Przełom w dziedzinie akumulatorów półprzewodnikowych z suchą katodą zapewni Mercedesowi EV o 80% większy zasięg
Kiedy Mercedes-Benz zainwestował miliony w producenta baterii półprzewodnikowych Factorial Energy w 2021 roku, prawdopodobnie nie przewidywał, że komercyjny sukces nadejdzie w najbliższym czasie.
Startup dostarcza jednak pierwsze próbki swojego przełomowego akumulatora półprzewodnikowego Solstice do Mercedesa, który zacznie instalować je w samochodach nowej generacji."Solstice oferuje dalsze ulepszenia w zakresie gęstości energii i funkcji bezpieczeństwa, które pomogą nam opracować pojazdy elektryczne wyznaczające nowe standardy w zakresie zasięgu, kosztów i wydajności" - ogłosił Mercedes.
Półprzewodnikowe ogniwa baterii Solstice są wykonane z rewolucyjnej suchej katody metodą produkcji suchej katody, którą Tesla opanowała dopiero teraz dla Cybertrucka 4680 cybertrucka. Pozwala ona uniknąć kosztownego powlekania na mokro, które wykorzystuje toksyczne rozpuszczalniki, a także rozległych urządzeń do wypalania elektrod, a tym samym znacznie obniża koszt zestawu baterii.
Innym sposobem, w jaki wynaleziona przez Factorial bateria półprzewodnikowa sprawi, że pakiety w samochodach Mercedes będą tańsze, jest zmniejszona potrzeba chłodzenia. Ogniwa z półprzewodnikowym elektrolitem siarczkowym są stabilne nawet w temperaturach roboczych przekraczających 90°C (194°F), co wymaga znacznie bardziej kompaktowego systemu chłodzenia.
Inni producenci akumulatorów półprzewodnikowych powołują się na znacznie zwiększoną, do 500 Wh/kg gęstość energii, jaką zapewnia ta technologia, niemal dwukrotnie wyższą niż w przypadku akumulatorów do pojazdów elektrycznych głównego nurtu. Ogniwa Solstice firmy Factorial mają gęstość energii 450 Wh/kg, co przyniesie 80% wzrost zasięgu wyposażonych w nie przyszłych Mercedesów EV.
Czas pokaże, czy te 600 mil samochody elektryczne znajdą się w segmencie przystępnym cenowo, ponieważ baterie półprzewodnikowe okazały się kosztowne kosztowne w produkcji.
Ich cena skłoniła największego na świecie producenta baterii CATL do przyznania im oceny 4 na 10 w skali gotowości do masowej produkcji, choć w 2027 r. wskaźnik ten wzrośnie do 8 lub nawet 9.
Przypadkowo rok 2027 jest rokiem, w którym Toyota toyota planuje wprowadzić na rynek swoje pojazdy elektryczne z całkowicie półprzewodnikową baterią, a japoński rząd właśnie zatwierdził pierwszą baterię półprzewodnikową Toyoty Pierwszą fabrykę akumulatorów półprzewodnikowych Toyoty.
Jeśli chodzi o Factorial, firma spodziewa się, że w ciągu najbliższych pięciu lat nie tylko Mercedes, ale także inni producenci samochodów wypuszczą na rynek samochody elektryczne z baterią półprzewodnikową z suchą katodą.