Notebookcheck Logo

Premiera Tesli Model 2 opóźniona do 2025 r., ponieważ Gigafactory w Meksyku stoi w obliczu wyzwań związanych z kosztami pracy związków zawodowych

Model 2 może wyglądać jak mniejszy Model Y (zdjęcie: Tesla/YouTube)
Model 2 może wyglądać jak mniejszy Model Y (zdjęcie: Tesla/YouTube)
Silniejsze związki zawodowe i wynagrodzenie za nadgodziny podnoszą koszty pracy w nadchodzącej Gigafabryce Tesli w Nuevo León, gdzie tani Model 2 ma być produkowany masowo. Co więcej, stopniowe przenoszenie chińskich dostawców z fabryki w Szanghaju i sama wielkość Giga Mexico podobno opóźniły jej otwarcie o kwartał lub dwa.
E-Mobility

Według ostatnich obliczeń, Tesla miała ukończyć swoją nową Gigafabrykę w meksykańskim stanie Nuevo León latem przyszłego rokupowielając zawrotne tempo, z jakim zbudowała Giga Shanghai. Gigafabryka Tesli w Meksyku będzie jedną z największych, ponieważ ma produkować 2 miliony najtańszych samochodów Tesla Model 2 rocznie, gdy będzie w pełni funkcjonalna rocznie po osiągnięciu pełnej operacyjności.

Ta sama skala doprowadziła jednak teraz do opóźnień w uruchomieniu, zarówno Giga Mexico, jak i, co za tym idzie, Modelu 2. Według chińskich źródeł łańcucha dostaw, Tesla zamierza teraz przeciąć wstęgę swojej meksykańskiej fabryki w pierwszym kwartale 2025 r., a nie latem przyszłego roku, co oznacza opóźnienie o około sześć miesięcy.

Meksykańskie media informowały wcześniej, że budowa fabryki ma ostatecznie kosztować 10 miliardów dolarów na powierzchni 25 000 mil kwadratowych i zatrudni 7 000 osób. Tesla jednak "nie doceniła trudności związanych z budową fabryki w Meksyku", radzą chińscy producenci części. Około 95% komponentów, które trafiają do produkowanego w Szanghaju Modelu 3, pochodzi z lokalnych źródeł, a Tesla chce powielić ten sam łańcuch dostaw w Meksyku dla Modelu 2.

Obecnie nakłania dostawców do przeniesienia się do Meksyku tylko na podstawie obietnicy gigantycznych przyszłych zamówień, nie dając im żadnych dodatkowych dotacji ani zachęt. Wtajemniczeni donoszą, że już 20 producentów komponentów Tesli w Chinach albo rozszerzyło tam produkcję, albo obiecało to zrobić, pomimo zwiększonych nakładów inwestycyjnych. Meksyk nie ma prawie takiego łańcucha logistycznego jak Szanghaj, gdzie każda część pochodzi z odległości kilkuset mil, a magazyn Tesli jest w rzeczywistości flotą samochodów dostawczych. Ta wydajność pozwoliła Giga Shanghai wyprodukować w zeszłym roku ponad 700 000 pojazdów, a Giga Mexico będzie miał za zadanie potroić tę liczbę.

Dla chińskich dostawców Tesli sama liczba potencjalnych zamówień jest najwyraźniej więcej niż wystarczająca, aby zrekompensować mniej wydajną logistykę i pracowników w Meksyku, co podnosi koszty siły roboczej o 10% w porównaniu z Chinami. Lokalni pracownicy będą potrzebować więcej szkoleń i otrzymają wynagrodzenie w wysokości 4,8 USD za godzinę zamiast średnio 4,5 USD za godzinę ich chińskich odpowiedników. Co więcej, silniejsze związki zawodowe w Meksyku skutkują ogromnymi nakładami na nadgodziny dla producentów, ponieważ muszą oni budżetować 200% stawki godzinowej za 2 godziny nadliczbowe i 300% za 4 godziny. To w przeciwieństwie do zmian w Giga Szanghaju, które mogą trwać do 12 godzin, więc w Meksyku dostawcy Tesli będą starali się zautomatyzować jak najwięcej zadań produkcyjnych.

Mimo to Tesla rzekomo zwróciła się do nich z cenami zakupu, które są do 20% wyższe w Meksyku niż w Chinach, podczas gdy oni obliczyli, że ich koszty wzrosłyby tylko o 15%, więc mogliby zgarnąć 3%-5% dodatkowych zysków, gdyby wyruszyli do Ameryki Północnej. Co więcej, skopiowanie chińskiego łańcucha dostaw w Meksyku pozwoli Tesli zakwalifikować się do pełnej kwoty $7,500 nowej dotacji na pojazdy elektryczne, którą przewiduje ustawa o redukcji inflacji.

Biorąc pod uwagę, że cena Modelu 2 pochodzącego z Giga Mexico wynosi obecnie 175 000 juanów, czyli około 25 000 USD, zachęta rządu amerykańskiego obniży ją poniżej 20 000 USD, czyniąc Model 2 Tesli pierwszym prawdziwym pojazdem elektrycznym na rynku masowym. Niestety wydaje się coraz bardziej prawdopodobne, że Model 2 zostanie wydany w 2025 roku, a nie w przyszłym roku, jak wcześniej informowano.

Pobierz złącze ścienne Tesla 48A z 24-calowym kablem na Amazon

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 06 > Premiera Tesli Model 2 opóźniona do 2025 r., ponieważ Gigafactory w Meksyku stoi w obliczu wyzwań związanych z kosztami pracy związków zawodowych
Daniel Zlatev, 2023-06-28 (Update: 2023-06-28)