Realne koszty ładowania samochodów elektrycznych ponownie przekraczają cenę tankowania pojazdów na gaz
Najnowsze porównanie kosztów ładowania EV z tankowaniem pojazdów gazowych wykonane metodologią Anderson Economic Group w warunkach rzeczywistych przynosi po raz pierwszy od 18 miesięcy złe wiadomości dla właścicieli samochodów elektrycznych klasy średniej. Bezpośrednie wydatki na przejechanie 100 mil samochodem średniej klasy zasilanym gazem wyniosły w ubiegłym kwartale 11,29 USD, podczas gdy nawet przy przeważającym harmonogramie ładowania w domu pokonanie tego samego dystansu zajęło przeciętnemu kierowcy samochodu elektrycznego 11,60 USD.
Różnica w cenie jazdy samochodem elektrycznym staje się jeszcze większa, jeśli jego właściciel korzysta głównie z komercyjnych ładowarek zamiast ładować w domu. W takim przypadku, np. podczas dłuższych podróży drogowych, naładowanie przeciętnego samochodu elektrycznego kosztowało 27% więcej niż zatankowanie samochodu gazowego. Metodologia AEG uwzględnia kilka zmiennych, takich jak ceny gazu lub energii elektrycznej, koszty obsługi pompy paliwowej lub ładowarki do pojazdów elektrycznych, a także państwowy podatek akcyzowy i liczbę kilometrów potrzebnych do dojechania na stację, aby uzyskać rzeczywiste wydatki na tankowanie dla obu typów układów napędowych.
Kiedy jednak porównuje się luksusowe pojazdy zasilane gazem z samochodami elektrycznymi o wysokich osiągach, obliczenia Q4 wypadają na korzyść pojazdów elektrycznych. Przeciętny luksusowy pojazd z silnikiem spalinowym zużył blisko 20 USD na przejechanie stu mil, podczas gdy samochody elektryczne klasy premium - 16 USD, nawet przy przeważającym ładowaniu komercyjnym. Zastrzeżenie jest takie, że chociaż obliczenia są wykonywane przy założeniu średniej liczby 12 000 mil rocznie i regularnym 5-letnim harmonogramie amortyzacji domowego sprzętu do ładowania, wydatki są oparte na podatkach i cenach gazu lub energii elektrycznej w Michigan.
Jeszcze z powrotem jesienią, gdy inflacja cen energii szalała, Tesla drastycznie zwiększyła stawki Supercharger w Kaliforniiprzybliżając cenę ładowania swoich samochodów elektrycznych do ceny tankowania starszych pojazdów również tam. Stawki Supercharger spadły następnie zarówno w USA, jak i w Europie, ale tak samo jak cena gazu, więc pozostaje usłyszeć, czy w tym kwartale nadal będzie nieco tańsze, aby zasilić ICE midranger niż samochód elektryczny.