Notebookcheck Logo

Pierwsza bateria sodowo-jonowa o zasięgu 300 mil ma być masowo produkowana przez CATL, która twierdzi, że zachowuje ekstremalną pojemność

Testy bezpieczeństwa akumulatorów sodowo-jonowych Naxtra. (Źródło zdjęcia: CATL)
Testy bezpieczeństwa akumulatorów sodowo-jonowych Naxtra. (Źródło zdjęcia: CATL)
Największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych rozpoczął pilotażową masową produkcję pierwszych akumulatorów sodowo-jonowych dalekiego zasięgu do samochodów osobowych. Akumulator sodowo-jonowy Naxtra oferuje najwyższą gęstość energii w tej kategorii i zachowuje ładunek nawet w ujemnych temperaturach.
E-Mobility

Producenci akumulatorów, tacy jak BYD czy HiNa, rozpoczęli już produkcję akumulatorów sodowo-jonowych do magazynowania energii lub małych pojazdów. Największy na świecie producent akumulatorów właśnie ich wyprzedził, ogłaszając nową linię akumulatorów sodowo-jonowych dla osobowych pojazdów elektrycznych o nazwie Naxtra.

Pakiety są wykonane z ogniw sodowo-jonowych drugiej generacji CATL, które charakteryzują się rekordową gęstością energii 175 Wh/kg. To tyle samo, co dzisiejsze baterie LFP w powerbankach Anker lub samochodach elektrycznych na rynek masowy, takich jak Tesla Model Y, i jest to przełomowy moment dla rozpowszechnienia baterii Na-ion.

Linia Naxtra obejmuje pierwszy masowo produkowany akumulator sodowo-jonowy do pojazdów elektrycznych o większym zasięgu, oferujący ponad 300 mil na jednym ładowaniu. Oprócz tego, że jest to pierwszy pakiet akumulatorów sodowo-jonowych o zwiększonym zasięgu dla osobowych samochodów elektrycznych, pakiet Naxtra firmy CATL ma wszystkie zalety technologii Na-ion w porównaniu z bateriami litowymi.

Nowy akumulator sodowo-jonowy może zachować swoją pojemność przez ponad 10 000 cykli ładowania, a także w niskich temperaturach. CATL twierdzi, że jego akumulator sodowo-jonowy może zachować 90% nawet niskiego 10% naładowania w temperaturze -40 stopni Celsjusza, co jest trudne do osiągnięcia dla baterii litowych. Kondycjonowanie wstępne baterii, które wykorzystuje własną energię pakietu litowego do jego ogrzania i przygotowania do sesji ładowania, może być utrzymane tylko powyżej 20% naładowania.

CATL po raz pierwszy rozpocznie masową produkcję akumulatorów sodowo-jonowych do ciężkich samochodów ciężarowych w czerwcu, mając na celu zastąpienie akumulatorów kwasowo-ołowiowych o połowę niższym kosztem. W grudniu rozpocznie wysyłkę pierwszych 300-milowych akumulatorów sodowo-jonowych Naxtra, które klienci będą mogli zainstalować w swoich nadchodzących modelach pojazdów elektrycznych.

Trzeba przyznać, że ceny litu znacznie spadły od ich szczytowego poziomu w 2022 roku, a akumulatory sodowo-jonowe nie są o połowę tańsze od ogniw litowych, jak kiedyś, ale chemia Na-ion oferuje wiele innych korzyści poza niższą ceną.

Mogą zachować swoją pojemność przez dłuższy czas i w bardziej ekstremalnych warunkach, a dużym atutem jest ich wewnętrzne bezpieczeństwo w porównaniu do ogniw litowych z ciekłym elektrolitem. Brak łatwopalnych materiałów sprawia, że są one w stanie wytrzymać testy odporności na rozbicie, przebicie lub pożar, które nie wymagają wzmocnionej obudowy, tak jak w przypadku baterii litowych CATL.

Producent akumulatorów opublikował nawet film testowy, w którym poddaje akumulatory sodowo-jonowe Naxtra ekstremalnym testom wytrzymałościowym, a one przechodzą je śpiewająco, co dobrze wróży wypadkom drogowym z udziałem przyszłych pojazdów elektrycznych zasilanych nowym akumulatorem sodowo-jonowym Naxtra.

Źródło(a)

CATL (Weibo)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 04 > Pierwsza bateria sodowo-jonowa o zasięgu 300 mil ma być masowo produkowana przez CATL, która twierdzi, że zachowuje ekstremalną pojemność
Daniel Zlatev, 2025-04-23 (Update: 2025-04-23)