Notebookcheck Logo

Test Asus G53JW 3D

Ostatnimi czasy Asus konstruuje podobnie wyposażone laptopy określonej klasy, które różnią się od siebie wielkością. I tak w rodzinie N mamy serie N43, N53 i N73, w rodzinie G zaś – G53 i G73. G53JW 3D jest miniaturą modelu G73JW, przy czym otrzymał on ekran umożliwiający obsługę technologii Nvidia 3D Vision.

Obudowa

Asus G53JW to tak naprawdę nieco mniejsza wersja 17-calowego Asusa G73. Nie jest on jednak przy tym bardziej poręczny ani też specjalnie lżejszy. Komputer waży bowiem według producenta 3,6 kg (a w rzeczywistości 3,93 kg) i mierzy 39x29x5 cm; tym samym jest dużo potężniejszy od innych notebooków wyposażonych w matryce 15-calowe.

Bryła G53 przypadnie do gustu wszystkim tym, którym spodobały się kształty G73. Najbardziej charakterystycznymi elementami pozostały łamane linie prowadzone pod różnymi kątami oraz potężne wyloty układu chłodzenia powietrza znajdujące się z tyłu komputera. Matowe powierzchnie zostały zaadoptowane praktycznie na całym obszarze obudowy (oprócz samego wyświetlacza).

Poza kilkoma rzucającymi się w oczy niedoskonałościami w spasowaniu poszczególnych elementów, jakość wykonania można określić jako dobrą. Zarówno powierzchnie pulpitu roboczego, jak i pokrywa ekranu charakteryzują się bardzo przyzwoitą sztywnością. Podatnym na nacisk okazał się natomiast spód obudowy, a w szczególności obszar umiejscowienia wylotów powietrza. Fakt ten nie powinien jednak przeszkadzać w normalnym użytkowaniu komputera. Więcej problemów może natomiast sprawić mechanizm pozycjonowania ekranu, odchylenie którego o kąt powyżej 135° uniemożliwia zabudowa masywnych wylotów układu chłodzenia za wyświetlaczem. Czynności tej towarzyszy wyraźne skrzypienie.

Z pozostałych elementów, które wyróżniły się podczas testów, należy wymienić gumowe nóżki osadzone na spodzie obudowy. Zapewniają one świetną przyczepność na wszystkich możliwych powierzchniach, ale przy kolejnych próbach przesuwania notebooka mają też tendencję do wypadania z miejsc, w których zostały osadzone.

Napęd optyczny (Blu-ray combo) umieszczono na lewej ściance obudowy, za dwoma portami USB 2.0. Te ostatnie znajdują się jednak bardzo blisko przodu, w wyniku czego nie sposób będzie uniknąć widoku kabli ciągnących się przez cały bok komputera. Ryzykowne dla użytkowników leworęcznych może się także okazać podłączenie do nich wystających urządzeń typu pendrive.

Schemat rozmieszczenia złączy po prawej stronie wcale nie wygląda lepiej. Blisko frontu znajdują się kolejno dwa gniazda audio (słuchawki i mikrofon), porty USB 2.0 oraz USB 3.0, wyjście  HDMI, VGA, port LAN i, na samym końcu, gniazdo zasilania. Większość z tych interfejsów będzie zapewne wykorzystywana przez graczy na porządku dziennym, co jednocześnie może przeszkadzać w wygodnym operowaniu myszką prawą ręką. Duży plus za uzupełnienie konfiguracji o port USB 3.0, który umożliwi w końcu podłączenie do komputera urządzeń oferujących szybkie transfery danych.

lewy bok: wylot układu chłodzenia, 2x USB 2.0
lewy bok: wylot układu chłodzenia, 2x USB 2.0
prawy bok: wyjście słuchawkowe, wejście mikrofonowe, USB 2.0, USB 3.0, HDMI, VGA, LAN, gniazdo zasilania
prawy bok: wyjście słuchawkowe, wejście mikrofonowe, USB 2.0, USB 3.0, HDMI, VGA, LAN, gniazdo zasilania

Osprzęt

podświetlenie klawiatury
podświetlenie klawiatury

W komputerze zainstalowano tę samą klawiaturę typu chiclet co w większym modelu G73. Posiada więc ona wydzielony blok numeryczny, ten sam układ oraz identyczne rozmiary poszczególnych płytek.

Przyzwyczajenie się do pracy klawiszy może wymagać od niektórych użytkowników trochę czasu. Charakteryzują się one nieco krótkim skokiem, przy czym zastosowany mechanizm amortyzuje ich ruch w stosunkowo miękki sposób. Jest to jednak odczuwalne tylko do pewnego stopnia. Bardziej wyraźne jest uginanie się tacki, na której została osadzona klawiatura. Ma to bezpośredni wpływ na efekt odbijania się klawiszy podczas pisania.

Na pochwałę zasługuje natomiast fakt, iż klawiatura jest podświetlana. Użytkownik może wybrać jedno z trzech dostępnych ustawień lub wyłączyć tę opcję. Jej zastosowanie ułatwi jednak poprawny wybór klawiszy w warunkach zaciemnionych, co w szczególności powinni docenić gracze komputerowi.

Podobnie jak odświeżona wersja G73, testowany Asus G53JW został wyposażony w dwa oddzielone od siebie przyciski myszy. Reagują one poprawnie nawet przy naduszeniu krawędzi płytki w kierunku tafli gładzika. Dźwięk wydawany podczas ich wciskania jest przyjemny dla ucha. W ogólnym odczuciu przyciski myszy wymagają jednak zbyt dużej siły nacisku potrzebnej do wywołania funkcji kliku.

Sam gładzik (Synaptics V7.4) zapewnia wygodne prowadzenie palca na obszarze płytki o przekątnej 8,5 cm.

klawiatura
klawiatura
płytka dotykowa
płytka dotykowa

Obraz

Testowany egzemplarz Asusa G53JW został wyposażony w matrycę 3D oznaczoną symbolem CPT14B6. Zaimplementowano tu technologię Nvidii wykorzystującą metodę naprzemiennej sekwencji klatek, stąd ekran jest odświeżany z częstotliwością 120 Hz.  
 
W celu uzyskania zamierzonego efektu zadaniem układu graficznego jest przetwarzanie dwóch niezależnych od siebie obrazów, a następnie wyświetlanie ich naprzemiennie dla lewego i prawego oka. Zadanie to jest o tyle utrudnione, iż w przypadku notebooka do gier, jakim jest G53JW, zainstalowana karta GeForce GTX 460M musi zapewnić prędkość wyświetlania na poziomie przynajmniej 60 klatek na sekundę. Tłumaczy to zatem ograniczenie rozdzielczości wyświetlanego obrazu do 1366x768 pikseli. Nawet jeśli układ ten stać na więcej, o czym mogliśmy się przekonać podczas recenzowania modelu G73JW z matrycą 1600x900, to w przypadku trybu 3D cała sprawa przedstawia się już inaczej.

186.3
cd/m²
170.3
cd/m²
184.5
cd/m²
222
cd/m²
220
cd/m²
198.1
cd/m²
202
cd/m²
214
cd/m²
186.9
cd/m²
podświetlenie ekranu
tested with Gossen Mavo-Monitor
maksimum: 222 cd/m² (Nits) średnia: 198.2 cd/m²
rozświetlenie: 77 %
na akumulatorze: 220 cd/m²
kontrast: 272:1 (czerń: 0.81 cd/m²)55.2% AdobeRGB 1998 (Argyll 2.2.0 3D)
80.4% sRGB (Argyll 2.2.0 3D)
53.4% Display P3 (Argyll 2.2.0 3D)

W innych wersjach G53JW Asus oferuje standardową matrycę w tej samej rozdzielczości co model 3D (1366x768) a także wersję Full HD wyświetlającą obraz w rozdzielczości 1920x1080 pikseli.

Przeprowadzone pomiary jasności wykazały maksymalnie 222 a średnio 198 cd/m². Poziom czerni zmierzony w najjaśniejszym obszarze ekranu wyniósł natomiast 0,81  cd/m², kontrast zaś - 272:1. Oznacza to, iż testowany wyświetlacz wypada lepiej niż zdecydowana większość ekranów montowanych w notebookach multimedialnych, ale też nie tak dobrze, jak elitarne modele oferujące kontrast od 500:1 wzwyż.

Asus G53JW a przestrzeń sRGB (obszar bezbarwny)
G53JW a sRGB
Asus G53JW a Apple MacBook Pro 13 (obszar bezbarwny)
G53JW a MBP 13
Asus G53JW a Dell Studio XPS 16 (obszar bezbarwny)
G53JW a SXPS 16
Lenovo IdeaPad Z360 a Asus G53JW (obszar bezbarwny)
Z360 a G53JW

W porównaniu do standardowych wyświetlaczy Asus G53JW może się także pochwalić ponadprzeciętnymi możliwościami w odwzorowywaniu kolorów. Brakuje mu pod tym względem naprawdę niewiele do pełnej przestrzeni sRGB. Zainstalowana w nim matryca nie może się jednak równać z ekranami montowanymi np. w MacBookach Pro 13”-17” czy też niemalże wzorcowym wyświetlaczem RGB LED znajdującym się na wyposażeniu Della SXPS 16.

Dla większości graczy fakt, iż wyświetlacz w G53JW sprzyja używaniu tego komputera na dworze jedynie w niewielkim stopniu, nie powinien stanowić aż tak wielkiej przeszkody. Niemniej jednak jego lustrzana powierzchnia potrafi odbijać światło nawet w pomieszczeniach zamkniętych, gdzie źródło oświetlenia zostało ustawione za plecami użytkownika.

Zakres poziomych kątów widzenia wypada nieco lepiej niż w płaszczyźnie pionowej. Użytkownik może się tu spodziewać przede wszystkim większych refleksów, a nie faktycznej utraty jasności oraz zniekształcenia obrazu, które pojawiają się przy pionowych zmianach pozycji.

Asus G53JW
ustawienia 3D Vision
ustawienia 3D Vision
wykaz kompatybilności gier
wykaz kompatybilności gier

Nvidia 3D Vision

Oczywiście ciężko przedstawić rzeczywistą jakość obrazu trójwymiarowego, ale zastosowana w Asusie G53JW technologia naprzemiennej sekwencji klatek pozwala uzyskać zdecydowanie lepszy efekt niż w procesie polaryzacji obrazu 2D. Nvidia 3D Vision może jednak generować od czasu do czasu krótkie przeskoki obrazu. Jest to szczególnie zauważalne podczas projekcji przy sztucznym oświetleniu, którego źródło znajduje się za komputerem, a na wprost samego użytkownika (np. telewizor czy lampa ze świetlówkami).  

Pierwsze notebooki 3D były wyposażone w zewnętrzne transmitery 3D (podłączane przez USB) służące do komunikacji z okularami. Asus G53JW natomiast posiada takie urządzenie wbudowane już fabrycznie. Zostało ono zainstalowane w ramce ekranu koło kamerki internetowej, o czym informuje stosowane logo.Używanie okularów wydaje się być rozwiązaniem dalekim od ideału. Dla użytkowników noszących je na co dzień wizja zakładania dodatkowej pary z pewnością nie jest zbyt przekonująca. W efekcie zastosowania specjalnych soczewek obserwowany obraz jest ciemniejszy niż w rzeczywistości. Obecne metody korzystania z technologii 3D to z pewnością ciekawa propozycja, ale jedynie dla mniej wytrawnych graczy. Utrzymanie wysokiego poziomu swojej gry w trybie 3D jest bowiem praktycznie niemożliwe, co potwierdziły testy omówione w dalszej części tej recenzji.

Osiągi

Specyfikacja testowanego Asusa G53JW 3D (Intel Core i7-720QM i Nvidia GeForce GTX 460M) jest niemalże identyczna z podzespołami znajdującymi się na wyposażeniu G73JW. Zasadnicza różnica dotyczy maksymalnej wielkości pamięci RAM, którą można zainstalować w obu modelach (8 GB w G53JW i 12 GB w G73JW).

Model G53JW powinien zatem oferować podobną wydajność co większy G73JW. Podczas pierwszych testów komputer uzyskał 12156 pkt. w 3DMarku06 (1280x1024) i 7383 pkt. w benchmarku 3DMark Vantage. Są to więc wyniki minimalnie gorsze od tych, które udało się osiągnąć na Asusie G73JW (odpowiednio 12520 i 7366 pkt.).

Wracając do testów 3DMark06, Asus G53 sprawował się w nich na równi z Toshibą X500 wyposażoną w procesor 740QM oraz tę samą kartę graficzną GTX 460M (12124 pkt.). Komputery z układami ATI MR HD 5870 okazują się nieco wydajniejsze, osiągając około 12500 pkt. (G73JH). Mobility Radeon HD 5850 (GDDR5) wypada natomiast gorzej od GTX 460M, uzyskując około 11500 pkt. (MSI GX640).

W teście 3DMark Vantage (7383 pkt.), testowanemu Asusowi G53JW 3D zabrakło stosunkowo niewiele do Toshiby Qosmio X500 (7517 pkt.). Notebooki z kartą MR HD 5870 są w nim lepsze od tego laptopa z kartą GF GTX 460M, a ten z kolei wyprzedza modele z MR HD 5850.

Asusy G53JW i G73JW porównano ze sobą w programie PCMark Vantage, gdzie z rezultatem 5570 pkt. ten mniejszy okazał się niewiele gorszy od większego G73 (5904 pkt.). Osiągi uzyskiwane na G53JW okazują się też zbliżone do wyniku Lenovo T410 (i7-620M/Quadro NVS 3100M), a Toshiba Qosmio X500 (o podobnym do G53JW wyposażeniu) wypadła nieco gorzej Asusa (5441 pkt.).

CPU-Z CPU
CPU-Z Cache
CPU-Z Mainboard
CPU-Z RAM
GPU-Z
opóźnienia
3DMark 06 Standard Score
12156 pkt.
3DMark Vantage P Result
7383 pkt.
Pomoc
PCMark Vantage Result
5570 pkt.
Pomoc

W G53JW można zamontować dwa dyski 2,5”. W testowanym Asusie znalazła się para dysków Seagate (ST9750420AS) o prędkości 7200 obr/min i pojemności 750 GB każdy. Łączna przestrzeń do przechowywania danych (1,5 TB brutto) została podzielona na cztery partycje.

Test HDTune wykazał maksymalny transfer na poziomie 108,7 MB/s oraz czas dostępu osiągający wartość 17,1 ms.

Seagate Momentus 7200.5 ST9750420AS
przesył danych (minimum): 43.2 MB/s
przesył danych (maksimum): 108.7 MB/s
przesył danych (średnio): 77.3 MB/s
czas dostępu: 17.1 ms
szybkość interfejsu: 69.9 MB/s

Wydajność w grach

Jeżeli chodzi o wydajność Asusa G53JW w grach, najbardziej interesujący wydał się rzeczywisty stopień obciążenia zainstalowanych w nim podzespołów w momencie uruchomienia trybu 3D. Uzyskane wyniki przedstawiono zatem razem dla obu dostępnych trybów wyświetlania obrazu.

Battlefield: Bad Company 2

Gra w 3D potrafi zniechęcić zaraz po jej uruchomieniu nawet w łatwym trybie rozgrywki jednoosobowej. Nie kwestionując porywających efektów towarzyszących trybowi trójwymiarowemu, obecna w nim głębia obrazu skutecznie ogranicza precyzję sterowania i szybko zniechęca do dalszej gry.

Battlefield: Bad Company 2
 RozdzielczośćUstawieniaWynik
 1366x768high, HBAO on, 1xAA, 4xAF53.5 fps
 1366x768medium, HBAO off, 1xAA, 1xAF68.9 fps

W zakresie oferowanej płynności sytuacja przedstawia się następująco - Asus G53JW uzyskiwał średnio 68,9 kl/s w trybie 2D (single player) przy średnich ustawieniach grafiki (1366x768, HBAO off, 1xAA, 1xAF) oraz 53,5 kl/s po zmianie ustawień na wyższe (1366x768, HBAO off, 1xAA, 4xAF). W przypadku podobnie wyposażonego G73JW było to 54,2 kl/s, a więc niewiele więcej. Toshiba Qosmio X500 z wynikiem 58 kl/s ma tutaj lekką przewagę, co najprawdopodobniej jest zasługą nieco mocniejszego procesora 740QM.

Zgodnie z przypuszczeniami aktywowanie trybu 3D zaowocowało obniżeniem liczby klatek o połowę. Przy tych samych ustawieniach grafiki G53JW uzyskał odpowiednio średnią na poziomie 35,2 kl/s (średnie) oraz 26,1 kl/s (wysokie). Poniższy wykres przedstawia częstotliwość wyświetlania klatek przy różnych ustawieniach z włączonym i dodatkowo wyłączonym trybem obrazu 3D.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Praktyczne zastosowanie trybu 3D można tutaj określić jako jeszcze mniej udane niż w przypadku gry Battlefield. Na liście kompatybilności w panelu sterowania gra ta figuruje co prawda z oceną doskonałą ("Excellent"), ale w dołączonym komentarzu Nvidia informuje użytkownika, iż "niektóre obiekty są renderowane w niewłaściwej głębi".

CoD Modern Warfare 2
 RozdzielczośćUstawieniaWynik
 1366x768all on/high vsync off, high textures, 4xAA62.5 fps
 1024x768all on/med vsync off, normal textures, 2xAA73.2 fps

Uruchomienie gry na Asusie G53JW w średnich ustawieniach (1024x768, all on, medium, 2xAA) pozwoliło uzyskać 73,2 kl/s oraz 62,5 kl/s podczas testów z lepszymi ustawieniami grafiki (1366x768, all on, high, 4xAA). G53JW okazał się tym samym nieco lepszy od modelu G73JW (58,5 kl/s, wysokie). Prędkość wyświetlania obrazu spada jednak o 50% wraz z przełączeniem gry w tryb 3D. Przy średnich ustawieniach zapewnia on jeszcze komfortową grę na poziomie 36,2 kl/s, ale po zmianie ustawień na wyższe wynik ten spada do 31,9 kl/s.

Colin McRae Dirt 2

Pierwszą przeszkodą po zainstalowaniu gry w wersji demo było zniekształcone menu, którego widok nie był wyświetlany poprawnie przez okulary 3D. Uległo to na szczęście zmianie po uruchomieniu samej gry. Prowadzenie samochodu w trójwymiarze okazało się doświadczeniem znacznie przyjemniejszym i wygodniejszym od zastosowania tej technologii w grach pokroju Call of Duty MW2. Efekt głębi nie ma też aż tak bezpośredniego wpływu na skuteczność rozgrywki.

Colin McRae: DIRT 2
 RozdzielczośćUstawieniaWynik
 1360x768High Preset, 2xAA69.9 fps
 1024x768Medium Preset, 0xAA104.5 fps

Interesujące okazały się dużo mniejsze różnice w zależności od trybu wyświetlanego obrazu. W trybie 2D przy średnich ustawieniach (1024x768, medium, 0xAA) uzyskano średnio 104,5 kl/s, po zmianie zaś ustawień na wyższe - 69,9 kl/s. W trybie 3D wartości te wynosiły odpowiednio 56,8 kl/s i 40 kl/s.

Podsumowanie testów gier

Podsumowanie testów gier

Wydajność oferowana przez G53JW stoi na poziomie porównywalnym z większym G73JW. Pozwala ona na zastosowanie natywnej rozdzielczości wyświetlacza (1366x768) przy wysokich detalach bez żadnych przeszkód. Problemy mogą tu jedynie sprawiać drakońskie wymagania takich tytułów jak Metro 2033.

Co więcej, rezerwy mocy układu graficznego GF GTX 460M okazują się wystarczające nawet dla trybu 3D, który redukuje liczbę wyświetlanych kl/s o połowę. Również w takich warunkach zastosowana karta gwarantuje poziom płynności umożliwiający swobodną grę przy ustawionym wysokim poziomie odwzorowania szczegółów.

Kontrowersyjną kwestią na tym polu jest natomiast praktyczne zastosowanie technologii 3D. W dużym stopniu jest to uzależnione od samego rodzaju gry, a dokładniej mówiąc od stopnia, w jakim 3D może mieć wpływ na przebieg rozgrywki. Z tego też powodu najprawdopodobniej nie spotka się z uznaniem poważnych graczy, którzy będą mogli wyłączyć tę technologię.

Z drugiej strony, Asus G53JW 3D to również potężna platforma do gier w trybie standardowym, którą pod tym względem można śmiało przyrównać do modelu G73JW. Jedyne, czego brakuje, to nieco wyższa rozdzielczość oferowana właśnie dla trybu 2D.

lowmed.highultra
Colin McRae: DIRT 2 (2009) 104.5 69.9
CoD Modern Warfare 2 (2009) 73.2 62.5
Battlefield: Bad Company 2 (2010) 68.9 53.5

Hałas

Podczas testów w trybie jałowym Asus G53JW okazał się nieco głośniejszy od większego G73JW. Poziom hałasu emitowany przez wentylator nie spadał poniżej 35,5 dB. Ponieważ jednak generowany przy tym dźwięk charakteryzuje się stałym natężeniem i pozostaje w niskim zakresie częstotliwości, wartość ta jest do przyjęcia.

Przy obciążeniu (3DMark) wentylator działał szybciej, zmierzone natężenie szumu wzrosło do 38,3 dB, ale nie wpłynęło to negatywnie na postrzeganie szumu przez użytkownika. Dopiero w pełnym stresie (100-procentowe obciążenie CPU oraz GPU) hałas osiągnął po dłuższym czasie maksymalny pułap 45 dB. Wystąpienie tak wysokiej wartości podczas grania jest to jednak mało prawdopodobne.

Hałas

luz
35.5 / 35.5 / 36.2 dB
HDD
36.2 dB
DVD
38.1 / dB
obciążenie
38.3 / 45 dB
  red to green bar
 
 
30 dB
cichy
40 dB(A)
słyszalny
50 dB(A)
irytujący
 
min: dark, med: mid, max: light   Voltcraft sl-300 (odległość 15 cm)
pod obciążeniem
pod obciążeniem

Ciepło

Stopień, do którego nagrzewa się obudowa komputera podczas pracy na luzie, można nazwać ledwo odczuwalnym. Dobrze wygląda to też pod obciążeniem. Temperatury zmierzone z tyłu a przede wszystkim na spodzie obudowy należy określić jako umiarkowane.

Odczyty temperatury podzespołów również nie stanowią powodu do zmartwień. Po ponad godzinnym obciążeniu systemu procesor uzyskał bowiem maksymalnie 86°C, a układ graficzny niewiele więcej, bo 89°C.

w stresie
 34.1 °C39.3 °C38.2 °C 
 30.4 °C38.2 °C37.2 °C 
 23.4 °C28.8 °C28.7 °C 
maks. w ogóle: 39.3 °C
średnia: 33.1 °C
43.3 °C40.3 °C41.6 °C
40.8 °C35.7 °C28.5 °C
27.7 °C26.8 °C25.5 °C
maks. w ogóle: 43.3 °C
średnia: 34.5 °C
zasilacz  51.7 °C | temperatura otoczenia 22 °C | Raytek Raynger ST
(±) The average temperature for the upper side under maximal load is 33.1 °C / 92 F, compared to the average of 33.9 °C / 93 F for the devices in the class Gaming.
(+) The maximum temperature on the upper side is 39.3 °C / 103 F, compared to the average of 40.5 °C / 105 F, ranging from 21.2 to 68.8 °C for the class Gaming.
(±) The bottom heats up to a maximum of 43.3 °C / 110 F, compared to the average of 43.2 °C / 110 F
(+) In idle usage, the average temperature for the upper side is 29.5 °C / 85 F, compared to the device average of 33.9 °C / 93 F.
(+) The palmrests and touchpad are cooler than skin temperature with a maximum of 31.3 °C / 88.3 F and are therefore cool to the touch.
(-) The average temperature of the palmrest area of similar devices was 28.9 °C / 84 F (-2.4 °C / -4.3 F).

Głośniki

Dźwięk wydobywający się z głośników zlokalizowanych za klawiaturą z całą pewnością można uznać za dobrej jakości, przynajmniej jak na głośniki montowane w notebookach. Dało się jednak zauważyć pewne braki w postaci zbyt cichego basu oraz maksymalnego poziomu głośności, który mógłby być nieco wyższy podczas odtwarzania filmów. System audio znajdujący się na wyposażeniu G73JW wypada znacznie lepiej.

Wydajność akumulatora

Nawet jeśli zastosowany w G53JW akumulator litowo-jonowy o pojemności 5200 mAh (75 Wh) wygląda obiecująco, to faktyczne przebiegi na jednym ładowaniu zostały skutecznie ograniczone przez wysoką wydajność komputera.  
 
W teście czytelnika Battery Eater (profil oszczędzania energii, jasność na minimum, wyłączone moduły łączności bezprzewodowej) bateria uległa wyczerpaniu po upływie 2:01 h. Podczas testu klasycznego Battery Eater, G53JW był w stanie przepracować pod obciążeniem niespełna godzinę. Przebiegi zmierzone dla odtwarzania filmów z DVD/Blu-ray oraz surfowania w sieci plasują się pomiędzy wyżej wymienionymi.

Wydajność akumulatora
luz
2h 01min
obciążenie
0h 59min
Pobór mocy
wyłączony / stan wstrzymaniadarklight 0.4 / 1.4 W
luzdarkmidlight 31.4 / 35.8 / 42.4 W
obciążenie midlight 134.7 / 171.2 W
 color bar
Legenda: min: dark, med: mid, max: light        Voltcraft VC 940

Podsumowanie

Asus G53JW 3D to laptop bardzo podobny do większego G73JW. Wątpliwości nie budzą elementy obudowy, która opiera się na kompletnie matowych powierzchniach niwelujących dokuczliwe refleksy. Minusem pozostała uginająca się klawiatura, co w przypadku komputera dla graczy jest nawet więcej niż niezrozumiałe.

Martwi też rozmieszczenie portów, z których większość została ulokowana po obu bokach blisko frontu komputera. W rezultacie może to prowadzić do zapętlenia się okablowania wokół jego obudowy. Cieszą natomiast interfejs HDMI oraz port USB 3.0, które stanowią swoiste zabezpieczenie użytkownika na przyszłość.

Specyfikacja zastosowanego wyświetlacza została w głównej mierze podyktowana funkcją obrazu 3D. Jego parametry pozwalają na uzyskanie zarówno dobrej jasności, jak i kontrastu. Trzeba się niestety pogodzić z błyszczącą powierzchnią ekranu, dla której producent nie przewidział żadnych alternatyw.

Dysponując 4-rdzeniowym procesorem Intela (720QM) oraz kartą graficzną Nvidia GeForce GTX 460M, Asus G53JW posiada ten sam potencjał co model G73JW. Pomimo obniżonej prędkości wyświetlania, zainstalowane podzespoły pozwalają na płynne wyświetlanie obrazu również w trybie trójwymiarowym. Sam efekt 3D można z pewnością określić jako imponujący, ale też nie na tyle praktyczny, aby był stosowany na co dzień przez poważnych graczy.

W aspektach poziomu generowanego hałasu oraz emisji ciepła Asus G53JW dorównuje swojemu większemu odpowiednikowi. Powodem dla minimalnie głośniejszej pracy w trybie jałowym mogą być oczywiście wymiary samej obudowy. Z kolei oferowane przebiegi na akumulatorze nie powinny być brane pod uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie tego konkretnego Asusa.

Asus G53JW
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
z bliska: Asus G53JW 3D
z bliska: Asus G53JW 3D

Specyfikacja techniczna

Asus G53JW
Procesor
Intel Core i7-720QM 4 x 1.6 - 2.8 GHz, Clarksfield
Karta grafiki
NVIDIA GeForce GTX 460M - 1536 MB VRAM, rdzeń: 675 MHz, pamięć: 625 MHz, 8.17.12.5934 (Forceware 259.34)
Pamięć
8 GB 
, DDR3, 2x 4 GB, maks. 8 GB
Matryca
15.60 cali 16:9, 1366 x 768 pikseli, 3D 120 Hz, podświetlanie diodami LED, refleksująca: tak
Chipset
Intel HM55
Dysk twardy
Seagate Momentus 7200.5 ST9750420AS, 750 GB 
, 7200 obr/min, 2x 750GB, łącznie 1,5 TB
Karta dźwiękowa
Realtek ALC269 @ Intel Ibex Peak PCH
Złącza
3 USB 2.0, 1 USB 3.0, 1 VGA/D-Sub, 1 HDMI, 2 blokada Kensingtona, gniazda audio: wejście mikrofonowe, wyjście słuchawkowe, czytnik kart: 8 w 1
Łączność
Realtek PCIe GBE Family Controller (10/100/1000MBit/s), 802.11a/b/g/n (a/b/g/n = Wi-Fi 4/), Bluetooth 2.0
Napęd optyczny
HL-DT-ST BDDVDRW CT21N
Gabaryty
wysokość x szerokość x głębokość (mm): 50 x 391 x 297
Akumulator
75 Wh litowo-jonowy, 5200 mAh
System operacyjny
Microsoft Windows 7 Home Premium 64 Bit
Camera
kamerka: 2 MPx
Inne
okulary 3D, 24 miesiące(y) gwarancji
Waga
3.93 kg, zasilacz: 890 g
Cena
1499 PLN

 

Autorzy

Tekst i zdjęcia: J. Simon Leitner
Tłumaczenie: Krzysztof Borowiec

Podobne laptopy

Za

+ agresywne wzornictwo
+ matowe powierzchnie
+ dobra jakość wykonania
+ umiarkowana emisja ciepła
+ wyświetlacz 3D
+ podświetlana klawiatura
+ wysoka wydajność z rezerwami mocy
+ duży zasób pamięci systemowej
+ port USB 3.0

Przeciw

- rozmieszczenie złączy
- uginająca się klawiatura
- ograniczone przebiegi na akumulatorze
- niska rozdzielczość ekranu
- ciężki jak na laptop z ekranem 15,6”
> laptopy testy i recenzje notebooki > Laptopy > Recenzja Asus G53JW 3D
J. Simon Leitner (Update: 2020-01-27)