Paliwo ze światła słonecznego: Pierwsza przemysłowa elektrownia słoneczna może zmienić transport
Naukowcy z Instytutu Fraunhofera https://www.fraunhofer.de/de/presse/presseinformationen/2024/februar-2024/wenn-aus-sonnenlicht-treibstoff-wird.html Institute znaleźli sposób na przekształcenie szkodliwego dla klimatu CO2 w coś użytecznego. W wysokiej wieży wyposażonej w lustra, z wody, CO2 i światła słonecznego produkowane są zrównoważone paliwa syntetyczne. Można je następnie wykorzystać do napędzania samochodów lub samolotów, pomagając zmniejszyć naszą zależność od paliw kopalnych.
Projekt o nazwie Material Advancements for Solar Fuels Technology (MAfoS) jest realizowany w Centrum Lekkich Struktur Wysokotemperaturowych (HTL) Instytutu Badań nad Krzemianami Fraunhofera (ISC) w Niemczech. Celem jest zbudowanie pierwszej przemysłowej instalacji solar-to-fuel.
Pilotażowa instalacja już istnieje w wieży słonecznej Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) w Jülich, obsługiwanej przez szwajcarskiego partnera projektu Synhelion. Instalacja solar-to-fuel wykorzystuje energię słoneczną do produkcji paliw syntetycznych z wody i dwutlenku węgla (lub metanu).
Zawsze chcieliśmy rozszerzyć naszą działalność na obszary energii odnawialnej, efektywności energetycznej, power-to-X i power-to-fuel z naszymi klasycznymi tematami Fraunhofer HTL dotyczącymi powłok i materiałów wysokotemperaturowych, a także włókien ceramicznych. W tym projekcie udowadniamy, że jesteśmy silnym partnerem do współpracy dla małych i średnich firm, zwłaszcza w tej dziedzinie, dzięki naszej orientacji na klienta i bliskości rynku, a także naszej specjalistycznej wiedzy.
- Arne Rüdinger, Kierownik Działu Włókien Ceramicznych w Fraunhofer HTL
Sercem zakładu w Jülich jest wieża solarna, w której lustra skupiają światło słoneczne i przekształcają je w ciepło. Ciepło to jest następnie wykorzystywane do przekształcania materiałów wyjściowych w reaktorze w wysokich temperaturach i pod wysokim ciśnieniem. W ten sposób powstaje pożądane paliwona przykład naftę. Jednym z wyzwań projektu są specjalne materiały, które muszą wytrzymać wysoką temperaturę do 1500 stopni Celsjusza i parę wodną.
Wspaniałe jest również to, że nasze badania mogą wnieść tak ważny wkład w redukcję CO2, a tym samym w zrównoważoną transformację naszego społeczeństwa.
- Jonathan Maier, kierownik projektu MAfoS