Producent akumulatorów półprzewodnikowych ProLogium rezygnuje z budowy fabryki o wartości 6 mld USD w USA, ponieważ Amerykanie wciąż nie są przekonani do pojazdów elektrycznych
Jedna z pierwszych fabryk dla masowej produkcji baterii półprzewodnikowych do masowej produkcji baterii półprzewodnikowych - partnera MercedesaProLogium - zostanie zbudowana we Francji zamiast w Stanach Zjednoczonych. Jest to świadoma decyzja zarządu tajwańskiej firmy, pomimo hojnych dotacji na kwh wyprodukowaną w USA, które Biały Dom włączył do swojej zielonej ustawy o redukcji inflacji (IRA).
Po podpisaniu IRA w sierpniu ubiegłego roku, liczba projektów fabryk baterii w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 67%, a większość głównych producentów samochodów i baterii ogłosiła plany budowy w USA. Obejmuje to Teslę, która zwiększy swoją zdolność produkcyjną baterii 4680 w Nevadzie, Fremont i Teksasie, a także zbuduje rafinerię litu rafinerię litu na wybrzeżu Zatoki Perskiej.
Dla Gillesa Normanda, prezesa ProLogium Europe, Ameryka nie jest jednak tak bardzo zainteresowana samochodami elektrycznymi jak Europa:
Pod koniec 2022 r. pojazdy elektryczne na baterie w Europie stanowiły około 12% sprzedaży nowych samochodów. W Stanach Zjednoczonych liczba ta była o połowę mniejsza i wynosiła 6%. Ponadto około 50% europejskich klientów przewiduje, że w przyszłości będzie posiadać samochód elektryczny, podczas gdy w USA jest to tylko 25%.
Przewiduje się, że Tesla wraz ze swoim dostawcą akumulatorów, firmą Panasonic, zgarnie ponad 40 miliardów dolarów w postaci dotacji rządowych dotacji rządowych w ramach programu motywacyjnego IRA. Zapytany o hojność amerykańskiego rządu, pan Normand przyznał, że budowanie w USA jest obecnie bardzo kuszące, chyba że jesteś startupem, który musi wyłożyć pieniądze na fabrykę:
IRA jest bardzo hojna i można uzyskać znacznie więcej zachęt niż w Europie. Istnieje jednak zasadnicza różnica [między nimi]. IRA zaczyna działać, gdy zaczynasz sprzedawać kilowatogodziny. Musisz ponieść początkową inwestycję, aby zbudować gigafabrykę, rozpocząć produkcję i sprzedaż, co zwykle zajmuje od trzech do czterech lat.
W Europie ProLogium otrzymało jednak dotację w wysokości 1,65 mld USD już na etapie prac badawczo-rozwojowych i są to pieniądze, które może wykorzystać już teraz.
Przełomowe technologie baterii półprzewodnikowych obejmują pierwsze ogniwo z 100% anodą z tlenku krzemua także tak zwaną baterię litowo-ceramiczną o dużej powierzchni (LLCB). Według asystenta wiceprezesa ProLogium, "dla tej samej przestrzeni, co główny pakiet baterii 2170 EV, gęstość energii objętościowej pakietu LLCB można prawie podwoić, a dla tej samej całkowitej energii wagę pakietu LLCB można zmniejszyć nawet o 115 kg", dwie dość imponujące liczby, które najwyraźniej są wystarczająco dojrzałe do masowej produkcji.