Pierwszy na świecie przystępny cenowo motocykl CNG obniża koszty eksploatacji o 50-65%
Pierwszy na świecie masowo produkowany motocykl CNG, Pulsar NS400Z, zostanie wprowadzony na rynek 18 czerwca 2024 roku. Pojazd od Bajaj Auto będzie pozycjonowany w dolnej części przedziału cenowego i jest tylko jednym z wielu, które pojawią się w przyszłości. Wraz ze wzrostem cen benzyny, alternatywne koncepcje paliwowe, takie jak wodór wodór lub silniki elektryczne zasilane bateryjnie stają się coraz ważniejsze dla motocykli motocykli.
Motocykle są zasilane przez CNG (sprężony gaz ziemny) w podobny sposób jak samochody. Gaz ziemny jest przechowywany pod wysokim ciśnieniem w cylindrycznym zbiorniku motocykla, skąd jest pompowany przez przewody paliwowe za pośrednictwem regulatora ciśnienia. Następnie dociera do silnika, gdzie jest mieszany z powietrzem i spalany w celu zasilania silnika. Chociaż dostępne są zestawy do konwersji motocykli, które mogą być następnie zasilane sprężonym gazem ziemnym, nie ma jeszcze modelu masowej produkcji.
Oprócz niższych kosztów gazu ziemnego, motocykle CNG charakteryzują się niższą emisją CO2 i zanieczyszczeń niż motocykle napędzane benzyną lub olejem napędowym. Według wywiadu https://www.youtube.com/watch?v=rBjwPAmzNqU z dyrektorem generalnym Rajivem Bajajem w CNBC-TV18 w 2023 r., prototyp osiągnął "75-procentową redukcję tlenku węgla" w porównaniu z motocyklem benzynowym i prawie nie wykryto węglowodorów niemetanowych. Jest jednak jeden szkopuł: stacje sprężonego gazu ziemnego nie są jeszcze rozpowszechnione.
Dokładna nazwa pojazdu jest nadal owiana tajemnicą, ale firma zarejestrowała pierwsze możliwe nazwy marek kilka miesięcy temu, takie jak Marathon, Glider, Trekker, Freedom i inne. Specyfikacje silnika również nie są znane i nie ma pewności, czy szkicowe szczegóły prototypu trafią do modelu produkcyjnego.
Chociaż prototypy zostały zauważone na drogach, nadal były to konwencjonalne motocykle z silnikami spalinowymi, zanim zostały przekształcone w motocykle CNG. Model Bajaj Platina 110 zauważony przez ZigWheels może wskazywać, że motocykl CNG może działać jako odpowiednik o pojemności 110 cm3. Ponadto, RushLane udostępnił zdjęcia innych prototypów, które sugerują możliwość zastosowania silnika o pojemności 125 cm3 i podwójnego układu paliwowego.
Bajaj CNG Motorcycle Launch Soon – New Spy Shots#bajaj #cng #spylane #rushlane pic.twitter.com/bYI0r4GJkh
— RushLane (@rushlane) March 19, 2024