Pierwszy Tesla Model 2 zostanie wyprodukowany w Teksasie, podobnie jak Cybertruck, przed masową inwestycją produkcyjną o wartości 15 mld USD w Meksyku
Według gubernatora meksykańskiego stanu Nuevo León, w którym znajdzie się największa Gigafabryka Tesli, "tylko Tesla i jej dostawcy wygenerują inwestycję w wysokości 15 miliardów dolarów w ciągu dwóch lat". Jest to trzykrotność początkowej kwoty 5 miliardów dolarów, którą lokalni urzędnicy powiedzieli, że Tesla zainwestuje w projekt. Giga Mexico ma zbudować pierwszy pojazd elektryczny Tesli na rynek masowy, wstępnie nazwany Model 2i może produkować 2 miliony samochodów rocznie, gdy będzie w pełni operacyjny.
Ten moment najwyraźniej nadejdzie jednak dopiero w 2026 roku. Początkowo Tesla chciała powtórzyć karkołomne tempo budowy, które pozwoliło jej zbudować Gigafabrykę w Szanghaju w mniej niż rok. Tesla zażądała nawet, by jej chińscy dostawcy przenieśli się do Meksyku lub jak najszybciej rozpoczęli tam działalność, ale ostatnio odłożyła te plany na później.
Ze względu na zgłoszone blokady w zakresie pozwoleń i siły roboczej, Gigafabryka Tesli w Meksyku stoi teraz w obliczu opóźnienia i może zająć dwa razy więcej czasu niż budowa fabryki w Szanghaju. Jednak po uruchomieniu, Giga Mexico i jej fabryki satelitarne chińskich dostawców byłyby gigantyczną inwestycją o wartości 15 miliardów dolarów w masową produkcję Modelu 2. Przemawiając na lokalnym wydarzeniu, gubernator Samuel García poinformował, że Nuevo León przeprowadzi znaczące modernizacje infrastruktury, takie jak autostrady i wodociągi, aby pomieścić "ogromną" inwestycję Tesli.
Pierwsze egzemplarze Tesli Model 2 zostaną wyprodukowane w Giga Texas
Zamiast jednak czekać na meksykańską fabrykę, Tesla podobno zdecydowała się opracować i uruchomić pierwsze egzemplarze Modelu 2 w Giga Texas, podobnie jak w przypadku Cybertrucka. Według biografii Elona Muska autorstwa Waltera Isaacsona https://www.amazon.com/Elon-Musk-Walter-Isaacson/dp/1982181281?tag=nbcnewsnet-20 która została wydana dzisiaj, został on sprzedany w Modelu 2 dopiero wtedy, gdy zobaczył futurystyczny futurystyczny design. Wcześniej chciał, aby Tesla zbudowała robotaxi jako swój pierwszy pojazd elektryczny na rynek masowy, zamiast produkować tani i kompaktowy pojazd, który nadal będzie wyposażony w kierownicę i pedały.
Szef projektowy Tesli, Franz von Holzhausen, zdołał go przekonać, że firma może zbudować zarówno Model 2, jak i robotaxi na swojej nadchodzącej platformie EV nowej generacji na tych samych liniach montażowych. Linie te są jednak obecnie budowane w Gigafactory w Austin, aby rozwój i produkcja były jak najbliżej najlepszych inżynierów Tesli, zgodnie z biografią Muska:
Nowy pojazd na rynek masowy, zarówno z kierownicą, jak i jako Robotaxi, stał się znany jako "platforma nowej generacji". Musk początkowo zdecydował, że Tesla zbuduje nową fabrykę w północnym Meksyku, czterysta mil na południe od Austin, zaprojektowaną od podstaw do budowy takich samochodów. Wykorzystywałaby ona zupełnie nową metodę produkcji, która byłaby wysoce zautomatyzowana. Wkrótce jednak pojawił się problem: Zawsze uważał, że inżynierowie Tesli powinni znajdować się tuż obok linii montażowej, zamiast pozwalać na produkcję w odległej lokalizacji.
W ten sposób inżynierowie mogliby uzyskać natychmiastową informację zwrotną na temat tego, jak zaprojektować innowacje, które zarówno ulepszyłyby samochód, jak i ułatwiły jego produkcję. Było to szczególnie ważne w przypadku całkowicie nowego samochodu i procesu produkcyjnego. Zdał sobie jednak sprawę, że będzie miał trudności z nakłonieniem swoich najlepszych inżynierów do przeniesienia się do nowej fabryki. "Inżynierowie Tesli będą musieli być na linii, aby odnieść sukces, a zmuszenie wszystkich do przeniesienia się do Meksyku nigdy się nie wydarzy" - powiedział mi.
W maju 2023 r. postanowił więc zmienić początkową lokalizację budowy samochodów nowej generacji i Robotaxis na Austin, gdzie jego własne miejsce pracy i miejsce pracy jego najlepszych inżynierów znajdowałoby się tuż obok nowej ultra-zautomatyzowanej linii montażowej o dużej prędkości. Przez całe lato 2023 roku spędzał wiele godzin tygodniowo, pracując ze swoim zespołem nad zaprojektowaniem każdej stacji na linii, znajdując sposoby na skrócenie każdego kroku i procesu o milisekundy.
Pobierz biografię Elona Muska autorstwa Waltera Isaacsona na Amazon
Źródło(a)
Reuters, Walter Isaacson (Amazon)