Płonąca bateria Modelu S ugaszona 20x większą ilością wody niż zwykle, zgodnie z instrukcją Tesla dotyczącą pożaru EV
Brygada z Sacramento Metropolitan Fire District musiała użyć 6000 galonów wody, aby ugasić płomienie pochodzące z komory baterii Tesli Model S, która, jak twierdzą, "spontanicznie zapaliła się podczas jazdy z prędkością autostrady na EB Hwy 50." Podczas gdy nie jest jasne, dlaczego i jak Model S zapalił się na autostradzie, pasażerom udało się uciec bez szwanku i nie odnotowano żadnych obrażeń.
Strażacy musieli podnieść Teslę i umieścić dysze pod podwoziem, aby spróbować najpierw schłodzić baterię, zgodnie z instrukcją gaszenia pożaru Tesli, którą przytaczają jako odniesienie, ale i tak musieli użyć ogromnej ilości wody, aby w pełni ugasić pakiet, który wciąż się zapalał. Straż pożarna działała zgodnie z własną instrukcją gaszenia pożaru Modelu S firmy Teslaktóra ostrzega, że na jeden pożar baterii może być potrzebne nawet 8000 galonów wody:
Jeśli bateria zapali się, jest narażona na wysokie temperatury lub wytwarza ciepło lub gazy, użyj dużych ilości wody, aby ją schłodzić. Do całkowitego ugaszenia i schłodzenia pożaru akumulatora może być potrzebne około 3000-8000 galonów (11 356-30 283 litrów) wody, podanej bezpośrednio do akumulatora; zawsze należy wcześnie założyć lub poprosić o dodatkowe źródło wody. Jeśli woda nie jest natychmiast dostępna, użyj CO2, suchych chemikaliów lub innego typowego środka gaśniczego do walki z ogniem do czasu, gdy dostępna będzie woda. Tesla nie zaleca stosowania pianki na pojazdach elektrycznych. Zastosuj wodę bezpośrednio na akumulator. Jeśli pozwala na to bezpieczeństwo, podnieś lub przechyl pojazd, aby uzyskać bardziej bezpośredni dostęp do akumulatora. Woda może być aplikowana na akumulator z bezpiecznej odległości TYLKO wtedy, gdy istnieje już naturalny otwór (taki jak otwór wentylacyjny lub otwór powstały w wyniku kolizji). Nie należy otwierać akumulatora w celu jego schłodzenia.
Straż pożarna na całym świecie coraz częściej ma do czynienia ze spontanicznie zapalającymi się akumulatorami pojazdów elektrycznych, z różnym skutkiem. Elektryczne Porsche, które zapaliły się na statku Felicity Acew zeszłym roku nie dało się ugasić i statek zatonął wraz z nimi. W innym przypadku, złomowisko Tesla która siedziała na wraku od tygodni, zapaliła się i musiała zostać oblanawodą, aby ją ugasić, pomimo tego, że "Teslanie zaleca umieszczania pojazdu w dużym zbiorniku wody". W kilku skrajnie wczesnych przypadkach, nieprzygotowani strażacy w Teksasie musieli użyć prawie 30 000 galonów, aby ugasić Teslę, tyle ile wydział zazwyczaj zużywa w ciągu miesiąca.
Firmy produkujące sprzęt strażacki coraz częściej jednak wymyślają rozwiązania, aby rozwiązać problem spontanicznie zapalających się EV, który od teraz będzie tylko narastał. Producenci wozów strażackich z Rosenbaueropracowali na przykład dysze wysokociśnieniowe, które mają trafiać bezpośrednio pod pakiet akumulatorów. Woda może wtedy przebić się przez opakowanie urządzenia i oblać bezpośrednio ogniwa, co daje znacznie większy sukces i mniejszą ilość zużytej wody.
Dopóki jednak nie zostanie wynalezionych i rozprowadzonych wśród straży pożarnej więcej takich narzędzi do gaszenia pożarów EV, gaszenie akumulatorów pojazdów elektrycznych będzie najwyraźniej nadal wymagało ponad 20-krotnie większej ilości wody niż w przypadku płonącego samochodu zasilanego gazem.
The vehicle battery compartment spontaneously caught fire while it was traveling freeway speeds on EB Hwy 50. The fire was extinguished with approx 6,000 gallons of water, as the battery cells continued to combust. Thankfully no injuries were reported. pic.twitter.com/PRmlWzQdXS
— Metro Fire of Sacramento (@metrofirepio) January 29, 2023