Pierwsze samochody elektryczne z bateriami sodowo-jonowymi BYD i CATL bez litu mają ruszyć do końca roku
Podczas gdy pierwszy pojazd elektryczny z tańszą i bezpieczniejszą baterią sodowo-jonową, która nie wykorzystuje litu został już ogłoszony, nadszedł czas dla dwóch największych producentów baterii CATL i BYD aby wskoczyć do pociągu Na-ion i naprawdę włączyć technologię do głównego nurtu.
Zarówno CATL jak i BYD baterie sodowo-jonowe wejdą do masowej produkcji jeszcze w tym roku, a w przypadku CATL wiadomo już nawet, która marka dostanie je jako pierwsza. Pierwsze samochody elektryczne z baterią Na-ion firmy CATL będą produkowane przez Chery w nowej marce "iCAR, a także trafią do jej malutkich miejskich moverów QQ Ice Cream i Little Ant.
BYD podobno nadal planuje wykorzystać swoją baterię sodowo-jonową w nowo ujawnionym Seagullu, który oferuje 250 mil na jednym ładowaniu za jedyne 14 000 USD. Niedrogi Seagull został niedawno szczegółowo przez BYD z bateriami litowo-żelazowymi fosforanowymi, ale model Na-ion jest podobno nadal w kartach na drugą połowę roku.
CATL's sodium-ion bateria oferuje 160 kWh/kg gęstości energii, która jest w ballpark z LFP baterii, które nadal korzystać z litu, i ditto dla BYD tworzenia. Na-ion ogniwa bez drogiego litu są znacznie bardziej przystępne do produkcji, i mają chemię, która jest o wiele mniej lotne i bezpieczne niż obecne baterie. Ze względu na stosunkowo niską gęstość energii były one do tej pory brane pod uwagę jedynie w przypadku malutkich miejskich EV o ograniczonym zasięgu.
Zarówno CATL, jak i BYD planują jednak zastosowanie ich w większych pojazdach elektrycznych w formie hybrydowej wraz z ogniwami litowymi. Na przykład innowacyjna technologia integracji systemu baterii AB firmy CATL pozwala na zastosowanie ogniw różnego typu w tym samym zestawie baterii. Dzięki temu słabe strony każdej z technologii są eliminowane, a mocne uzupełniane, więc CATL twierdzi, że hybrydowe akumulatory Na-ion mogą być stosowane również w pojazdach elektrycznych średniej klasy, a nie tylko w modelach subkompaktowych o krótkim zasięgu.
BYD stosuje podobne podejście hybrydowe, ale już zaprzeczył, że jego sedan Dolphin będzie oferowany z pakietem sodowo-jonowym, który może obniżyć jego cenę o 25% w porównaniu z odpowiednikiem Li-ion. Zarówno BYD, jak i CATL przyspieszyły rozwój baterii Na-ion, gdy cena litu biła rekord za rekordem w zeszłym roku.
Teraz, gdy ceny litu są o wiele niższe, okaże się, czy ekonomia stosowania baterii sodowo-jonowych pozostała taka sama. Ogniwa sodowo-jonowe mają jednak inne duże zalety przed litowymi, takie jak znacznie szerszy zakres temperatur pracy, który obniża utratę pojemności lub ryzyko ucieczki termicznej. Oferują też szybsze ładowanie nawet w niskich temperaturach i mają około trzykrotnie dłuższą żywotność niż ogniwa litowe.
Tak więc, pomimo tego, że luka w kosztach produkcji z bateriami Li-ion została teraz zawężona, są inne rzeczy, na które należy czekać, gdy pierwsze samochody elektryczne z baterią sodowo-jonową od CATL lub BYD trafią na rynek jeszcze w tym roku.