Recenzja Callisto Protocol: benchmarki notebooków i desktopów
Aspekty techniczne
The Callisto Protocol to duchowy następca Dead Space, doskonałego horroru akcji opracowanego przez Visceral Games i wydanego przez EA w 2008 roku. Działające na silniku Unreal Engine nowe podejście do gatunku kosmicznego survivalu jest pierwszym tytułem stworzonym przez studio Striking Distance. Delikatnie mówiąc, debiut tej firmy nie należy do najlepszych - przynajmniej od strony technicznej. Podobnie jak wiele innych gier wydanych w ostatnich miesiącach, The Callisto Protocol wystartowało w bardzo niedokończonym stanie.
Fiasko zaczyna się zaraz po uruchomieniu gry: filmiki wprowadzające i menu główne wykazują bardzo silne zacinanie się, nawet na systemach z wyższej półki (nasza recenzja oparta jest na wersji z 06 grudnia 22, cztery dni po premierze i pierwszych łatkach). Pomiędzy filmikami wprowadzającymi a menu głównym, po pierwszym uruchomieniu, ekran może czasami zamigotać na tak długo, że można by pomyśleć, że gra się zawiesiła. Co więcej, gra faktycznie co jakiś czas nam się zawieszała.
Kolejna rzecz, która jest równie irytująca: mimo że The Callisto Protocol został stworzony we współpracy z AMD, zauważyliśmy bardzo silne migotanie podczas uruchamiania gry na niektórych komputerach z procesorami AMD. A to wszystko na dodatek do już i tak ściętej gry z regularnymi (drobnymi) zacięciami. W skrócie: deweloper musi jeszcze popracować nad grą i poprawić jej parametry techniczne za pomocą kolejnych łatek. Możemy jedynie zalecić trzymanie się z dala od gry w jej obecnym stanie.
Twórca gry powinien również zastanowić się nad zmianą menu graficznego. Menu nie jest zbyt przyjazne dla użytkownika, ponieważ posiada wiele podmenu, z których większość zawiera dość mało opcji. Podczas gdy w zakładce ogólnej można dostosować V-Sync, limit framerate i tryb DirectX, rozdzielczość, jasność, gamma (w tym wsparcie dla HDR) i kilka innych ustawień znajduje się w zakładce wyświetlania. Po niej następuje menu oświetlenia, w którym znajdują się różne opcje jakości i ray-tracingu. Na koniec znajdziemy jeszcze zakładkę efekty oraz zaawansowane menu graficzne.
Zauważ, że gra automatycznie włącza upscaling FSR (DLSS nie jest obsługiwany), gdy używasz jednego z czterech poręcznych presetów. My ręcznie wyłączyliśmy FSR dla wszystkich naszych pomiarów. Jedną z miłych cech jest to, że gra nie wymaga ponownego uruchomienia za każdym razem, gdy zmieniasz którąś z opcji graficznych (z wyjątkiem trybu DirectX). Z drugiej strony, menu prawie nie zawiera wyjaśnień, co robi każde z ustawień, nie mówiąc już o obrazkach porównawczych.
Benchmark
Trzeba przyznać, że gra posiada wbudowane narzędzie benchmarkowe, które pozwala użytkownikom szybko i bez wysiłku zmierzyć liczbę klatek na sekundę. Trwająca około 45 sekund sekwencja przedstawia ruchome ujęcie przez korytarze pełne potworów. Niestety, podczas sekwencji benchmarku nie są wyświetlane żadne informacje. Wynik na końcu jest również bardzo niezrozumiały, gdyż nie zawiera żadnych istotnych lub interesujących danych poza średnią liczbą klatek na sekundę (patrz wideo).
Zarówno benchmark, jak i sama gra powinny działać w 50 fps-ach i więcej, aby zniwelować irytujące zacinanie się gry, które, jak wcześniej wspomniano, zdarza się w zasadzie niezależnie od systemu i ustawień.
Wyniki
Korzystaliśmy głównie z urządzeń wypożyczonych ze strony XMG (Schenker Technologies) do wykonania benchmarków.
FHD (1.920 x 1.080)
Ogólnie rzecz biorąc, The Callisto Protocol sprawia wrażenie, że podczas pracy na procesorach iGPU na poziomie Intel Iris Xe Graphics G7. Tylko Radeon 680M udało się uzyskać nieco grywalne 40 klatek na sekundę w 1080p i ustawieniu Low. Potrzebna będzie karta graficzna ze średniej półki (np GeForce RTX 3050 Ti), by cieszyć się grą na średnich ustawieniach. Z kolei GPU z wyższej półki lub high-end (np GeForce RTX 3060 i Radeon RX 6800M) jest wymagana do uruchomienia The Callisto Protocol na ustawieniach High lub Ultra.
The Callisto Protocol | |
1920x1080 Low Preset (without FSR Upscaling) 1920x1080 Medium Preset (without FSR Upscaling) 1920x1080 High Preset (without FSR Upscaling) 1920x1080 Ultra Preset (without FSR Upscaling) | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon 680M, R9 6900HS | |
Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs, i7-1165G7 |
QHD (2,560 x 1,440)
w rozdzielczości 1440p i ustawieniach Ultra gra wymaga naprawdę wysokiej klasy układu GPU, takiego jak GeForce RTX 3070 lub RTX 3080.
The Callisto Protocol | |
2560x1440 Ultra Preset (without FSR Upscaling) | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
UHD (3.840 x 2.160)
W 4K gra staje się naprawdę wymagająca. Nawet najszybsze mobilne GPU Nvidii, tj GeForce RTX 3080 Ti, osiąga swój limit w tej rozdzielczości.
The Callisto Protocol | |
3840x2160 Ultra Preset (without FSR Upscaling) | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-11800H |
Ray-tracing
Jak to często bywa, spadek wydajności spowodowany ray-tracingiem jest nieproporcjonalny do poprawy jakości obrazu. Liczba klatek na sekundę może spaść o około 30-50%, w zależności od układu GPU. Jeśli chcesz uruchomić grę w rozdzielczości 1080p z maksymalnymi ustawieniami ray-tracingu, zalecamy kartę graficzną GeForce RTX 3070 lub wyższą.
The Callisto Protocol | |
1920x1080 Ultra Preset (without FSR Upscaling) + Full Ray-Tracing | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-11800H |
Uwaga
Ponieważ testy gier są bardzo czasochłonne i często ograniczone limitami instalacji lub aktywacji, w momencie publikacji tego artykułu jesteśmy w stanie przedstawić Wam jedynie część wyników benchmarków. W ciągu najbliższych dni i tygodni będziemy dodawać kolejne karty graficzne.
Overview
Test systems
Urządzenie |
Karta graficzna | Procesor | Pamięć RAM | System operacyjny |
---|---|---|---|---|
Notebooki | ||||
MSI Titan GT77 12UHS | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti @175 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i9-12900 | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
XMG Neo 15 | Nvidia GeForce RTX 3080 @165 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
XMG Neo 17 | Nvidia GeForce RTX 3070 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
XMG Core 15 | Nvidia GeForce RTX 3060 @130 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
XMG Focus 17 | Nvidia GeForce RTX 3050 Ti @75 W TGP (4 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Asus ROG Strix G15 | AMD Radeon RX 6800M (12 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Lenovo Legion 5 | AMD Radeon RX 6600M (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 7 5800H | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Asus ROG Zephyrus G14 | AMD Radeon 680M | AMD Ryzen 9 6900HS | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
Zotac ZBOX CI665 Nano | Intel Iris Xe Graphics G7 (96 EUs) | Intel Core i7-1165G7 | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Komputery typu tower | ||||
Custom I | MSI GeForce RTX 3080 (10 GB GDDR6X) MSI GeForce RTX 3070 (8 GB GDDR6) |
Intel Core i9-12900K | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Custom II | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3090 FE (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3060 Ti (8 GB GDDR6X) Nvidia Titan RTX (24 GB GDDR6) Nvidia GeForce RTX 2070 Super (8 GB GDDR6)Nvidia GeForce RTX 2060 Super (8 GB GDDR6) KFA2 GeForce GTX 1660 Super (6 GB GDDR6) PNY GeForce GTX 1660 (6 GB GDDR5) KFA2 GeForce GTX 1650 Super (4 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6800 (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB DDR6) AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6600 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5600 XT (6 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5500 XT (8 GB GDDR6) |
AMD Ryzen 9 7950X | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
Custom III | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Intel Core i9-11900K | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Mini-PC | ||||
Morefine S500+ | AMD Radeon RX Vega 8 | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Minisforum NUCXi7+ | Nvidia GeForce RTX 3070 @125 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Minisforum HX90G+ | AMD Radeon RX 6600M @100 W TGP (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
monitory 4K | Sterownik Nvidia | Sterownik AMD |
---|---|---|
Asus PB287Q, Philips Brilliance 329P9H, Acer Predator XB321HK | ForceWare 527.37 | Adrenalin 22.12.2 |