Pomimo wielu zapowiedzi, to nie jest Toyota ani żaden inny producent samochodów nie stworzył pierwszego pojazdu produkcyjnego z prawdziwym baterią półprzewodnikowąale raczej Mercedes-Benz.
Pierwszy Mercedes z baterią półprzewodnikową znajduje się w serii sportowych sedanów EQS i posiada pakiet o 25% wyższej gęstości energii niż poprzednia bateria litowa z ciekłym elektrolitem o tej samej powierzchni.
Ponieważ Mercedes prowadzi wiele partnerstw w zakresie akumulatorów półprzewodnikowych, w tym z ProLogiummoże wybrać dostawcę ogniw półprzewodnikowych dla swojego pojazdu testowego i wybrał Factorial Energy. Factorial Energy, z siedzibą w Massachusetts, ma również wspólne przedsięwzięcia w zakresie rozwoju akumulatorów półprzewodnikowych z innymi producentami samochodów, takimi jak Hyundai czy Stellantis, ale Mercedes-Benz EQS jest pierwszym pojazdem globalnego producenta, który jest w nie wyposażony.
Mercedes twierdzi, że EQS został nieznacznie zmodyfikowany, aby pomieścić system o wyższej gęstości energii, a modyfikacje zostały wykonane przez spółkę zależną AMG High Performance Powertrains, która jest również odpowiedzialna za technologie wyścigowe Formuły 1 marki, które często są przenoszone na resztę jej portfolio.
Mercedes EQS został wyposażony w akumulator półprzewodnikowy w zeszłym kwartale, a po wszystkich testach laboratoryjnych producent samochodów zabrał go teraz na drogę, aby ukończyć test zasięgu "1000 km", czyli ponad 620 mil.
Pierwsza generacja baterii półprzewodnikowej Factorial Energy ma o 25% wyższą gęstość energii niż poprzedni akumulator wysokoniklowy w EQS, ale może zmieścić się w tej samej przestrzeni i jest znacznie bezpieczniejsza ze względu na brak łatwopalnego ciekłego elektrolitu.
Właśnie dlatego Mercedes ocenił akumulator półprzewodnikowy EQS jako zdolny do przejechania 620 mil na jednym ładowaniu. Obecny EQS z najwyższej półki ma duży akumulator o pojemności 118 kWh, który zapewnia zasięg 481 mil. Jest to w europejskim cyklu WLTP, który jest o około 10% bardziej hojny niż szacowany zasięg EPA w USA, więc 620-milowy zasięg z nowym akumulatorem półprzewodnikowym będzie prawdopodobnie w pobliżu 560-milowego zasięgu EPA.
Jest to jednak z pewnością imponujący wynik, ponieważ inauguracyjny EQS z akumulatorem półprzewodnikowym pobiłby obecnego rekordzistę, którym jest Lucid Air GT który może przejechać 512 mil na jednym ładowaniu przy dokładnie takiej samej pojemności akumulatora 118 kWh.
"Bycie pierwszym, który z powodzeniem zintegrował półprzewodnikowe baterie litowo-metalowe z platformą pojazdu produkcyjnego, stanowi historyczne osiągnięcie w dziedzinie mobilności elektrycznej" - powiedział Siyu Huang, dyrektor generalny i współzałożyciel Factorial.
Mercedes i AMG z kolei wykorzystały ogniwa akumulatorowe Factorial z elektrolitem półprzewodnikowym i stworzyły opatentowaną pływającą obudowę z siłownikami pneumatycznymi, która kompensuje rozszerzanie się i kurczenie materiału akumulatora podczas ładowania i rozładowywania, co skutkuje lepszą wydajnością i dłuższą żywotnością.
Mercedes twierdzi, że następna generacja jego akumulatorów półprzewodnikowych będzie oferować jeszcze większy 40% wzrost gęstości energii, co powinno przynieść imponujący zasięg na jednym ładowaniu. Na razie jednak firma koncentruje się na testach drogowych i dostrajaniu pierwszego EQS z baterią półprzewodnikową i będzie gotowa do przedstawienia wyników za kilka miesięcy.
Proszę kupić adapter Lectron Tesla Supercharger NACS do CCS na Amazon