Pociąg wodorowy z rekordowym przejazdem przez Kolorado
Holandia, Niemcy, USA: FLIRT firmy Stadler jest wykorzystywany w wielu lokalnych operacjach transportu kolejowego. Od 2022 r. wodorowy układ napędowy pociągu jest dopracowywany, aby był gotowy do praktycznego zastosowania.
Ponieważ wagon jest elektryczny i istnieje nawet wersja zasilana bateryjnie, wdrożenie techniczne było mniej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać.
Do udziału w wielkim teście praktycznym, który odbył się 20 marca 2024 r., zaproszono pracowników Księgi Rekordów Guinnessa. I potwierdzili oni rekord świata.
Ale 2 803 kilometry (1 742 mile) pokonane w 46 godzin to również niezwykły wynik. Pociąg wodorowy poruszał się po specjalnym torze testowym w Kolorado ze średnią prędkością 61 kilometrów na godzinę (38 mil). Proszę pamiętać, że wykorzystano do tego jeden zbiornik wodoru.
Jak przystało na taki rekord świata, warunki były jednak nieco niepraktyczne, co oznacza, że trudno będzie ponownie osiągnąć ten dystans.
Między innymi nieco ponad 60 kilometrów na godzinę nie odpowiada typowej prędkości przelotowej, która jest określona jako maksymalnie 160 km/h (100 mph). Jeśli pociąg jedzie wolniej, opór powietrza jest znacznie mniejszy.
Częste zatrzymywanie i ruszanie pociągu regionalnego również zostało tutaj anulowane. Można również założyć, że napełnienie zbiornika było znacznie większe niż w praktyce.
Niemniej jednak, FLIRT H2 był w stanie zademonstrować swoją wytrzymałością, że napędy wodorowe nadają się na długie dystanse i niezelektryfikowane tory.
Jeśli chcą Państwo sami przejechać się takim pojazdem, obecnie muszą Państwo udać się do hrabstwa San Bernardino w Kalifornii lub wkrótce do Kalabrii we Włoszech. Według Stadlera, odpowiednie firmy transportowe zamówiły FLIRT H2.