Przedstawiono układy słoneczne w różnych kolorach - motyl jako model
Motyl blue morpho nie jest niebieski, tylko tak wygląda. Efekty interferencyjne sprawiają, że tylko niebieskie światło jest odbijane przez skrzydła. Wszystkie inne części światła mogą zostać przepuszczone.
Jeśli ta zasada zostanie wykorzystana, jak właśnie zademonstrował zespół naukowców z Instytutu Fraunhofera w Niemczech, niewielki obszar użytecznego światła zostanie utracony, ale wszystkie inne fotony mogą być nadal wykorzystywane do generowania energii elektrycznej.
W porównaniu do zwykłych ogniw słonecznych, wydajność kolorowych wariantów wynosi 95 procent. Jednocześnie te kolorowe moduły słoneczne mogą mieć absolutnie jednolitą powierzchnię.
Odbijany jest tylko ten obszar widma widzialnego, któremu powinien odpowiadać kolor modułu. Nie ma to również większego znaczenia, ponieważ duża część energii elektrycznej jest wytwarzana przez światło długofalowe. Nie jest ono już widoczne, ale może być odczuwane na skórze, szczególnie jako promieniowanie cieplne.
Główną zaletą systemu jest zasada nakładania warstw. Specjalna powłoka jest po prostu nakładana na istniejące ogniwa fotowoltaiczne - całkowicie w procesie próżniowym. Ponieważ jest ona w dużej mierze półprzezroczysta, wydajność zmienia się tylko minimalnie na gorsze.
Z drugiej strony, zastosowanie tych modułów jest również interesujące w obszarach, w których istnieją czysto estetyczne powody przemawiające przeciwko instalacji systemów solarnych. Przykładowo, fronty domów zwróconych na wschód lub zachód można ozdobić kolorowymi płytkami, które wyglądają podobnie do klasycznych fasad. Jedyną dużą różnicą byłoby to, że energia elektryczna płynęłaby rano i wieczorem, czyli dokładnie wtedy, gdy jest potrzebna w sektorze prywatnym.
Co więcej, przemysłowa produkcja powłok ma być "opłacalna". Niestety, nie ma żadnych danych na ten temat. Istnieją już jednak przykładowe maski i częściowo przezroczyste szklane dachy samochodów. Mogą być produkowane w kolorze farby i ładować baterię, przynajmniej trochę.
W końcu, gdyby pokryć 2 metry kwadratowe (20 stóp kwadratowych) samochodu z 20-procentową wydajnością, samochód elektryczny zaparkowany w słońcu w ciągu dnia mógłby przejechać około 50 kilometrów (30 mil). W mniej słoneczny dzień byłoby to jednak tylko 5 do 10 kilometrów (3 do 6 mil).