RTX 5060 Ti 8 GB to karta rozczarowująca pod wieloma względami. Istnienie GPU za ponad 300 USD z 8 GB pamięci VRAM w 2025 roku jest prawdopodobnie złe. Co więcej, nie ma żadnych recenzji RTX 5060 Ti 8 GB, ani od nas, ani od czołowych technologicznych YouTuberów, takich jak Linus Tech Tips i Hardware Unboxed.
Wygląda na to, że Nvidia nie chce, aby media zajmowały się RTX 5060 Ti 8 GB. Dlaczego tak jest? Odpowiedź może leżeć w wydajności RTX 5060 Ti 8 GB w stosunku do RTX 5060 Ti 16 GB.
Według testów przeprowadzonych przez chińskiego recenzenta i opublikowanych na blibili, RTX 5060 Ti 8 GB ma nie tylko o połowę mniej pamięci VRAM niż RTX 5060 Ti 16 GB; GPU jest również wolniejszy w niektórych kluczowych scenariuszach.
RTX 5060 Ti 8 GB vs RTX 5060 Ti 16 GB z DLSS 4
Zaczynając od porównania wydajności DLSS 4 w Cyberpunk 2077, karta RTX 5060 Ti 16 GB i RTX 5060 Ti 8 GB uzyskały odpowiednio około 18,5 i 9,1 FPS w rozdzielczości 2K z ray tracingiem i innymi ustawieniami ustawionymi na maksimum. DLSS był tutaj ustawiony na "Jakość" bez generowania klatek.
Włączenie 2x Frame Generations rzekomo eliminuje tę ogromną 200% różnicę w wydajności, ponieważ RTX 5060 Ti 8 GB i RTX 5060 Ti 16 GB taktują odpowiednio 61 i 62 FPS. Sytuacja zmienia się jednak drastycznie w przypadku Generacji klatek 4x.
Z 4x Frame Generation, RTX 5060 Ti 16 GB wyprzedza RTX 5060 Ti 8 GB o 22% z liczbą klatek na sekundę wynoszącą odpowiednio 113 i 92,4. Ma to sens, ponieważ generowanie trzech dodatkowych klatek na każdą "prawdziwą" klatkę wymaga od GPU przechowywania znacznie większej ilości informacji w buforze VRAM.
Innymi słowy, funkcja 4X Frame Generation, którą Nvidia mocno promuje, wydaje się generować mniejszą wydajność, gdy pamięć VRAM jest ograniczona do 8 GB. To stawia kolejną gwiazdkę przed istnieniem RTX 5060 Ti 8 GB.
RTX 5060 Ti 8 GB vs RTX 5060 Ti 16 GB bez DLSS
RTX 5060 Ti 8 GB wydaje się również pozostawać w tyle w grach, które intensywnie wykorzystują pamięć VRAM. Jedną z takich gier jest Horizon Zero Dawn Remastered (HZD Remastered). Według oficjalnych wymagań systemowych, HZD Rem astered idealnie wymaga 16 GB pamięci VRAM.
Mając to na uwadze, nie jest zaskakujące, że RTX 5060 Ti 16 GB jest pozornie o 29% szybszy w średnim FPS w 1080p i 16% szybszy w 1440p. Ważniejsze jest jednak to, że 1% wartości niskich w 1080p dla RTX 5060 Ti 8 GB jest o 30% niższy. Tak więc, HZW Remastered powinno być zauważalnie płynniejsze na RTX 5060 Ti 16 GB.
To powiedziawszy, RTX 5060 Ti 8 GB nie powinien stanowić problemu w grach, w których 8 GB pamięci VRAM nie jest problemem. Przykładowo, w Assassin's Creed: Shadows, RTX 5060 Ti 8 GB jest praktycznie na równi z RTX 5060 Ti 16 GB. Dla 1080p/60 FPS, Ubisoft wymienia RTX 3060 Ti 8 GB w kategorii "Zalecane" w oficjalnych wymaganiach systemowych Assassin's Creed: Shadows . Nic więc dziwnego, że gra działa równie szybko na jednostkach SKU RTX 5060 Ti 8 GB i 16 GB.
Podsumowując, historia jest w dużej mierze podobna do tej z poprzedniej generacji: Gry wymagające większej ilości pamięci VRAM będą działać znacznie wolniej na RTX 5060 Ti 8 GB niż na RTX 5060 Ti 16 GB. Różnica w wydajności występuje również w przypadku korzystania z 4x Frame Generation. Nie wiemy, dlaczego w 2025 roku nadal istnieją karty średniej klasy z 8 GB pamięci VRAM, ponieważ najnowsze gry AAA są dość zasobożerne, a przyszłe gry będą nadal podążać tą ścieżką.
Źródło(a)
bilibili przez @harukaze5719 na X, Teaser image: Asus, Towfiqu Barbhuiya on Unsplashedytowane