Notebookcheck Logo

CheckMag | Przywrócenie gier abonamentowych może być odpowiedzią na chciwe mikrotransakcje

Final Fantasy XIV jest jedną z największych gier, które wciąż trzymają się modelu subskrypcji, nawet po 10 latach. (Źródło obrazu: Square Enix)
Final Fantasy XIV jest jedną z największych gier, które wciąż trzymają się modelu subskrypcji, nawet po 10 latach. (Źródło obrazu: Square Enix)
A więc wychodzi kolejna gra. Jest wypełniona przepustkami bitewnymi, sklepem z kosmetykami i nieznośnym grindem, starannie zaprojektowanym tak, aby nadmuchać czas gry, aż poddasz się i wydasz na nią pieniądze. To nie ma być zabawa, to ma napędzać zaangażowanie. Znają już Państwo tę historię...
Gaming Opinion / Kommentar
Opinion by Matthew Lee
Views, thoughts, and opinions expressed in the text belong solely to the author.

Jak na zawołanie, w Internecie zawrzało, a gracze krytykują rujnowanie franczyz w imię dojenia konsumentów. W zamian otrzymujemy odpowiedzi i uzasadnienia - tworzenie gier w skali AAA jest niezwykle kosztownym przedsięwzięciem, marketing jeszcze bardziej, a kontynuowanie produkcji treści wymaga stałego strumienia przychodów, a nie jednorazowych zakupów.

A potem wszystko się sypie. Wydawcy zrzucają winę za większość swoich decyzji na deweloperów, gracze podążają ich śladem, a kolejne znane lub niegdyś obiecujące studio przeżywa falę zwolnień zwolnieńlub nawet zostaje zniszczone.

Ale co jeśli ten cykl mógłby zostać skrócony?

Oczywiście, modele subskrypcji nie były widziane w głównym nurcie gier od bardzo dawna, ale eliminują one wiele problemów dla obu stron. Stałe subskrypcje zapewniają stosunkowo niezawodny strumień dochodów. Eliminują one perwersyjną zachętę, która napędza tworzenie uzależniających pętli rozgrywki, a ich charakter z góry sprawia, że wyraźniej widać, czy istnieje próba szybkiego naciągnięcia konsumentów - jawna podwyżka cen jest znacznie bardziej widoczna niż powolne pełzanie darmowej zawartości, która jest rozwadniana lub monetyzowana, lub płatnego materiału, który powoli staje się konieczny.

Gry MMO, które poprzedziły dzisiejsze tytuły z usługami na żywo, były często finansowane z abonamentu we wczesnych latach gatunku, ale wraz z eksplozją popularności skorzystały z modelu free-to-play, obniżając poprzeczkę wejścia i wprowadzając rzesze nowych graczy. Wciąż istnieją pewne wyjątki (w szczególności giganci World of Warcraft i Final Fantasy XIV), z darmowymi wersjami próbnymi, które łączą się z subskrypcjami, choć ich hojność jest różna.

Bardziej interesującym przykładem może być zbieżna ewolucja widoczna w grze Bungie Destiny 2. Przepustki sezonowe zaczęły się jako kolejny zestaw przedmiotów do odblokowania, walut i kosmetyków związanych z powtarzalną rozgrywką, ale z czasem zaczęły mieć coraz większe znaczenie w grze. Do czasu pojawienia się rozszerzenia The Witch Queen w 2022 roku były one praktycznie obowiązkowe; fabuła, która doprowadziła do kampanii DLC, została w całości zrealizowana w ostatnich sezonach i rozwijała się w trakcie aktywności sezonowych, podczas gdy w przeciwieństwie do fabuły poprzedniego rozszerzenia nie miała na nią prawie żadnego wpływu. Jeśli chcieli Państwo wiedzieć, co dzieje się tu i teraz w rozległej strzelance Bungie, trzeba było kupować przepustkę co sezon.

Co, zwłaszcza gdy darmowa część gry była bardziej ogołocona niż wiele darmowych tytułów MMO, brzmi niezwykle jak... cóż, subskrypcja.

Nic z tego nie oznacza, że ogromna fala innych gier wybiera tę drogę, a na pewno nie oznacza to, że powinny. Destiny 2 w swoim rdzeniu jest nadal grą free-to-play z mikrotransakcjami, a wszystkie słowa krytyki podniesione na początku tego artykułu zostały skierowane pod adresem własnego sklepu kosmetycznego i grindu, a także "wygaszania" zawartości sezonowej, która osiąga roczną datę ważności. System sezonowy z ciągłą fabułą został przejęty przez inne tytuły - w szczególności Sea of Thieves - które nie wymagają stałej opłaty. Gry takie jak Baldur's Gate 3 i dodatki DLC, takie jak Cyberpunk 2077's Phantom Liberty, są dowodem na to, że jednorazowe zakupy zawartości są wciąż żywe i mają się dobrze, przynajmniej w przypadku samodzielnych przygód dla jednego gracza.

Nadal, Gry AAA to w dzisiejszych czasach wielki biznes, a do tego kosztowny biznes; ogromne ramy czasowe i koszty mogą złamać kręgosłup nawet legendarnym zespołom deweloperskim, jeśli przegapią huśtawkę. Ciągła monetyzacja poza sprzedażą indywidualną w celu złagodzenia cyklu rozwoju może być nieunikniona - ale może sposoby, które nie są tak zależne od drapieżnej psychologii, byłyby nieco bardziej smaczne.

Kup mysz Raza Naga X MMO na Amazon

Źródło(a)

Własny

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 10 > Przywrócenie gier abonamentowych może być odpowiedzią na chciwe mikrotransakcje
Matthew Lee, 2023-10-13 (Update: 2023-10-13)