Od Twittera do "X": Przepłacony nabytek Elona Muska ma w sobie coś więcej, niż mogłoby się wydawać
Żyjemy w czasach, w których informacje rozprzestrzeniają się praktycznie z prędkością światła dzięki mediom społecznościowym. Chociaż dzięki temu możemy być na bieżąco z wieloma wydarzeniami na całym świecie w czasie rzeczywistym, istnieją również nieuniknione negatywne skutki, takie jak wirusowość fałszywych wiadomości i błędnych informacji.
W kwietniu tego roku Twitter zmienił nazwę z na X Corp w ramach reimaginacji przez właściciela Elona Muska "światowego rynku" jako "aplikacji do wszystkiego". Podczas gdy sama usługa Twittera pozostanie bez zmian, wszystkie podpisy korporacyjne będą miały miejsce w imieniu "X Corp". Jest to podobne do tego, jak Google przekształcił się w Alphabet w 2015 roku, a Facebook stał się Meta w 2021 roku.
The least bad solution to the AGI control problem that I can think of is to give every verified human a vote
— Elon Musk (@elonmusk) April 22, 2023
Or maybe just X https://t.co/5nCtYbrPfN
— Elon Musk (@elonmusk) April 24, 2023
Na początku można by się zastanawiać, czy przejęcie Twittera za absurdalną kwotę 44 miliardów dolarów miało sens biznesowy. Po przejęciu przez Muska, zarządzający aktywami Fidelity Investments obniżył wycenę platformywycenę platformy do zaledwie 15 mld USD na dzień 31 maja 2023 r.
W grę wchodzą jednak większe stawki.
Buying Twitter is an accelerant to creating X, the everything app
— Elon Musk (@elonmusk) October 4, 2022
Musk przyznał, że zakup Twittera jest "akceleratorem" do stworzenia X, aplikacji do wszystkiego. Publiczne i prywatne informacje dotyczące "aplikacji do wszystkiego" wskazują na plany Muska dotyczące stworzenia alternatywy WeChat lub Line dla reszty świata. WeChat i Line można uznać za szwajcarskie scyzoryki oprogramowania, ponieważ pozwalają one na prawie wszystko - od zamawiania pizzy, przez komunikację, gry, a nawet inwestycje i kryptowaluty.
Podczas gdy "Everything X App" może wykorzystać popularność Twittera, a nawet ją zwiększyć, inwestycja Muska o wartości 44 miliardów dolarów może mieć jeszcze dalej idące konsekwencje.
Szybkie rozprzestrzenianie się generatywnych treści AI otwiera puszkę pandory, która może spowodować więcej problemów niż może rozwiązać. Na długo przed przejęciem Twittera, Musk rozważał stworzenie platformy, która oceniałaby i śledziła wiarygodność każdego dziennikarza lub publikacji.
Even if some of the public doesn’t care about the credibility score, the journalists, editors & publications will. It is how they define themselves.
— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018
Oczywiście, ten podniósł kilka brwi ponieważ nic nie zostało ustalone, a fakt, że istnieje już kilka trwających wysiłkóww celu ustalenia wiarygodności dziennikarskiej. Bardziej niż artykuły dziennikarskie, posty użytkowników w mediach społecznościowych stają się wirusowe i kształtują opinie, zanim samozwańczy i sumienni weryfikatorzy faktów wkroczą do akcji.
W rzeczywistości możemy być na skraju dnia, w którym debaty, takie jak ta dwudniowa 12,5-godzinna konfrontacja NSFW pomiędzy AI Trump i AI Biden, są uznawane za prawdziwe.
Twitter ma już mechanizm do zgłaszania fałszywych informacji i odpowiednio zachęca użytkowników, ale w dużej mierze opiera się on na wkładzie ekspertów merytorycznych. Z biegiem czasu sztuczna inteligencja mogłaby również uzupełnić te wysiłki.
Jest to podobne do tego, jak działa trustedd.com. Trustedd został po raz pierwszy ogłoszony w 2018 roku i został uruchomiony około dwa tygodnie temu. Witryna jest podobna do wizji Muska jako wysiłek społeczności mający na celu odkrycie wiarygodnych informacji. Podstawowym elementem Trustedd jest oparty na społeczności system oceny, tzw. trustedd score. Wynik jest dodatkowo ważony na podstawie zaangażowania użytkownika na platformie lub kwalifikacji ekspertów, aby zapewnić sprawiedliwą ocenę.
Biorąc pod uwagę bazę użytkowników, Twitter jest obecnie prawdopodobnie najlepiej przygotowaną platformą do oddzielania ziarna od plew.
Tak więc, chociaż Musk mógł przepłacić za nabycie niebieskiego ptaka, potencjał platformy jako nie tylko narzędzia mediów społecznościowych, ale także jako czcigodnego źródła wiarygodnych informacji jest dość wysoki.
In a few weeks, X/Twitter will start paying creators for ads served in their replies. First block payment totals $5M.
— Elon Musk (@elonmusk) June 9, 2023
Note, the creator must be verified and only ads served to verified users count.
Tymczasem uruchomienie szyfrowanych wiadomości między zweryfikowanymi użytkownikami, zdolność zweryfikowanych twórców do zarabiania na swoich treściach oraz potencjalna integracja połączeń wideo i głosowych w najbliższej przyszłości wskazują na małe kroki w ambicjach Muska, aby uczynić "wszystko X app" kompleksowym rynkiem dla wszystkich usług.
To rzeczywiście przepaść, ale nie nie do pokonania.