Ogromny system magazynowania baterii z akumulatorami półprzewodnikowymi podłączonymi do sieci energetycznej
Oczywiście niezwykle duży system magazynowania energii elektrycznej został podłączony do sieci we wschodnich Chinach, gdzie stale ogłaszane są nowe technologie akumulatorowe i prezentacje gotowe do wprowadzenia na rynek. Prace nad podłączeniem do sieci zostały zakończone w czerwcu 2024 roku. I chociaż w niektórych sieciach energetycznych na całym świecie zainstalowano już znaczną liczbę baterii, system magazynowania Kehua ma kilka szczególnych cech.
Przy zainstalowanej mocy 100 megawatów i pojemności magazynowej 200 megawatogodzin, nie jest to tylko jeden z bardzo dużych systemów magazynowania baterii. Są to akumulatory półprzewodnikowe, które mają cały szereg przydatnych właściwości. Ponadto wydajność i pojemność zostaną podwojone w drugiej fazie projektu.
Tylko 7 turbin wiatrowych
Obecnie wykorzystywana pojemność magazynowa wystarczyłaby już do zaabsorbowania nadprodukcji siedmiu dużych turbin wiatrowych o mocy 6 megawatów. Nie wydaje się to dużo, ale ilość elastycznie dostępnej energii elektrycznej mogłaby zasilić około 40 000 gospodarstw domowych. To duże miasto, choć niewielkie.
Uwzględnia to 300 rozładowań rocznie. I to jest dokładnie to, do czego niezbędne są żelazowo-fosforanowe ogniwa hybrydowe typu ciało stałe-ciecz. Mają one wysoką gęstość energii wynoszącą 165 watogodzin na kilogram. To ponad 1200 ton baterii.
Ale przede wszystkim, według producenta, działają one w zakresie od -20 do +60 °C (0 do 140 °F) i mogą być ładowane 6000 razy. Daje to żywotność wynoszącą 20 lat, co jest mniej więcej porównywalne z turbiną wiatrową lub ogniwami słonecznymi. Ponadto baterie są mniej podatne na ogień i bardziej stabilne niż klasyczne baterie litowo-jonowe. To również przemawia na korzyść instalacji w ramach ważnej infrastruktury.
Niestety nie ma informacji na temat ceny. Opierając się na Megapacku Tesli, który obecnie można kupić za niecały 1 milion euro za sztukę, ale nie zostanie dostarczony do końca 2025 roku, same baterie kosztowałyby 50 milionów euro. Prawdopodobnie wykonalne dla małego miasta.