Obniżki cen Tesli możliwe dzięki spadkowi kosztów baterii, który dziesiątkuje marże producentów samochodów i pensje pracowników
W maju ubiegłego roku dostawca akumulatorów Tesli CATL przygotowywał się do ostrzeżenia swoich klientów, że będzie musiał podzielić się drastyczny wzrost kosztów litu, ponieważ nie był już w stanie go wchłonąć bez podnoszenia cen swoich ogniw pomimo wszystkich umów. Rok później CATL poszedł w przeciwnym kierunku, obniżając ceny swoich akumulatorów fosforanowych - typu zainstalowanego w nowym Model 3 Highland - aż o 20%.
Spadek nosedive w cenie węglanu litu klasy akumulatorowej, który spowodował jej spadek o 80% w stosunku do szczytów z jesieni ubiegłego roku, doprowadził również do drastycznego obniżenia o 19% ceny akumulatorów niklowych typu, który Tesla umieszcza w swoich pojazdach wyczynowych, takich jak Model S i Model X, lub warianty Modelu 3 i Modelu Y dalekiego zasięgu. Te i inne oszczędności kosztów pozwoliły Tesli rozpocząć wojnę cenową na początku roku, która trwa do dziś, ponieważ właśnie wycisnęła z modelu Model X poniżej progu cenowego ulgi podatkowej.
Podczas gdy ceny pojazdów elektrycznych Tesli spadły o ponad 30% w stosunku do szczytowego poziomu z ubiegłego roku, konkurencji trudno jest dotrzymać kroku. W Chinach, przeprowadzając wywiady z kierownictwem branży, dostawcami części samochodowych i pracownikami, Reuters znalazł cięcia wynagrodzeń, drastyczne oszczędności kosztów, a nawet zamknięcia fabryk jako konsekwencje brutalnej wojny cenowej, która ogarnęła w tym roku największy na świecie rynek samochodowy.
Niektórzy pracownicy przemysłu motoryzacyjnego w Chinach widzą, że ich pensje zostały obniżone prawie o połowę w porównaniu do czasu, gdy zaczynali, ponieważ lokalne firmy przechodzą w tryb gorączkowej redukcji kosztów, aby pozostać konkurencyjnymi lub po prostu przetrwać. Według jednego z nich, który tego lata zaczął zarabiać 4 000 zamiast 7 000 juanów miesięcznie: "Niektóre fabryki wyczerpują cię i są skłonne płacić ci więcej. Niektóre fabryki wyczerpują cię, ale są skąpe. Niektóre fabryki nie wyczerpują cię, ale głodują, ponieważ pensje są zbyt niskie".
W szczególności Tesla znalazła się na samym szczycie przedziału stawek godzinowych w swojej gigafabryce w Szanghaju, ale nawet tacy giganci branży jak Tesla i CATL - odpowiednio największy na świecie producent pojazdów elektrycznych i baterii - spowolnili zatrudnianie w następstwie wojny cenowej w branży.
Zamiast corocznych wniosków o obniżenie kosztów o 3%-5% do dostawców, co było normą wcześniej, producenci samochodów, tacy jak Tesla, już raz zażądali 10% redukcji i wydaje się, że jeszcze nie skończyli. Nawet wtedy średnia marża zysku chińskich producentów samochodów drastycznie spadła w tym roku do 4,9%, przy czym Tesla i BYD są jedynym jasnym punktem ze względu na zdyscyplinowaną kontrolę kosztów i integrację pionową.
Pobierz złącze ścienne Tesla 48A z 24-calowym kablem na Amazon