjna specyfikacja karty. Podczas gdy stanowi to 4,5% spadek, TechPowerUp zaobserwował ponad 5% spadek wydajności podczas testów porównawczych dotkniętej karty w porównaniu do tych, które zgłosiły posiadanie 176 ROP.
Początkowo wydawało się, że problem dotyczy tylko konkretnej karty Zotac. Nvidia wyjaśniła jednak, że problem jest niezależny od partnera. Co więcej, problem dotyczy również kart GeForce RTX 5070 Ti jak również GeForce RTX 5090D sprzedawany tylko w Chinach, ale nie GeForce RTX 5080 (obecnie 2 299,99 USD na Amazon).
Rzekomo tylko 0,5% GeForce RTX 5070 Ti, GeForce RTX 5090D i GeForce RTX 5090 zostały dostarczone z mniejszą liczbą ROP-ów niż powinny. Podczas gdy Nvidia twierdzi, że rozwiązała "anomalię produkcyjną", istnieje duże prawdopodobieństwo, że dotknięte karty będą nadal wprowadzane do obiegu przez sprzedawców detalicznych przez jakiś czas. W chwili obecnej Nvidia radzi konsumentom, którzy otrzymali kartę niespełniającą standardów, aby "skontaktowali się z producentem płyty w celu wymiany". Pełne oświadczenie Nvidii jest następujące:
Zidentyfikowaliśmy rzadki problem dotyczący mniej niż 0,5% (pół procenta) kart graficznych GeForce RTX 5090 / 5090D i 5070 Ti, które mają o jeden ROP mniej niż określono. Średni wpływ na wydajność graficzną wynosi 4%, bez wpływu na obciążenia związane ze sztuczną inteligencją i obliczeniami. Zainteresowani konsumenci mogą skontaktować się z producentem płyty w celu jej wymiany. Anomalia produkcyjna została naprawiona.
Źródło(a)
Nvidia przez JayzTwoCents & VideoCardz