Pierwsze wbudowane porty NACS zauważone w KIA EV6 i Ioniq 5 na doładowaniu, ponieważ Tesla pozywa producenta adapterów
Na znak zaostrzającej się walki o standardy i kompatybilność ładowania pojazdów elektrycznych, Tesla pozywa chińską firmę za sprzedaż "niebezpiecznego" zewnętrznego adaptera do ładowania, który pozwala właścicielom pojazdów innych niż Tesla podłączyć się do jej Superchargers.
Pozew został złożony w sądzie federalnym w Kalifornii na początku tego tygodnia, a Tesla zastrzega, że chiński adapter nie jest zgodny ze specyfikacjami i może zranić użytkowników lub spowodować awarię infrastruktury ładowania.
Tesla sprzedaje zarówno własny adapter, jak i uniwersalne złącze ścienne, które umożliwia ładowanie dowolnego innego pojazdu elektrycznego w domu lub w drodze.
Istnieją również tańsze alternatywy od renomowanych firm, takie jak adapter Lectron na Amazon, który umożliwia ładowanie elektrycznego Forda, Hyundaia lub Kia w Superchargers. Istnieje również wiele podejrzanie tanich adapterów, a niektóre z nich najwyraźniej znalazły się na celowniku zespołu prawnego Tesli.
Pieśń i taniec adaptera będą trwać, dopóki wszyscy inni producenci pojazdów elektrycznych, którzy zobowiązali się do zainstalowania natywnych portów Tesla North American Charging Standard (NACS) w swoich pojazdach, nie zaczną tego robić.
Większość obietnic dotyczy 2025 roku, ale Hyundai Ioniq 5 i KIA EV6 to pierwsze zauważone samochody elektryczne z czymś, co wydaje się być wbudowanym portem NACS podłączonym bezpośrednio do ładowarki Tesla. Jedynym minusem jest to, że port Hyundaia znajduje się po przeciwnej stronie pojazdu, podobnie jak w niedawno ogłoszonym modelu Rivian R3. W Teslach znajdują się one po stronie kierowcy, a zatem nawet krótsze kable, takie jak te w stosach V3, nie wymagają zajmowania dwóch miejsc podczas ładowania.
Hyundai niechętnie przyłączył się do NACS i chciał najpierw sprawdzić, czy Tesla jest skłonna zmodernizować swoją infrastrukturę ładowania. W końcu Hyundai i jego spółka zależna Kia produkują nowoczesne pojazdy elektryczne o architekturze elektrycznej 800V, podczas gdy większość samochodów Tesli, z wyjątkiem Cybertrucka, nadal jest zasilana napięciem 400V.
Tesla nie ma więc motywacji do dostarczania ładowarek o większej mocy niż jej Superchargers V3, które wytwarzają 250 kW, a nawet jej Superchargers V4, które są oceniane na 350kW prędkości, na razie nadal znajdują się w szafach V3 o mocy 250 kW.
Sieć Supercharger Tesli jest jednak najbardziej rozpowszechnioną i wszechobecną infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych na świecie, więc Hyundai niechętnie zgodził się wyposażyć swoje samochody elektryczne w porty NACS. Spóźnialscy mogą jednak stać się pierwszymi, którzy wypuszczą samochód elektryczny inny niż Tesla z natywnym portem NACS, sądząc po tych zakamuflowanych testach Ioniq 5 i EV6 w terenie.
Tesla nadal będzie dostarczać tylko do 250 kW do samochodów Hyundai i Kia, które posiadają szybkie ładowanie EV w Ameryce Północnej, ale przynajmniej ich właściciele nie będą musieli nosić ze sobą nieznośnego adaptera.
Źródło(a)
Sam Abuelsamid (LinkedIn) przez DriveTeslaCanada & Law360