Pierwszy cybertruck z tańszą baterią 4680 wyprodukowany w Teksasie, gdy Tesla chwali się przełomem w dziedzinie suchych katod
Pięć lat po tym, jak Tesla nabyła Maxwell Technologies za patenty na metodę produkcji suchych elektrod akumulatorowych, pierwszy Cybertruck z suchymi ogniwami katodowymi zjechał z linii produkcyjnej w Giga Texas.
Technologia powlekania suchych elektrod baterii (DBE) jest jednym z głównych powodów, dla których Tesla drażniła 50% redukcję kosztów produkcji baterii, kiedy ogłosiła ogniwo 4680 podczas Battery Day w 2020 roku.
Metoda DBE pomija kosztowny proces wypalania w piecu, dzięki czemu zużywa znacznie mniej energii i przestrzeni fabrycznej. Unika również toksycznych rozpuszczalników stosowanych w obecnej metodologii powlekania na mokro.
Rzeczywiste realia produkcyjne okazały się jednak znacznie bardziej skomplikowane niż prezentacja podczas Battery Day. Metoda Maxwell Technologies była niezwykle trudna do opanowania na dużą skalę, więc Tesla po prostu zaczęła produkować 4680 baterii bez niej. Przyniosło to przynajmniej pewne oszczędności, ale głównie ze względu na większy rozmiar, który pozwolił na baterię z mniejszą ilością opakowań i punktów spawania, które podwoiły strukturę podwozia.
Pierwsza generacja została na krótko wykorzystana w produkcji strukturalnych akumulatorów dla Modelu Y. Miała ona jednak niższą gęstość energii niższą gęstość energii i wykazywała wolniejszą krzywą ładowania, więc Tesla szybko powróciła do starych dobrych ogniw Panasonic i LG. Następnie rozpoczęła produkcję drugiej generacji baterii 4680, nazwanej Cybercell ponieważ były one przeznaczone dla Cybertrucka.
Są one odrobinę bardziej zaawansowane, oferując o 10% wyższą gęstość energii, ale Krzywa ładowania Cybertrucka nadal pozostawia wiele do życzenia pomimo architektury układu napędowego 800V.
Dostawcy Tesli Panasonic i LG pracują nad zwiększeniem produkcji własnych akumulatorów 4680, a ich koszty jednostkowe najwyraźniej przewyższają Teslę. Do tego stopnia, że Elon Musk zasugerował wewnętrzny termin do końca roku na nadrobienie zaległości, zanim całkowicie zrezygnuje z całego projektu baterii 4680 i po prostu pozyska ogniwa od dostawców.
Dlatego też ogłoszenie pierwszego Cybertrucka z ogniwami 4680 z suchą katodą jest dość znaczącym wydarzeniem. Jeśli Tesla znalazła sposób na skalowanie metody DBE, akumulatory 4680 będą znacznie tańsze w produkcji, co może pozwolić na obniżenie cen Cybertruck w przyszłości.
To prawda, były szef baterii Tesli oprowadził Sandy'ego Munro po demonstracji Cybertruck twierdził, że używa ogniw DBE ponad sześć miesięcy temu podczas marketingowego blitzu.
Prawdopodobnie miał na myśli suchą anodę https://mp.weixin.qq.com/s/5j6KtOS67FGIy5M1decO3Aktóra jest znacznie łatwiejsza do wykonania. Cybertruck z suchą katodą, który teraz pokazuje starszy inżynier produkcji Tesli ds. rozwoju ogniw 4680 Cole Otto, może być jednostką produkcyjną z dwiema "suchymi" elektrodami po raz pierwszy.
Pozostaje tylko pytanie, czy Tesla może produkować je na dużą skalę i szybko, aby pozostać na dobrej drodze do obiecanej 50% redukcji kosztów baterii 4680.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon
Nice shot of the dry cathode CT ????
— Bonne Eggleston (@BonneEggleston) July 26, 2024
Źródło(a)
Cole Otto (LinkedIn)