Recenzja ADO Air 20 eBike: Zabawny i zwinny składany rower miejski z napędem pasowym
Rower ADO Air 20nie jest zwykłym rowerem typu pedelec - nie jest prawdziwym zamiennikiem całkowicie "ręcznego" roweru, którego można używać do przewożenia dziecka i zakupów. ADO Air 20 to nieskomplikowany, zwinny speedster na krótkie wycieczki po mieście. Podczas gdy właściciele przyczep kempingowych mogą również uznać ten składany rower za przydatny, zazwyczaj ten rower byłby postrzegany bardziej jako produkt lifestylowy dla hipsterów i młodszych ludzi, którzy mogą chcieć zabrać ze sobą rower do pociągu za darmo - lub zabrać go na szybką przejażdżkę, aby zjeść lunch przed powrotem do biura.
Oczywiście Air 20 jest również w stanie pokonywać dłuższe trasy, ponieważ duża bateria ma rzekomo zasięg do 100 km. Przyjrzymy się temu, co sprawia, że Air 20 jest tak zabawnym produktem i jakie ulepszenia mógłby wprowadzić rower ze wspomaganiem elektrycznym. Jak to dobrze, że niedawno recenzowaliśmy inny składany rower typu pedelec, PVY Z20 Pro.PVY Z20 Pro.
ADO początkowo sfinansowało Air poprzez kampanię Indiegogo, ale teraz można również zamówić rower w przedsprzedaży na ich stronie https://www.adoebike.com/ . Rower ma zostać dostarczony w maju bieżącego roku. Strona internetowa ADO oferuje również kolejne sześć modeli eBike.
Montaż - szybki dzięki wielu dźwigniom szybkiego zwalniania
Ze względu na mechanizm składania Air 20, nie trzeba było zdejmować wielu części z roweru, aby można go było wysłać - zwykle nie ma to miejsca w przypadku innych rowerów, aby nadal mieściły się w pudełku. Nawet pedały Air można złożyć, a oba koła są wstępnie zamocowane. Oznacza to, że hydrauliczne hamulce tarczowe są dobrze ustawione.
Po usunięciu zwykłej wyściółki wystarczy rozłożyć rower i przykręcić kierownicę. Przykręcenie plastikowych osłon zajmuje kolejne kilka sekund, a następnie wszystko inne można zmontować za pomocą mechanizmów szybkiego zwalniania. Obejmuje to obracanie kierownicy i ustawianie jej wysokości, a także zakładanie siodełka. I gotowe!
Jak to często bywa w przypadku rowerów elektrycznych, jego sytuacja oświetleniowa okazuje się interesująca: Podczas gdy przednia lampka jest podłączona do akumulatora, tylna lampka jest lampką zewnętrzną, która wymaga własnego akumulatora. Producent podkreśla, że jest to środek bezpieczeństwa: tylne światło powinno być zawsze włączone i działać - nawet przy rozładowanym akumulatorze - abyś nadal był widoczny.
Jednak w rzeczywistości i tak nie wolno jeździć po zmroku bez włączonych świateł. Oznacza to, że gdy tylko bateria się rozładuje, a przednie światło się wyłączy, musisz pchać rower. Oczywiście tylne światło nadal będzie oznaczać, że będziesz widoczny (zakładając, że bateria nadal ma trochę mocy), ale kto pcha swój rower po drodze? Uważamy, że potrzeba osobnej lampki jest nieco niewygodna, ponieważ oznacza konieczność ładowania drugiego akumulatora.
Komponenty i konstrukcja - gniazdo akumulatora i napęd pasowy
Bateria
Mówiąc o siedzeniach: ADO robi to w nieco inny sposób, a mianowicie jego długa i gruba sztyca mieści również baterię Samsung o pojemności 365,5 Wh.
Ma to zarówno zalety, jak i wady: Dobrą rzeczą jest to, że bateria nie wisi nigdzie na ramie i że woda nie może dostać się do przestrzeni po jej wyjęciu. Wadą jest jednak to, jak duża jest w rezultacie sztyca podsiodłowa i oczywiście nie należy umieszczać na niej zbyt dużego obciążenia.
Prawdopodobnie i tak nie będziesz chciał przymocować fotelika dziecięcego do składanego roweru, ale ADO oferuje dwie wersje bagażnika https://www.adoebike.com/collections/racksktóre kosztują około 54 i 77 dolarów.
Ach tak, kolejna możliwa do uniknięcia wada, która nas niepokoi: Ponieważ nie ma sposobu na zabezpieczenie siedziska i można je łatwo i szybko zdemontować za pomocą dźwigni szybkiego zwalniania, martwiliśmy się, jak możemy zabezpieczyć baterię przed potencjalną kradzieżą.
Nasz apel do ADO Bikes: Prosimy o zainstalowanie jakiegoś systemu zabezpieczającego dźwignie szybkozamykacza lub sztycę podsiodłową. Mógłby on na przykład zatrzaskiwać się na miejscu lub przynajmniej być zabezpieczony dodatkowym małym składanym zamkiem. Obecnie jesteś niejako zmuszony do zabrania ze sobą drugiego, cienkiego zamka na siodełko lub do noszenia ze sobą baterii i siodełka przez cały czas - lub do przewleczenia głównego zamka przez ciasną przestrzeń pod siodełkiem, co zabezpieczyłoby rower i siodełko w tym samym czasie. Zakłada się oczywiście, że długość i grubość zamka na to pozwalają.
Rama
Elegancka rama roweru jest w większości wykonana z aluminium i jest dostępna w kolorach kości słoniowej, niebieskim i szarym. Obręcze kół są również wykonane z aluminium. Łącznie Air 20 waży 16 kg lub 18 kg wraz z akumulatorem. Dla porównania PVY Z20 Pro - który również testowaliśmy - waży 22 kg. Ma jednak widelec amortyzowany, którego Air nie ma.
Oczywiście mechanizm składania jest wyjątkowy. W tym celu na środku znajduje się dźwignia szybkiego zwalniania z blokadą bezpieczeństwa. Dodatkowo można złożyć kierownicę, pedały i ustawić siodełko na najniższej wysokości. Dzięki temu rower można łatwo przechowywać w bagażniku samochodu - lub zabrać go ze sobą do pociągu za darmo, ponieważ liczy się jako bagaż podręczny.
Tutaj przydaje się tryb chodzenia. Jeśli naciśniesz i przytrzymasz przycisk "-", rower będzie poruszał się w tempie spacerowym - nawet jeśli jest złożony. Oznacza to, że można łatwo wepchnąć rower pod górę lub wysiąść z pociągu.
Podczas rozkładania roweru należy zwrócić uwagę na dwa kable po wewnętrznej stronie ramy - szczególnie cienki ma tendencję do zakleszczania się. Najłatwiej jest przesunąć go na bok ręką przed całkowitym rozłożeniem Air.
Silnik
Wyjątkowym aspektem jest oczywiście pasek rowerowy. Oszczędza to na wadze w porównaniu do łańcucha, nie wymaga dużej konserwacji i nie trzeba walczyć ze smarem i zakleszczonymi nogawkami spodni. Wadą może być łatwość dewastacji (nożyczki, nóż) w porównaniu do łańcucha.
Jego silnik z czujnikiem momentu obrotowego znajduje się w tylnym kole i w wersji CE ma moc 250 watów. Wersja międzynarodowa ma 100 watów więcej. Interesujące jest to, że ADO nie zdecydowało się na opcję zmiany biegów w Air 20 - w rezultacie rower jest lżejszy i nie wymaga tak częstej konserwacji. Jeśli chodzi o wspomaganie silnika pedeleka, które wynosi tylko do 25 km/h, nie powinno to stanowić zbyt dużego problemu. Chociaż będziesz chciał jeździć na Air nieco spokojniej ze względu na jego koncepcję jednego biegu, ponieważ musisz pedałować dość często, jeśli jedziesz szybciej niż 20 km / h. Oznacza to, że prawdopodobnie nie będziesz chciał nawet próbować jechać szybciej niż 25 km/h, które obsługuje rower.
Aby się zatrzymać, wystarczy użyć hamulców hydraulicznych Air, które są fabrycznie zainstalowane.
Wyświetlacz
Wyświetlacz jest kolorowy i posiada certyfikat IPX7, co oznacza, że jest wodoodporny. Możesz zobaczyć wszystko, co ważne na pierwszy rzut oka, więc nie musisz klikać przez kilka menu - bardzo dobrze! Oprócz (choć nieco prymitywnego) wyświetlacza baterii, pokazuje on również prędkość, tryb wsparcia, dystans podróży, całkowity dystans, stan oświetlenia i Bluetooth oraz możliwe usterki.
Na szczęście całkowity dystans jest zapisywany nawet po rozładowaniu baterii. Na spodzie roweru znajduje się nawet port USB-A, którego można użyć na przykład do podłączenia smartfona.
Jeśli chodzi o funkcje wyświetlacza, instrukcja jest niestety bardzo minimalistyczna - na przykład nie mogliśmy nawet dowiedzieć się, jak włączyć światło (naciśnij i przytrzymaj "+"). Nie wspomina również nic o menu (naciśnij i przytrzymaj jednocześnie "+" i "-"): Tutaj możesz wybrać wyświetlanie 5 zamiast 3 trybów wsparcia, zmienić język i podświetlenie tła i wiele więcej.
Aplikacja - fajna, ale niedokończona
Wyświetlacz faktycznie pokazuje już większość ważnych informacji - ale połączenie z "Smart App" może pokazać jeszcze więcej statystyk rowerowych lub skontaktować się z producentem w przypadku awarii.
Niestety, aplikacja nie jest do końca ukończona - sporo funkcji lub przycisków wciąż pozostaje pustych. Fajną funkcją jest wycieczka do laboratorium testowego ADO. Tutaj aplikacja oferuje wirtualną wycieczkę po laboratorium, gdzie można zobaczyć informacje o rowerach na wszystkich różnych stacjach testowych - całkiem fajnie.
Zasięg i test praktyczny - świetne wsparcie, ale tylko połowa zasięgu
Dość teorii. Jak się jeździ na rowerze elektrycznym i jak długo wystarcza bateria? Jazda na rowerze sprawia przyjemność, ponieważ wydaje się być całkowicie nieskomplikowana. Wsparcie silnika jest niemal natychmiastowe i nigdy się nie wyłącza. Producentowi udało się stworzyć bezproblemowe wspomaganie silnika z odpowiednią ilością przyczepności i bez zauważalnego opóźnienia po ponownym rozpoczęciu pedałowania.
Fakt, że nie musisz zmieniać biegów, również dodaje frajdy i nieskomplikowania temu rowerowi - po prostu siadasz na nim i zaczynasz jechać. Przy najwyższym poziomie wspomagania silnika można jechać z prędkością 25 km/h, ale częstotliwość pedałowania jest dość wysoka. Podczas pedałowania stopy mogą czasami odczuwać lekkie wibracje - jest to prawdopodobnie spowodowane paskiem.
Podręcznik sugeruje, że na niższych poziomach można osiągnąć tylko 20 km/h (poziom 2) lub 15 km/h (poziom 1). Na szczęście nie jest to prawdą, ponieważ udało nam się osiągnąć prędkość 25 km/h na wszystkich poziomach - tylko z różnymi poziomami wsparcia. Najbardziej preferowaliśmy poziom 2, ponieważ na poziomie 3 zbyt szybko osiągasz limit 25 km/h.
Dzięki niewielkim rozmiarom, nieskomplikowanemu pasowi i dobremu przyspieszeniu nawet na poziomie 2, Air 20 jest wyjątkowo szybki i zwinny. Pozycja siedząca jest bardzo wygodna, ponieważ można również zmienić wysokość kierownicy. Oznacza to, że możesz pędzić po mieście i dobrze się przy tym bawić. Jednak samo siedzenie mogłoby być nieco wygodniejsze. A jeśli droga jest wyboista, brakuje zawieszenia.
Do pomiaru zasięgu przez większość czasu jeździliśmy na średnim poziomie 2 - tylko od czasu do czasu ustawialiśmy go na krótko na poziom 3 (jazda rowerem po moście) lub czasami nieco dłużej na poziom 1 (jazda rowerem obok mojego dziecka w drodze do przedszkola). ADO podaje zasięg do 100 km. Liczba ta odnosi się do pomiaru laboratoryjnego przy wadze 65 kg, przy użyciu poziomu 1 przez 80% czasu i poziomu 2 tylko przez 20% czasu. Dla nas stosunek poziomów 1-2-3 powinien wynosić około 10-85-5 procent.
Jadąc w ten sposób, ledwo udało nam się przejechać 50 km. To w porządku, ale też nie wybitne i dalekie od deklarowanych 100 km w realistycznym użytkowaniu.
Aby naładować baterię, wystarczy zdjąć siedzisko z drążkiem i przenieść je do domu. Zasilacz o mocy 84 W zapewnia ładowanie akumulatora o pojemności 345 Wh w około 4,5 godziny; włożyliśmy około 334 Wh energii.
Za
Przeciw
Werdykt - Zabawa, zabawa, zabawa
ADO Air 20to zwinny i nieskomplikowany rower elektryczny z dużym potencjałem do zabawy. W razie potrzeby można zamontować bagażnik za dodatkowe 54 USD - wtedy miejski speedster poradzi sobie z cięższymi ładunkami. Ale tak naprawdę chcesz używać Air 20 do nieskomplikowanej zabawy. Mały rower ma świetne wspomaganie silnika, które jest tak ciche i naturalne, że czasami zapominasz, że w ogóle tam jest, gdy kręcisz się na zakrętach lub zaczynasz pedałować na światłach.
Nie mamy wielu punktów do krytyki. Chcielibyśmy zobaczyć ochronę akumulatora przed kradzieżą, ponieważ nie można go zablokować. To trochę dziwne, że zasięg wynosi raczej 50 km niż deklarowane 100 km w realistycznym użytkowaniu - ale to tylko chwyt marketingowy stosowany przez wielu producentów, którzy zawsze starają się oferować więcej z nierealistycznymi statystykami.
ADO Air 20 to mały, zwinny, szybki, nieskomplikowany i dobrze ustawiony miejski speedster, który jest po prostu przyjemny w użyciu. Tylko bateria bez zabezpieczenia przed kradzieżą trochę nas martwi.
Cena i dostępność
Na stronie ADOmożna obecnie zamówić Air 20 w przedsprzedaży za około 1599 USD. Rowery mają być wysyłane od maja 2023 roku.
Transparency
The selection of devices to be reviewed is made by our editorial team. The test sample was provided to the author as a loan by the manufacturer or retailer for the purpose of this review. The lender had no influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review. We never accept compensation or payment in return for our reviews. As an independent media company, Notebookcheck is not subjected to the authority of manufacturers, retailers or publishers.
This is how Notebookcheck is testing
Every year, Notebookcheck independently reviews hundreds of laptops and smartphones using standardized procedures to ensure that all results are comparable. We have continuously developed our test methods for around 20 years and set industry standards in the process. In our test labs, high-quality measuring equipment is utilized by experienced technicians and editors. These tests involve a multi-stage validation process. Our complex rating system is based on hundreds of well-founded measurements and benchmarks, which maintains objectivity. Further information on our test methods can be found here.