PS5 Pro vs PS5 - zużycie energii: Konsola Pro wykazuje imponującą wydajność z & 30% wzrostem FPS przy niewielkim wzroście zużycia energii
Sony PlayStation 5 Pro oficjalnie trafiło do sprzedaży 7 listopada w cenie 699,99 USD w Stanach Zjednoczonych. Za dodatkowe 200 dolarów ponad premierową sugerowaną cenę detaliczną podstawowego PS5, PS5 Pro obiecuje znacznie mocniejszy procesor graficzny wspomagany przez zastrzeżoną przez Sony technologię upsamplingu PSSR, ten sam procesor Zen 2, ale z 10% wyższą częstotliwością taktowania i 2 GB dodatkowej pamięci DDR5, by wymienić tylko kilka ulepszeń. Ulepszenia te powinny pozwolić PS5 Pro działać zauważalnie lepiej zarówno w tytułach PS5 Pro-enhanced, jak i standardowych PS5.
Nic dziwnego, że dodatkowa wydajność PS5 Pro odbywa się kosztem zwiększonego zużycia energii. Digital Foundry zmierzyło niewielką, ale zauważalną różnicę w zużyciu energii między podstawową wersją PS5 a PS5 Pro. Co ciekawe, konsola DF PS5 Slim wydawała się mieć SoC o niższej gęstości upakowania, co skutkowało znacznie wyższym zużyciem energii w porównaniu do podstawowego PS5.
PS5 Pro vs PS5 - zużycie energii
Zaczynając od Elden Ring z włączonym trybem "Quality", PS5 Pro zużywa około 228 do 230 W, podczas gdy waniliowe PS5 zużywa mniej energii, około 215 do 218 W. PS5 Slim jest tutaj anomalią. Wykorzystując 6 nm SoC, konsola Slim powinna zużywać mniej więcej tyle samo lub mniej energii niż podstawowa PS5, ale konsola PS5 Slim firmy DF zużywa praktycznie tyle samo energii co PS5 Pro(dostępna na Amazon).
Następny w kolejności jest PS5 Pro zużywa około 230+ W w Marvel's Spider-Man 2 podczas gdy podstawowa PS5 zużywa od 200 do 216 W. PS5 Slim, po raz kolejny, jest dziwna, ponieważ zużywa zauważalnie więcej energii niż podstawowa PS5.
Wreszcie, zużycie energii PS5 Pro waha się powyżej 230 W, dotykając maksymalnie 240 W, w F1 24 w trybie "Jakość".
PS5 Pro przynosi zauważalną poprawę jakości obrazu
Wzrost zużycia energii przez PS5 Pro zbiega się z poprawą jakości obrazu, lepszym RT i zwiększoną/stabilną liczbą klatek na sekundę. Na przykład DF zauważa, że PS5 Pro oferuje 30-35% wzrost wydajności w Elden Ring w trybie "Quality", mimo że gra nie została wyraźnie ulepszona dla konsoli Pro. Dzięki temu liczba klatek na sekundę stale utrzymuje się powyżej 50 FPS. W przeciwieństwie do tego, na podstawowej wersji PS5 liczba klatek na sekundę waha się od niskich do średnich 40, a czasami nawet spada do wysokich 30.
Wynik Elden Ring jest całkiem imponujący, ponieważ konsola zużywa tylko około 12 W lub 5,5% więcej energii, aby zapewnić do 35% wyższą wydajność.
Jeśli chodzi o aktualizacje RT, dobrą grą do pokazania ulepszeń wprowadzonych przez PS5 Pro jest Alan Wake 2. Według DF, tytuł ten zapewnia dobrą implementację odbić opartych na ray tracingu w trybie 30 FPS RT. Podobnie F1 24 cieszy się również odbiciami RT i RT Ambient Occlusion oprócz opcji obecnych w podstawowej wersji PS5.
Jeśli chcą Państwo dokładniej zapoznać się z ulepszeniami oferowanymi przez PS5 Pro, takimi jak PSSR, proszę sprawdzić poniższą recenzję DF PS5 Pro.