Notebookcheck Logo

Opracowano baterię litowo-metalową o pojemności ponad 500 Wh/kg

Baterie litowo-metalowe zapewniają większą moc przy tej samej wadze. (Źródło zdjęcia: pexels/Lensmagicians)
Baterie litowo-metalowe zapewniają większą moc przy tej samej wadze. (Źródło zdjęcia: pexels/Lensmagicians)
Akumulatory w samochodach elektrycznych, ale także do innych zastosowań mobilnych, wymagają dużej gęstości energii. Jednak często wiąże się to z krótszą żywotnością, co nowy typ konstrukcji ma na celu zmienić.
Renewable E-Mobility Science

Obecne akumulatory w samochodach elektrycznych mają zazwyczaj gęstość energii od 200 do 250 Wh/kg, co jest już stosunkowo wysoką wartością. Domowe systemy magazynowania energii mają co najwyżej połowę tej wartości.

Niemniej jednak taka bateria o praktycznej pojemności około 70 watogodzin waży około 300 kg (660 funtów). Zwiększona gęstość energii mogłaby zatem zaoszczędzić ogromną ilość masy, co z kolei zmniejszyłoby zużycie paliwa i zwiększyło dynamikę jazdy.

Akumulator zaprezentowany przez Chiński Uniwersytet Nauki i Technologii (USTC) w Hefei o gęstości energii 505,9 Wh/kg mógłby zatem za jednym zamachem zaoszczędzić 150 kg balastu.

Dla porównania: gęstość energii benzyny i oleju napędowego wynosi około 10 000 Wh/kg. Jednak wydajność silnika spalinowego jest znacznie gorsza, a po spaleniu paliwa nie można go po prostu ponownie naładować.

Dostosowane odległości molekularne

Tak wysoka wartość jest jednak możliwa w przypadku akumulatora litowo-metalowego, który w poprzednich eksperymentach pozostawał daleki od przetrwania 50 cykli ładowania. Według badań, poprzednie eksperymenty w tej dziedzinie miały na celu zwiększenie stężenia elektrolitu.

Struktura nowej baterii, która przy 500 Wh/kg przetrwała 130 cykli z niewielką utratą pojemności, jest znacząco inna. Przy zaledwie 400 Wh/kg, wciąż znacznie wyższym niż w przypadku komercyjnych ogniw akumulatorowych, osiągnięto ponad 300 cykli ładowania.

Zamiast zwykłego koncentratu z jonami litu, anionami i innymi cząstkami nieorganicznymi, zastosowano zwartą strukturę z dużą liczbą jonów litu, która transportuje elektrony razem, a także dostarcza je do anody w większych pakietach.

W tej znacznie większej strukturze, która jest około 50 razy większa niż poprzednio, jony litu znajdują się bliżej siebie. Około stu zamiast jednego wydziela elektrony w skoncentrowanej formie. Tworzy to stały elektrolit nad anodą, co skutkuje znacznie lepszą stabilnością.

Z pewnością interesujące będzie sprawdzenie, jak daleko można zoptymalizować tę zasadę. W końcu nawet 300 ładowań to wciąż trochę za mało. Jeśli bateria miałaby przejechać 500 km (300 mil), spadek pojemności musiałby nastąpić po 150 000 km (90 000 mil).

Kula po lewej stronie ma średnicę od 3 do 4 nanometrów. (Źródło zdjęcia: USTC)
Kula po lewej stronie ma średnicę od 3 do 4 nanometrów. (Źródło zdjęcia: USTC)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 07 > Opracowano baterię litowo-metalową o pojemności ponad 500 Wh/kg
Mario Petzold, 2024-07-13 (Update: 2024-07-13)