Pierwszy miejski rower elektryczny z akumulatorem sodowym oferuje zasięg 45 mil i działa w niskich temperaturach bez utraty pojemności
Akumulatory sodowo-jonowe wychodzą z prac badawczych i zyskują popularność na prawdziwych rynkach pojazdów elektrycznych i magazynowania energii, podobnie jak wcześniejsza technologia akumulatorów LFP. Po dekadzie spędzonej w laboratorium, ogniwa sodowo-jonowe są teraz gotowe do masowej produkcji, dzięki czemu znalazły zastosowanie w systemach energetycznych na poziomie sieci, a także w pojazdach elektrycznych.
Najwięksi na świecie producenci baterii CATL i BYD kładą coraz większy nacisk na produkcję baterii sodowo-jonowych i rozbudowę fabryk, a wysiłki zaczynają przynosić owoce. Mimo to, pomimo ciągłych ulepszeń chemii ogniw Na-ion, takich jak niedawne wanad które zbliżają ich gęstość energii do poziomu ogniw litowych, akumulatory sodowo-jonowe są bardziej odpowiednie do magazynowania energii i mniejszych pojazdów elektrycznych.
Po pierwszym elektrycznym samochód z akumulatorem sodowo-jonowym - Sehol E10X - został wypuszczony w Chinach dzięki joint venture Volkswagena z JAC, nadszedł czas, aby pierwszy miejski dwukołowiec z ogniwami Na-ion trafił na tamtejszy rynek. Wyprodukowany przez lokalnego giganta mobilności miejskiej Yadea, który produkuje dziesiątki milionów takich motorowerów, pierwszy miejski skuter z akumulatorem sodowo-jonowym wykorzystuje pakiet wyprodukowany przez Yuji Tech.
Zapewnia on zasięg do 70 km na jednym ładowaniu, czyli około 45 mil, a czas ładowania do 80% wynosi 15 minut. Podstawowy Yadea Q1 z akumulatorem sodowo-jonowym kosztuje równowartość 450 USD, podczas gdy topowy model Q50 z kontrolą trakcji kosztuje 590 USD.
Nowy e-rower Yadea z ogniwami Na-ion nie jest najszybszy, ponieważ jego prędkość jest ograniczona do 25 km/h dozwolonych w miejskich Chinach dla elektrycznych skuterów miejskich, takich jak te NIU, które kosztują 599 USD na Amazon, ale firma nadal jest pionierem dzięki przystępnej cenowo chemii akumulatorów zastosowanej po raz pierwszy w motorowerze elektrycznym.
Akumulator sodowo-jonowy o pojemności 24 Ah, którego używa Yadea, jest wyposażony w innowacyjne elektrody z twardego węgla, które umożliwiają ponad 1500 cykli ładowania lub około pięciu lat użytkowania, jeśli skuter jest ładowany prawie codziennie. Dużą zaletą ogniw sodowych jest również fakt, że mogą one zachować ponad 92% swojej pojemności nawet podczas pracy w temperaturze -20°C (-4 Fahrenheita) i rozładowywania w tych ujemnych temperaturach.
Wątpliwości budzi fakt, że pierwszy e-rower z akumulatorem sodowo-jonowym wytrzymuje obciążenie do 75 kg (165 funtów), ale miejskie skutery, takie jak Yadea Q1, są zwykle masowo używane w Azji przez młodszy tłum, gdzie nie powinno to stanowić większego problemu.