Po zmiażdżeniu przez Apple i Google w smartfonach, BlackBerry znów jest na ich celowniku
Wraz z wejściem do sprzedaży Lincolna Nautilus 2024 w zeszłym tygodniu, firma macierzysta Forda po raz kolejny zaprezentowała panoramiczny wyświetlacz kokpitu, który rozciąga się od strony kierowcy do strony pasażera na desce rozdzielczej. Warto zauważyć, że system informacyjno-rozrywkowy jest teraz zasilany przez Android Automotivewraz z preinstalowanymi aplikacjami Android. Jednak w przeciwieństwie do Android Automotive (a.k.a Google built-in) w samochodach takich jak Polestar i Volvo, Ford dostosował interfejs użytkownika, podobnie jak robią to producenci smartfonów ze standardowym mobilnym systemem operacyjnym Google.
Wcześniej Ford wykorzystywał swój interfejs Sync, zbudowany na bazie QNXktóry zasila ponad 235 milionów systemów informacyjno-rozrywkowych w pojazdach poruszających się obecnie po drogach. Podobnie jak Ford Sync, QNX obsługuje zarówno Apple CarPlay i Android Autoktóre opierają się na smartfonie użytkownika i są obsługiwane przez system operacyjny samochodu. Niektórzy czytelnicy mogą pamiętać, że niefortunny tablet BlackBerry PlayBook Tablet był pierwszym publicznym debiutem systemu operacyjnego QNX.
Android Auto i Android Automotive/Google built-in różnią się tym, że ten drugi jest pełnoprawnym wbudowanym systemem operacyjnym, który działa natywnie w systemach komputerowych samochodu, zarządzając wszystkimi danymi telemetrycznymi wyświetlanymi na desce rozdzielczej kierowcy i innymi systemami. Oprócz Forda, producenci samochodów integrujący nowy system operacyjny Google w swoich pojazdach to Volvo, Polestar, Honda, GM, Cadillac, Renault, Nissan, Buick i Chevrolet. Apple odpowiednik, znany jako "następnej generacji Apple CarPlay" ma zostać wprowadzony w pojazdach Porsche i Aston Martin (wśród innych producentów, którzy nie zostali jeszcze wymienieni) w tym roku.
Biorąc pod uwagę, że nabywcy samochodów wykazują wyraźną preferencję do korzystania ze smartfonów w swoich samochodach, pojawienie się w pełni wbudowanych wariantów samochodowych systemów operacyjnych wydaje się być gotowe do odsunięcia na bok QNX i innych wbudowanych samochodowych systemów operacyjnych. Rozwijany przez BlackBerry po przejęciu w 2010 roku, QNX jest systemem operacyjnym opartym na UNIX, który kiedyś zasilał pierwszy i ostatni tablet konsumencki firmy. BlackBerry, wcześniej znane jako RIM (Research in Motion), było niegdyś wiodącym producentem smartfonów na świecie, ale doświadczyło szybkiego spadku z powodu szybkiego wzrostu iPhone'a po jego premierze w 2007 roku, a następnie również wzrostu Android.
Pomimo upadku biznesu smartfonów BlackBerry, QNX, wraz ze swoją wiedzą w zakresie bezpieczeństwa oprogramowania, utrzymał firmę na powierzchni - w 2023 roku przychody brutto firmy przekroczyły 800 milionów dolarów i nadal zatrudnia około 3000 pracowników. Pojawienie się nowej generacji Apple CarPlay i Android Automotive może wywołać niefortunne poczucie déjà vu dla kanadyjskiej firmy. Chociaż BlackBerry próbował bagatelizować Stratę Toyoty jako klienta w 2021 r., twierdząc, że jest bardziej skoncentrowana na w pełni autonomicznych pojazdach, od tego czasu jej udział w rynku QNX spadł z 18% w 2020 r. do 14% w 2022 r., ponieważ Google wkroczył na rynek. Do 2025 roku, według prognoz S&P Global https://www.spglobal.com/mobility/en/research-analysis/android-automotive-is-taking-over-but-what-about-google.htmlże BlackBerry odnotuje spadek udziału w rynku wbudowanych systemów operacyjnych dla branży motoryzacyjnej do zaledwie 5%.
Kluczową zaletą, która może utrzymać znaczenie QNX, jest obsługa zarówno interfejsów Apple CarPlay, jak i Android Auto, przy jednoczesnym umożliwieniu producentom samochodów zachowania pełnej kontroli nad ich systemami, co może być cenione przez niektórych producentów samochodów. Jednak Android Automotive może stanowić większe zagrożenie dla QNX BlackBerry, ponieważ otwarte podejście Google do korzystania z oprogramowania daje firmom takim jak Ford kontrolę nad wyglądem i sposobem działania Android Automotive i dostosowanym do każdej z jej marek, a nawet w ramach linii produktów samochodowych. Podczas gdy samochody wyposażone w Android Automotive obsługują również Apple CarPlay, nie jest pewne, czy Apple odwzajemni się obsługą Android telefonów, Android Auto UI i aplikacji w nadchodzących Porsche, Aston Martin i innych pojazdach.
Z historycznego punktu widzenia wydaje się to mało prawdopodobne. Rzadko zdarza się, aby Apple licencjonował swoje systemy operacyjne innym producentom OEM, co prowadzi do spekulacji, że ten ruch może być związany z długo rozwijanym projektem Apple Apple Car, potencjalnie służącym jako sposób na odzyskanie części tej inwestycji. Oczekiwanie, że Apple pozwoli producentom samochodów modyfikować swój interfejs użytkownika, nie mówiąc już o obsłudze Android Auto, wydaje się nieprawdopodobne. Jednak Apple najwyraźniej czuje, że musi zagrać w przestrzeni systemów oprogramowania wbudowanego, biorąc pod uwagę rosnącą popularność Google wśród producentów samochodów. Apple który według doniesień nadal pracuje nad nową premierą w 2028 roku dla swojego Apple Car, może znaleźć wartość w danych z czujników i telemetrii z pojazdów z systemem operacyjnym dla własnego projektu.
Podczas gdy perspektywy dla BlackBerry znów wyglądają ponuro, na szczęście firma zdywersyfikowała swoją działalność na inne branże i interesy biznesowe od czasu upadku swojej działalności związanej ze smartfonami. Oprócz wbudowanego systemu operacyjnego QNX używanego w samochodach, jest on również wykorzystywany w innych aplikacjach IoT w różnych branżach. Jej oprogramowanie szyfrujące i zabezpieczające, będące kluczową cechą smartfonów BlackBerry, znalazło inne zastosowania w przedsiębiorstwach. Ta dywersyfikacja może okazać się nieoceniona, gdy firma będzie musiała stawić czoła kolejnym zakłóceniom w jednej ze swoich kluczowych działalności ze strony zbyt dobrze znanych przeciwników.
Źródło(a)
Własny