Płatne recenzje online nagle godne zaufania: badanie pokazuje zaskakująco oczekiwany wynik
Sporo osób pozostawia swoją opinię na temat każdego zakupu, każdej wizyty w piekarni i każdej ławki w parku, którą wypróbowują w formie recenzji online. Znacznie większa część po prostu uważa to za czasochłonne lub zakłada, że ich własny wkład będzie miał niewielki wpływ. Lub też nie chce poświęcać własnego czasu na bezpłatne ulepszanie portalu internetowego.
Ostatnie badanie przeprowadzone przez głównego autora Ofera Tchernichovskiego z Hunter College na City University of New York pokazuje, jak ważna może być ta druga grupa.
Badani musieli zbierać monety w grze online i przełączać się między wyspami. Problem: zawsze było kilka promów do wyboru, ale miały one różne prędkości.
Jako element społecznościowy, twórcy badania wbudowali opcję oceniania poszczególnych promów. Pozwoliło to graczom wspierać się nawzajem i oceniać promy, aby pomóc innym szybciej dostać się z wyspy na wyspę.
Wyniki są prawdopodobnie zgodne z doświadczeniami wielu czytelników z zamiłowaniem do zakupów online: nieco mniej niż jedna trzecia uczestników pozostawiła jakiekolwiek oceny, a ich ważność była co najmniej wątpliwa.
Płatność zachęca do bardziej zaangażowanych ocen
Następnie gra została zmodyfikowana. Od teraz za napisanie recenzji przyznawane były również monety. Miało to zadziwiający wpływ na ogólny wynik.
Nic dziwnego, że teraz dwa razy więcej graczy wzięło udział w ocenianiu promów. Jednocześnie komentarze tych, którzy wcześniej nie komentowali, były znacznie bardziej szczegółowe i odzwierciedlały zachowanie promów znacznie dokładniej niż w pierwszej próbie z niepłatnymi ocenami.
Najwyraźniej wirtualna płatność sprawiła, że uczestnicy poczuli się zobowiązani do zaoferowania w zamian odpowiedniej usługi. Mamy nadzieję, że sprzedawcy internetowi i inne platformy przyjmą tę wiedzę.
Wynik nie jest jednak całkowicie zaskakujący. Istnieje wiele badań, które pokazują, że badani są bardzo zaangażowani w swoją pracę w zamian za to, co postrzegają jako odpowiednią zapłatę. Z drugiej strony, jeśli zapłata jest zbyt wysoka (np. w przypadku dostarczania testowanych towarów), istnieje tendencja do dostarczania znacząco pożądanego wyniku, a nie prawdziwej opinii.