Porsche Taycan ładuje się bezprzewodowo do 50% w 10 minut dzięki systemowi bezprzewodowego transferu mocy o mocy 270 kW
Jeśli chodzi o EV (pojazdy elektryczne), czas ładowania, a także wygoda - a raczej niedogodności - zawsze były główną kwestią, która nękała umysły potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych. Jest to zmartwienie tak stare, jak sam pojazd elektryczny i nie do końca bezpodstawne. W końcu pojazdy elektryczne rzeczywiście potrzebują od około 40 minut do kilku godzin, aby w pełni się naładować, w zależności od prędkości ładowania. Prowadzi to oczywiście do dużych niedogodności.
Co więcej, bezprzewodowe ładowanie pojazdów elektrycznych od dawna było odległym marzeniem ze względu na nieefektywność i niskie prędkości bezprzewodowego transferu energii. Jednak w przypadku pojazdów, oprócz bogatego uroku po prostu zaparkowania samochodu i rozpoczęcia ładowania, ładowanie bezprzewodowe jest bardziej sztuczką niż koniecznością. Pomimo tego, naukowcy z ORNL (Oak Ridge National Laboratory) ciężko pracowali nad rozwiązaniem kwestii nieefektywności i szybkości bezprzewodowego ładowania pojazdów i z powodzeniem ustanowili nowy rekord świata w bezprzewodowym ładowaniu pojazdu produkcyjnego.
W jaki sposób ORNL jest co najmniej wyrafinowany. Naukowcy zademonstrowali pierwszy transfer mocy 270 kW przy użyciu produkcyjnego Porsche Taycan - a nie jakiegoś koncepcyjnego pojazdu elektrycznego, którego nigdy nie zobaczą Państwo na podjeździe sąsiada. Cały eksperyment został przeprowadzony z pomocą Volkswagen Group of America, wykorzystując innowacyjny polifazowy system bezprzewodowego ładowania ORNL. Zasadniczo system ten wykorzystuje lekkie polifazowe elektromagnetyczne cewki sprzęgające o średnicy nieco ponad 19 cali, co pozwala na większą gęstość mocy. Jest to podobne do technologii bezprzewodowego ładowania smartfonów, z tą różnicą, że jest skalowane do absurdalnych rozmiarów.
SYSTEM ORNLsystem ORNL podobno osiągnął 50% wzrost stanu naładowania w dość szybkim czasie 10 minut, dzięki doskonałej wydajności na poziomie 95%. Transfer mocy odbywał się przez sporą, 4,75-calową szczelinę między cewką zamontowaną na spodzie wspomnianego Porsche Taycan a jednostką ładującą na ziemi. To z łatwością pokonuje poprzedni najlepszy wynik ORNL https://www.ornl.gov/news/charging-commute bezprzewodowego ładowania o mocy 100 kW.
Nie trzeba dodawać, że bezpieczeństwo było niewątpliwie jedną z największych obaw związanych z całym tym przedsięwzięciem. Wygląda na to, że ORNL nie pozostawił kamienia na kamieniu w tym względzie i uwzględnił mechanizmy ochronne, aby zapobiec przekroczeniu limitów napięcia i prądu, przegrzaniu i zwarciu - przerażającej trójcy elektrycznych koszmarów.
ORNL i Volkswagen planują dalsze ulepszanie prototypu bezprzewodowego ładowania o mocy 270 kW, być może w celu uczynienia go bardziej przystępnym cenowo i możliwym do wyprodukowania systemem. W obecnej formie prawdopodobnie nie będzie on częścią Państwa garażu w najbliższym czasie, ale zarówno ORNL, jak i Volkswagen ciężko pracują nad systemem do użytku domowego.