Panasonic fałszywie reklamuje 77 aparatów i obiektywów zdjęciami wykonanymi innymi produktami
Panasonic został poddany ostrej krytyce ostatnio w Japonii po tym, jak Lumix S9 został wprowadzony na rynek ze zdjęciami, które nie zostały wykonane aparatem pełnoklatkowym. Zamiast tego Panasonic po prostu wykorzystał zdjęcia stockowe wraz ze zdjęciami wykonanymi przez ambasadorów marki Panasonic aparatami Lumix, ale nie Lumix S9.
W odpowiedzi na tę krytykę Panasonic wszczął wewnętrzne dochodzenie, w ramach którego zbadano wszystkie japońskie strony produktowe Lumix. Wyniki tego dochodzenia zostały opublikowane w oświadczeniu https://panasonic.jp/dc/info/20240627.html. W rezultacie stwierdzono, że w sumie 77 produktów zostało wprowadzonych do obrotu ze zdjęciami, które nie zostały zrobione odpowiednim produktem, w tym osiem aparatów Lumix S, sześć aparatów Lumix G i dziesiątki obiektywów.
Panasonic obiecał poprawę, oświadczając, że strony produktów zostaną poprawione, a w przyszłości będą używane tylko zdjęcia zrobione aparatami Lumix. Firma nie wykluczyła jednak możliwości wykorzystania zdjęć wykonanych innymi aparatami z tym samym bagnetem obiektywu i matrycą o tej samej rozdzielczości, ale zdjęcia te będą wyraźnie oznaczone, aby potencjalni klienci mogli rozpoznać, że zdjęcia zostały wykonane innym produktem.
Wprowadzający w błąd marketing może tworzyć fałszywe oczekiwania, zwłaszcza w przypadku aparatów fotograficznych. Na przykład Lumix S9 był reklamowany zdjęciem stockowym przedstawiającym biegnącego psa które sugeruje szybki i precyzyjny autofokus, ale w rzeczywistości zdjęcie to zostało zrobione aparatem Nikon. Ponieważ dane EXIF są zwykle usuwane ze strony internetowej producenta aparatu, użytkownicy końcowi często nie mogą tego prześledzić.