Nvidia zaprezentowała nowe demo technologiczne o nazwie "Zorah", prezentujące potencjał renderowania neuronowego. Ta oparta na sztucznej inteligencji technologia ma na celu zwiększenie wydajności złożonego przetwarzania grafiki poprzez zastąpienie tradycyjnych shaderów wyszkolonymi sieciami neuronowymi. Celem jest osiągnięcie wyższej jakości obrazu przy jednoczesnej poprawie wydajności. Nvidia podaje dalsze szczegóły w artykule na blogu https://blogs.nvidia.com/blog/gdc-2025-ai-neural-rendering-game-development/.
Demo technologiczne Zorah zostało zbudowane na silniku Unreal Engine 5 i zostało specjalnie opracowane przy użyciu niestandardowej gałęzi RTX firmy Nvidia (NvRTX), dostosowanej wersji silnika. Działa na nowych kartach graficznych RTX 5090flagowej karcie z serii 5000, której celem jest zapewnienie niemal fotorealistycznej grafiki z realistycznym oświetleniem i cieniami. Nvidia po raz pierwszy zaprezentowała tę technologię w styczniu:
13 marca ukazała się zaktualizowana wersja demo technicznego, zawierająca jeszcze więcej szczegółów:
Społeczność jest krytyczna
Komentarze na YouTube chwalą artystyczną prezentację i jakość wizualną dema technicznego. Jednak jego statyczny charakter budzi wątpliwości co do tego, czy technologie te są gotowe do tworzenia gier. Niektórzy użytkownicy żartują również z potencjalnie niskiej liczby klatek na sekundę, pisząc "RTX 5090: 17 FPS" lub "Bez DLSS: 4 FPS"
We współpracy z firmą Microsoft, wersja zapoznawcza DirectX 12 Agility SDK z obsługą renderowania neuronowego będzie dostępna od kwietnia. Nvidia wyda również kilka wtyczek Unreal Engine 5 dla programistów. Nie wiadomo jednak, kiedy i w jaki sposób nowa technologia zostanie wykorzystana w tworzeniu gier.
Źródło(a)
YouTube / Nvidia GeForce
Źródło obrazu: Nvidia