Tesla nie skończyła obniżać cen, aby pozostać konkurencyjną na zaciekłym chińskim rynku pojazdów elektrycznych, ponieważ właśnie obniżyła cenę Modelu Y o równowartość 1900 USD, a także kontynuowała zachętę ubezpieczeniową Modelu 3 na przyszły miesiąc. Obniżenie cen Modelu Y LR i wersji Performance jest gorące po piętach lipcowego spadku sprzedaży https://www.reuters.com/business/autos-transportation/teslas-china-made-ev-sales-slump-31-july-mm-2023-08-03/ tesli w Chinach, podczas gdy jej lokalni konkurenci BYD, XPeng lub NIO odnotowali wzrost dostaw.
Przyznaję, że część spowolnienia sprzedaży Tesli można przypisać bezczynności Gigafactory w Szanghaju w ramach przygotowań do zwiększenia produkcji, ponieważ Model 3 Highland zbliża się do etapu masowej produkcji. Mimo to lokalni producenci pojazdów elektrycznych podążyli za wcześniejszymi obniżkami Tesli z kilkoma rundami obniżek cen, podczas gdy bezpośredni konkurent, taki jak BYD, odnotował sprzedaż swojego sedana Dolphin przewyższającą sprzedaż odpowiednika Modelu 3.
Wyzwaniem dla Tesli jest walka z BYD, który jest pionowo zintegrowanym producentem produkującym własne baterie, a przy tym bardzo konkurencyjnym. Niedawno jej dyrektor generalny wydał apel do wszystkich głównych producentów samochodów w Chinach, aby zwiększyli swoje globalne wysiłki eksportowe i "zburzyli stare legendy" przemysłu motoryzacyjnego.
Podczas gdy takie firmy jak BYD, NIO czy XPeng mogą nigdy nie uzyskać dostępu do rynku amerykańskiego, zdobyły one więcej niż przyczółek w Europie i Azji. Pomimo tego, że ceny eksportowe mogą być dwukrotnie wyższe niż ceny ich samochodów w Chinach, stale zdobywają udział w rynku dzięki wysokiej jakości samochodom elektrycznym sprzedawanym po niższych cenach niż ich lokalna konkurencja, której pojazdy elektryczne są często gorsze pod względem specyfikacji i funkcji.
Według prezesa BYD Wang Chuanfu podczas przemówienia w zeszłym tygodniu, "to emocjonalna potrzeba dla 1,4 miliarda Chińczyków, aby zobaczyć, jak chińska marka staje się globalna". Jego prezentacja wideo zakończyła się wezwaniem do "zburzenia starych legend i stworzenia nowych światowej klasy marek, chińskich samochodów".