Pierwszy samochód elektryczny z tanią baterią sodowo-jonową oferuje 157 mil zasięgu, jak się okazuje z partnerstwa VW
Spółka joint venture Volkswagena z JAC w Chinach wyprodukowała pierwszy samochód elektryczny zasilany rodzącą się technologią baterii sodowo-jonowych. Dostarczony przez HiNa Battery, produkowany seryjnie pakiet jest montowany w jednym z modeli marki joint venture Sehol - E10X - małym miejskim samochodzie elektrycznym o bardzo przystępnej cenie i przyzwoitym zasięgu, który VW sprzedaje w Chinach w ilościach hurtowych.
Z akumulatorem sodowo-jonowym, testowy Sehol E10X jest w stanie pokonać około 157 mil (252 km) na jednym ładowaniu i jest w stanie ładować się z prędkością do 4C lub 15 minut. Ogniwa Na-ion firmy HiNa Battery są obecnie dostarczane z gęstością energii 145 Wh/kg i są oceniane na 4,500 pełnych cykli ładowania-rozładowania. Podwojenie liczby cykli i gęstości energii na poziomie 200 Wh/kg spodziewane jest w drugiej generacji baterii Na-ion, nad którą HiNa obecnie pracuje.
Chociaż liczby te nie brzmią imponująco w porównaniu z gęstością obecnych wydajnych baterii litowych, ogniwa Na-ion są znacznie bardziej przystępne w produkcji i z chemią, która jest znacznie mniej zmienna. Tesla bardzo wychwalane 4680 komórek w Modelu Y, na przykład, mają dostosowane gęstość energii 244 Wh/kg, więc różnica z drugą generacją baterii sodowo-jonowych nie będzie tak duża.
Najwięksi na świecie producenci baterii do samochodów elektrycznych CATL i BYD są również na progu masowej produkcji baterii Na-ion, z BYD w szczególności oczekuje się, że rozpocznie się w tym roku. Niedawna plotka, którą BYD zdementował, głosiła, że jego sedan Dolphin będzie oferowany z pakietem sodowo-jonowym, który obniży jego cenę o 25% w porównaniu z odpowiednikiem Li-ion.
W każdym razie, model Sehol firmy VW został wybrany jako platforma testowa baterii Na-ion właśnie dlatego, że jest to typ odpowiedni dla pierwszej generacji ogniw sodowych. "Oceniamy, że zastosowanie baterii sodowo-jonowych na rynku pojazdów nowej energii rozpocznie się od EV klasy A00, dlatego wybraliśmy model taki jak Sehol E10X do naszych prób instalacyjnych" - powiedział jeden z członków zarządu.