Przełomowa bateria sodowo-jonowa Northvolt oferuje gęstość, niski koszt i zwiększone bezpieczeństwo dla przyszłych kompaktowych pojazdów elektrycznych
Podczas gdy marki samochodowe, takie jak Toyota, intensywnie inwestują w duże skoki w technologii akumulatorów półprzewodnikowych, które pozostają odległe, mniejsze firmy ciężko pracują nad tym, aby istniejąca technologia akumulatorów była tańsza i bardziej praktyczna. Przykładem może być szwedzka firma Northvolt ogłosiła niedawno przełom w dziedzinie akumulatorów sodowo-jonowych, dzięki któremu technologia ta dorównuje swoim odpowiednikom LFP.
Akumulator sodowo-jonowy Northvolt zapewnia gęstość energii na poziomie 160 Wh/kg, co odpowiada akumulatorom LFP powszechnie spotykanym w tańszych pojazdach elektrycznych, nawet jeśli nieco brakuje mu do 200 Wh/kg wysokiej klasy akumulatorów NMC w takich modelach jak nadchodzący Polestar 5.
Wydaje się, że największą zaletą chemii Na-ion firmy Northvolt jest to, że równoważy ona gęstość i przystępność cenową, reklamując lepszą opłacalność niż zarówno NMC, jak i mistrz przystępności cenowej , LFP. Northvolt twierdzi również, że technologia Na-ion jest bezpieczniejsza pod względem temperatury niż NMC lub LFP.
Kluczem do udanego przełomu produkcyjnego Northvolt jest materiał katodowy Prussian-White, którego firma używa do produkcji baterii Na-ion. Jest on wolny od wielu problematycznych minerałów - w tym kobaltu, litu, grafitu i niklu - związanych z nowoczesnymi technologiami akumulatorowymi.
Z drugiej strony anoda baterii wykonana jest z twardego węgla, który jest w zasadzie fantazyjnym węglem drzewnym, a Northvolt twierdzi, że pozwala to na wytwarzanie baterii lokalnie z materiałów pochodzących z lokalnych źródeł.
Northvolt twierdzi, że przełom, który osiągnął, pozwala mu wejść do produkcji z ulepszoną baterią Na-ion i chociaż ostatecznie zamierza, aby technologia baterii trafiła do pojazdów elektrycznych, najpierw zacznie wprowadzać swoje ogniwa do stacjonarnego przechowywania. Firma zwraca uwagę na bezpieczeństwo temperaturowe chemii, która jest idealna do zastosowań w cieplejszym klimacie, takim jak Bliski Wschód i Afryka.